CRAFTING THE FUTURE – HANDS ON SCENOGRAPHY: SUSTAINABILITY AND THE PERFORMING ARTS

 Open Call 

• Ateliere: 10 – 18 Octombrie 2024
• Expozitie/Performance: 19 – 27 Octombrie 2024
• Vernisaj: 19.10, ora 17:00
Teatrul Național „I.L. Caragiale” București, România

Crafting the Future – Hands on Scenography: Sustainability and the Performing Arts este un proiect pilot ce constă în patru ateliere practice (design și confecționare de obiecte de recuzită, măști, costume și decor) susținute de artiști și tehnicieni din Franța, Germania și România în urma cărora va fi realizată o expoziție capsulă prezentată în Bienala de scenografie București.

La intersecția dintre sustenabilitate și artele spectacolului, proiectul subliniază importanța, valoarea și frumusețea disciplinelor tehnice și a meșteșugurilor care susțin artele spectacolului. De asemenea, încurajează scenografi, artiști și designeri să își dezvolte competențe practice în acest domeniu.

Proiectul este finanțat de Fondul cultural franco-german, înființat în 2003 pentru a marca cea de-a 40-a aniversare a Tratatului de prietenie dintre Franța și Germania de la Élysée.

 Organizatori: Goethe-Institut București, Institutul Francez București, OISTAT România, Bienala de scenografie București

 Parteneri: Teatrul Național București, Centrul de cercetare și creație teatrală Ion Sava, UNITER

Atelierele se vor desfășura la Teatrul Național „I.L. Caragiale” București.
Rezultatele atelierelor vor fi prezentate la Teatrul Național „I.L. Caragiale” București în cadrul unei expoziții capsulă cu o dimensiune performativă.

Acest eveniment va fi parte a Bienalei de Scenografie București și a Festivalului Național de Teatru (FNT).

Calendar:

• Termenul limită pentru depunerea candidaturilor: 4 octombrie 2024
• Ateliere: 10 – 18 octombrie 2024, 6h/zi
• Expoziție: 19 – 27 octombrie 2024
• Vernisaj: 19 octombrie, ora 17:00

 Structura atelierelor:

Confecționarea măștilor folosind materiale durabile și reciclate
Trainer: Stefanie Romacker (DE)

Crearea de costume utilizănd țesături ecologice și reciclarea
Trainer: Corina Grămoșteanu (RO)

Design de recuzită – reutilizarea, reciclarea și transformarea unor obiecte în noi elemente de recuzită și butaforie
Trainer: Isabelle Szymaszek (FR)

– Design de decor – proiectarea și construirea decorurilor folosind materiale recuperate și reciclate.
Trainer: Adrian Damian (RO)

Cui se adresează:

Artiști și designeri aflați la început de drum, pasionați și curioși în domeniul confecționării măștilor, costumelor, recuzitei și decorurilor, animați de dorința de a explora practici inovatoare și ecologice.

Echipe interdisciplinare sunt încurajate să aplice, în special dacă sunt interesate de abordări colaborative ale scenografiei.

Alcătuirea dosarului de candidatură:

Fiecare dosar trebuie să conțină următoarele elemente:

• Biografie / CV
• Portofoliu
• Link-uri utile: site, contul profesional de Behance, Facebook, Instagram etc.
• Scurt film de prezentare (2 min) în care aplicantul să se prezinte pe el, interesele și așteptările sale.

Candidații sunt rugați să încarce documentele pe Google Drive.

Aplicațiile vor fi trimise trimise la adresa de mail oana.lapadatu@goethe.de.

Mailul trebuie să includă link-ul de Google Drive și tema atelierului la care candidatul își dorește să participe.

Resurse:
Atelierele sunt gratuite.

Vor fi puse la dispoziție materiale și unelte de bază, cu un accent puternic pe utilizarea elementelor reciclate și durabile.

Acest open call oferă o oportunitate rară de a colabora la un proiect interdisciplinar care nu numai că vă va dezvolta abilitățile profesionale, dar va contribui și la un viitor mai durabil pentru artele spectacolului.

