Performing (un)expectations

Artiști și artiste:
Emma Cossée Cruz · Alexandra Constantinescu · Nelmarie du Preez · Gabriela Löffel · Nicoleta Mureș · Gülşah Mursaloğlu · Albert Kaan · Matei Toșa · Berkay Tuncay

Deschidem în spațiul La Cave expoziția de grup Performing (un)expectations, cea de-a doua dintr-un șir de trei, parte dintr-un program curatoriat de Alexandra Mocan, numit Narrowing Down*.

Performing (un)expectations pendulează între convenții performative și explorări personale – între acțiune și retragere, între a performa și a nu performa. Expune fragilitatea și absurdul efortului: ciclurile nesfârșite ale transformării, repetiției și adaptării. Reflectă asupra modurilor în care performăm munca, sarcinile și reușitele în condiții fluctuante de presiune, previzibilitate, oboseală și măcinare – acolo unde succesul și eșecul se estompează, iar nemișcarea poate fi la fel de încărcată ca acțiunea.

*Narrowing Down se desfășoară prin trei expoziții, urmărind parcursul vieții pe măsură ce aceasta se scurge treptat.


Alexandra Constantinescu, artistă stabilită în Cluj-Napoca, lucrează la intersecția dintre arta vizuală și design, cu accent pe procesul de realizare și pe explorarea subtilității. Temele sale se concentrează asupra percepției culorii și utilizării textului, într-un mod care oferă sensuri non-vizuale. Alexandra a absolvit în 2004 Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca – secția Sculptură, iar în 2015 a obținut diploma de master la aceeași secție. În același an, în cadrul unei burse internaționale de master, a urmat un semestru la cursul Ceramics: Art and Function al Facultății de Arte Frumoase din cadrul Universității Țării Bascilor.

Matei Toșa (n. 1993, Cluj-Napoca) este un artist vizual a cărui practică se concentrează pe desen, explorând constant motivațiile din spatele acestuia. Datorită formării sale în domeniul sculpturii, el dezvoltă o sensibilitate față de relațiile dintre formă și spațiu, reflectată în lucrările sale. Desenele lui pornesc adesea de la detalii din viața cotidiană, prezentate sub o notă umoristică. Lucrările sale sunt directe, abordând teme precum izolarea și introspecția. Matei a absolvit masteratul în Grafică la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca și este co-fondator al MATCA artspace, unde contribuie activ la susținerea comunității artistice.

Nicoleta Mureș (n. 1996) este o artistă română stabilită la Madrid, care lucrează cu colaj digital, video, animație, 3D, realitate augmentată și inteligență artificială generativă. Munca ei este o observație continuă asupra corpului virtual aflat în diverse situații de stres, anxietate și frică. Scopul ei este să investigheze mai departe posibilitățile și limitările care pun corpul – real sau digital – în prim-plan.
Vizualurile sale propun un viitor distopic, în care oamenii trebuie să gestioneze emoții irealizabile, izolare și dezîncarnare, influențate de modul în care tehnologia alimentează dorința de consum a umanității. Proiectele ei reflectă asupra felului în care internetul distorsionează viața și asupra transformărilor profunde care afectează oamenii. Lipsa reacțiilor reale a făcut-o să creadă că ne îndreptăm spre o „amorțire” a simțurilor și a personalității. Pe măsură ce petrecem tot mai mult timp căutând conținut online, devenim, într-o anumită măsură, asemenea obiectelor din jurul nostru: fixe, nemișcate, integrate în aparate. Lucrările Nicoletei au fost prezentate în festivaluri precum Tour de Moon (2022), Simultan (2022, 2024), Digerati Emergent Media Festival (2023, 2024), ADAF (2024), PAF (2024), și la târguri de artă precum Liste Art Fair Basel (2022) și Viennacontemporary (2022).

Albert Kaan este un artist care lucrează într-o gamă largă de forme, de la sculptură, instalație și desen, până la fotografie, video și performance. Lucrările sale sunt prezentate atât local, cât și internațional, în contexte diverse. Cu un accent pe intervențiile în spațiul public, acestea sunt adesea aduse ulterior în galerii sub formă de fotografii, video sau obiecte. Munca sa se bazează pe performativitatea vieții cotidiene și pe transformarea spațiului personal într-un teren comun de explorare. Născut în România la câțiva ani după căderea regimului comunist, trăiește și lucrează între București și zona rurală Gulia.

