Artă și identitate
Artă și identitate. Perspective rome, sinti, manouche în artele vizuale
Institutul Francez din România are onoarea de a prezenta discuția Artă și identitate. Perspective rome, sinti, manouche în artele vizuale, care va avea loc pe 14 decembrie la ora 18:30 în Atriumul Institutului Francez (Bulevardul Dacia 77).
Evenimentul este o oportunitate de a explora în profunzime felul în care apartenența la etnia romă transpare (sau nu) în operele artiștilor, vorbind în același timp despre marginalizarea istorică a romilor, despre reziliență și despre provocările pe care artiștii romi le întâmpină în lumea artei.
După o istorie sângeroasă, ale cărei repercusiuni se simt încă în felul în care interacționăm unii cu ceilalți, urmează un lung proces de recuperare, în cadrul căruia arta poate acționa ca un limbaj comun. De aceea ne propunem să creăm un spațiu pentru a discuta despre ce îi reprezintă pe artiștii romi, dincolo de stereotipuri.
Discuția, moderată de artista și curatoarea Ilina Schileru, se va deschide către subiecte ce aparțin unor realități artistice, sociale și politice diferite. Elora Weill-Engerer, curatoare și istoric de artă din Franța, cercetează felul în care este construită identitatea politică romă în arta contemporană va prezenta concluziile proiectului său de cercetare „Identități rome în arta contemporană”, pentru care a câștigat premiul AICA-France 2023. Iar pentru a avea o viziune mai detaliată asupra asupra scenei artistice din România, vor fi alături de noi patru dintre cei mai apreciați artiști contemporani din diferite generații: Eugen Raportoru, Marian Petre, Mihaela Cîmpeanu și Denis Nanciu.
Artă și identitate face parte din demersul Institutului Francez din România de a aduce în lumină vocile diferitelor categorii de artiști. Discuția se adresează tuturor celor care sunt interesați de arta contemporană, de reprezentare și reprezentativitate, de discursul cultural. Este ocazia de a discuta despre simboluri identificabile, despre controversele prezentului și despre proiecțiile către viitor.
–
Eugen Raportoru a început, încă de la vârsta de 12 ani, să își cultive vocația pentru pictură la Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza”. La vârsta de doar 14 ani, artistul a avut deja prima sa expoziție în care a expus 30 de lucrări. A lucrat ulterior ca zugrav, dar pasiunea sa l-a determinat să urmeze cursurile Universității Naționale de Arte din București. Astăzi este unul dintre cei mai activi artiști vizuali români ai generației sale. Expoziția sa „Răpirea din Serai”, curatoriată de Ilina Schileru, a fost prezentată în cadrul Bienalei de Artă de la Veneția în 2022. La numai două luni distanță, pe 13 iulie, deschide la Muzeul Național la Țăranului Român expoziția despre deportarea romilor, „Gelem, Gelem, Samudaripen”, curatoriată de Cătălina Olteanu, iar în prezent are deschisă o expoziție personală „Eugen Raportoru. Patrimoniu”, în Sala de Marumură la parterul MNAC București, curatoriată de Călin Dan.
Marian Petre s-a născut într-o familie de fierari în Drăgănești, județul Olt. A absolvit liceul de artă din Craiova și Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” (UNARTE). Unul dintre cei mai importanți sculptori ai generației sale, Marian Petre lucrează cu predilecție metalul și lemnul. Lucrările sale vorbesc despre etnia romă, dar mai ales despre iubire, despre suferință, despre sacrificiu.
Mihaela Ionela Cîmpeanu s-a născut la Băilești, în sud-vestul României. După absolvirea Liceului de Arte din Craiova, în 1999, a urmat un curs de administrație publică și s-a mutat la București, unde s-a specializat în fotografie de presă. Ulterior, a lucrat la ziarul „Curierul Național”, și ca pictoriță la studiourile de film Buftea. A absolvit Facultatea de Sculptură din cadrul UNARTE București. Lucrările ei au fost prezentate în expoziția „Paradisul pierdut” din Pavilionul I Roma, curatoriată de Timea Junghaus pentru Bienala de artă din Veneția, în 2007.
Denis Nanciu a absolvit Universitatea Naţională de Arte București, secția de Ceramică, Sticlă, Metal. Este un artist multidisciplinar care pictează, sculptează și experimentează cu o mare diversitate de medii și materiale – lucrează cu sticla și metalul, creează obiecte de artă, dar și bijuterii, mobilier, corpuri de iluminat.
Elora Weill-Engerer este absolventă a École du Louvre și a Universităților Paris IV și Paris I, doctorandă în istoria artei, autor și membru al AICA (Asociația Internațională a Criticilor de Artă), curator independent și membru al C-E-A (Commissaires d’exposition associés). Este, de asemenea, membră activă a polului de mentorat al asociației Contemporaine, care luptă împotriva inegalităților de gen în arta contemporană. După trei ani ca manager de galerie la galeria ETC, și-a dezvoltat cercetările sub forma unui dialog între perioadele istorice, din secolul al XVIII-lea până în contemporaneitate. În prezent, pregătește o teză de doctorat în istoria artei despre construcția identității politice a romilor în arta contemporană, și predă la Paris I-Sorbonne și la Ecole du Louvre.
Ilina Schileru este artistă, curatoare și manager cultural. Are un masterat în grafică la Universitatea de Arte din București și în prezent este masterandă la Univeritatea București și EHESS (Școala Superioară de Înalte Studii în Științe Sociale din Paris). În 2011 a creat EBienale în asociere cu Festivalul și Concursul Internațional George Enescu, care a durat 3 ediții. Începând cu 2021 este coordonatoarea programului MNTRplusC, un program de artă contemporană și dialog social, coordonat în sistem artist-run autonom în spațiul și sub egida Muzeului Național al Țăranului Român, începând din aprilie 2021, unde propune publicului expoziții și acțiuni pe teme legate de inclusivitate și responsabilitate socială. În 2022 fost curatoarea evenimentului colateral pentru reprezentarea romă la cea de-a 59-a ediție a Bienalei de la Veneția, organizată de ERIAC (Institutul European pentru Artă și Cultură a Romilor) și coordonatoarea expoziției „Gelem, Gelem, Samudaripen”, deschisă ulterior la MNȚR București.