Traineri:

Participanții vor fi îndrumați de profesioniști cu experiență:

– Isabelle Szymaszek (Franța): Prop Maker

După ce a studiat scenografia și arhitectura de interior, Isabelle Szymaszek s-a orientat către munca tehnică în teatru. Ca ucenică la Opera din Rouen, s-a format în domeniul mașinilor de scenă și a lucrat ca ajutor de scenă timp de mai mulți ani. Pentru a găsi un echilibru între scenă și atelier, a urmat apoi o formare în recuzită.

Astăzi, statutul său de liber-profesionistă îi permite să continue să lucreze atât în domeniul recuzitei, cât și în cel al regiei, în special în lumea operei (Opera Garnier, Opera Versailles, Festivalul Internațional de Operă de la Aix-en-Provence) și în turnee.

– Stefanie Romacker (Germania): pictor și make-up artist

Prima sa formare a fost ca pictor și plastician de teatru. A lucrat la Opera din Frankfurt, la Theater am Turm, Frankfurt și la Badisches Staatstheater Karlsruhe, mai întâi ca angajat permanent, apoi ca freelancer pentru diverse teatre, film și televiziuni, fotografi, design de târguri și design de expoziții în muzee.

În present, lucrează exclusiv ca make-up artist și stilist on-air. Ca atare, pe lângă machiaj și coafură, poate stiliza și garderoba prezentatorilor. De asemenea, pictează tablouri, suprapicturi, cu care a avut două expoziții, în ultimii trei ani. Tema sa este imaginea umană, comunicarea și, de asemenea, aspectul sculptural al modei. A condus, deja, diverse ateliere de: modelaj și desen la muzee din Frankfurt, și ateliere de confecționat măști din hârtie. De asemenea, a ținut ateliere de actorie, make-up și coafură, desen, pictură și modelaj.

– Corina Gramosteanu (România): Designer de costume

Absolventă a secție de Scenografie din cadrul UNATC “I.L. Caragiale”, Corina Grămoșteanu a colaborat cu nume importante ale regiei românești și internaționale precum: Silviu Purcărete, Gábor Tompa, Andrei Șerban, Alexandru Tocilescu, Alexandru Dabija, Gigi Căciuleanu, Max Emanuel Cencic.

A semnat costumele și scenografia unor importante spectacole puse în teatre și opere din țară, cât și din Europa. Printre producțiile importante amintim: Doctor Zhivago – A. Lubchenko, regia Silviu Purcărete (Opera Regensburg Germania), Arminio – G.F. Handel, regia Max Emanuel Cencic (Opera Karlsruhe, Germania), Lady Macbeth – D. Shostakovich, regia Gábor Tompa (Opera Maribor, Slovenia), Don Giovanni – W. A. Mozart, regia Andrei Șerban (Opera Națională București), Fuchsiada după Urmuz – Instalație teatrală imaginată de Helmut Stürmer asistat de Silviu Purcărete, (Teatrul German de Stat, Timișoara), Visul unei nopți de vară – W. Shakespeare, regia Petrică Ionescu (Teatrul Național București), D’ale noastre, regia și coregrafia Gigi Căciuleanu (Teatrul Național București), Titanic vals – T. Mușatescu, regia Alexandru Dabija (Teatrul Odeon), Nevestele vesele din Windsor – W. Shakespeare, regia Alexandru Tocilescu (Teatrul Metropolis București), Unchiul Vanea – A.P. Cehov, regia Claudiu Goga (Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași).

– Adrian Damian (România): Scenograf și artist multimedia

Este scenograf, creator de spații scenice și instalații multimedia recunoscut pentru creațiile sale inovatoare și spectaculoase. Se evidențiază prin abilitatea sa de a integra adesea elemente de tehnologie și new-media în scenografiile sale, transformându-le în spații interactive fascinante.

A creat peste 80 de scenografii în teatre de prestigiu din România și străinătate, colaborând cu regizori de renume. A fost laureat cu multiple premii, inclusiv Cea mai bună Scenografie – UNITER și Cel mai bun Scenograf – Uniunea Artiștilor Plastici.

Interesat de zona multimedia a creat mai multe instalații printre care SynergyX și Network of Emotions în cadrul Romanian Design Week sau The Bridge, instalație ce a reprezentat România la PQ 2023. În 2022, a reînființat și este președintele Centrului Român OISTAT(Organizația Internațională a Scenografilor, Tehnicienilor și Arhitecților de Teatru) implicându-se în proiecte relevante pentru comunitatea artistică.