Gabriela Löffel (1972, Elveția) lucrează în principal cu medii bazate pe timp și se concentrează asupra zonelor din structurile politice și financiare. Deplasarea și traducerea de la documentarea imediată către câmpurile de interpretare și mise-en-scène sunt strategii pe care le folosește în procesul de lucru. Această metodă duce adesea la proiecte de lungă durată, care deschid spații pentru întrebări și propun rupturi în narațiunile liniare. Interesul ei se îndreaptă către ambiguitatea subiectului și a contextului acestuia. În acest spațiu intermediar, creat prin modul de abordare al temelor, lucrările sale aduc reflecții asupra felului în care înțelegem lumea, odată ce devenim conștienți de fragmentarea cunoașterii noastre.

Emma Cossée Cruz, artistă franco-chiliană născută în Franța în 1990, trăiește și lucrează la Marsilia. A absolvit Beaux-Arts de Paris și a studiat, de asemenea, la Universität der Künste Berlin și la UNA Buenos Aires.
Instalațiile sale – care integrează fotografie, video și sculptură – documentează sau reinterpretează obiecte și echipamente care interacționează cu corpul nostru și contribuie la modelarea modurilor noastre de viață, a imaginației și dorințelor.
În 2021, Emma Cossée Cruz a realizat seria fotografică Porosités, inclusă în 2024 în colecția de artă contemporană a departamentului Seine-Saint-Denis. În 2022 a fost laureată a programului Dos Mares Marseille International Residencies, expunând la Vitrine d’Art-cade Marsilia și la Salon Polyptyque organizat de Centrul Fotografic din Marsilia. În 2023 a primit o bursă individuală de creație din partea DRAC PACA, o rezidență la Metaxu Toulon și o rezidență Frac Sud – Cité de l’art contemporain.

Nelmarie du Preez (Africa de Sud, 1985) este o artistă care lucrează în domeniile performance-ului, fotografiei, video-ului și artelor computaționale. În 2014 a absolvit programul de master în arte vizuale la Goldsmiths, University of London, unde a finalizat și un master în arte computaționale (2013). Expozițiile personale includ Ribot Gallery, Milano (2018); ad-ad projects, Hanovra (2018); Pretoria Art Museum (2016); Room Gallery and Projects (2016); arebyte gallery, Londra (2015). A expus și în muzee și galerii precum Museum am Dom, Trier (2018); New Media Gallery, Vancouver (2017); Transmediale Festival, Documenta 14; International Digital Arts Biennale, Montreal (2016); London Open, Whitechapel Gallery (2015); Home Works 7, Ashkwal Alwan, Beirut (2015). A participat la rezidențe precum Künstlerhaus Schloss Balmoral (Bad Ems, 2018–19); Ampersand Foundation, New York (2016); arebyte gallery, Londra (2015). În ultimii ani a primit mai multe premii și burse, printre care Sasol New Signatures (Africa de Sud, 2015), Absa l’atelier merit (Africa de Sud, 2015), Bath Open Art Prize (Marea Britanie, 2015), Bad Behaviour Open Judges Prize (Marea Britanie, 2014) și Oppenheimer Memorial Trust Scholarship (2012–14).

Gülşah Mursaloğlu (n. 1989) a absolvit Sociologia la Universitatea Boğaziçi din Istanbul și a obținut diploma de master la School of the Art Institute of Chicago. În lucrările sale explorează materialitatea, agenția materiei și temporalitățile umane și non-umane. Instalațiile sale, rezultate dintr-un proces amplu de cercetare, nu rămân stabile în formă, ci se manifestă ca sisteme dinamice și fluide, prin natura lor efemeră. Proiectele recente investighează schimbarea temporalității cartofilor și modurile în care oamenii și non-oamenii devorează sau consumă pământul și actorii subterani. Trăiește și lucrează la Berlin și este reprezentată de Sanatorium.

Berkay Tuncay (n. 1983, Istanbul, Turcia) își concentrează munca pe investigarea efectelor multiple ale internetului asupra societății globale, prin copierea, combinarea și transformarea codurilor culturale distribuite online. A participat la numeroase expoziții de grup internaționale și a prezentat lucrări despre cultura digitală în diverse forme. Expozițiile personale includ: Human, How Strange, So Vulgar, Such a Masterpiece and Yet So Primitive, Sanatorium, Istanbul (2020); Getting Away with It All Messed Up, Display, Berlin (2018); Life Is What Happens to You While You Are Busy Watching Cute Cat Videos, Gaia Gallery, Istanbul (2016); We Are Accidents Waiting to Happen, 49A, Izmir (2013), și I’m Sorry, Because I Dance, De Kijkdoos, Amsterdam. A participat la programe de rezidență artistică precum ArtCenter, Istanbul (2011–2013); Cité Internationale des Arts, Paris (2014) și Gastatelier NRW, Düsseldorf (2018). În prezent este artist în rezidență și participant la Jan Van Eyck Academie (2021–2022).

Parteneri: Ile de France • Domeniile Franco-Române