Dezbatere ICC – Industria muzicală și strategii de export

18 mai | 18h30 | cinema Arta și live pe Facebook
Intrare liberă

Al treilea episod al seriei noastre de dezbateri dedicate industriilor culturale și creative se concentrează pe industria muzicală și strategiile de export.

Industria muzicală nu a fost niciodată atât de globalizată și conectată, tocmai de aceea exportul a devenit o componentă centrală a strategiilor artiștilor și companiilor din domeniul muzical. Statul, festivaluri, asociații – care este rolul fiecăruia în difuzarea, sprijinirea creației și promovarea artiștilor?

Cu peste 520 de milioane de utilizatori în întreaga lume, care este impactul platformelor de streaming muzical asupra strategiilor de export de muzică și care sunt noile oportunități de promovare pentru artiști? Există oare un nou spațiu pentru diversitatea muzicală?

Pentru a răspunde la aceste întrebări, am invitat la dezbatere artiști, organizatori de festival, reprezentanți ai asociațiilor și al unui birou de export. Artiștii LaBotanique, participați la dezbatere, vor susține și un concert la Cluj, primul lor concert din România, în 19 mai ora 21.00 la Atelier Café.

Evenimentul este organizat de Institutul Francez din România la Cluj-Napoca în contextul Președinției franceze a Consiliului Uniunii Europene. Acesta va avea loc în limba engleză și va fi transmis în direct pe pagina de Facebook a Institutului Francez din Cluj-Napoca.

Invitați:

Codruța Vulcu – președinta Asociației Române a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale din România (AROC), fondatoarea festivalului Artmania

Codruța a fost crescută în spiritul artei, având o diplomă de licență în arta fotografiei și un master în istoria artei, de la Universitatea Națională de Arte din București. În timpul studiilor (2000-2005) și-a expus lucrările artistice în expoziții personale la Muzeul Național de Artă Contemporană din București, precum și în muzeul de Artă Contemporană Kiasma, Helsinki. În această perioadă, a fost și corespondent de presă pentru diverse publicații românești care acoperă unele dintre cele mai mari festivaluri europene.

Alin Vaida – fondator și director al festivalului Jazz in the Park

Alin Vaida este manager cultural și curator muzical din Cluj-Napoca. În 2013, a fondat festivalul internațional Jazz in the Park în orașul său natal, festival pe care îl conduce în continuare și care a câștigat premiul „Cel mai bun festival mic din Europa” în 2019, în cadrul prestigiosului European Festival Awards.
În ultimii ani, Alin s-a implicat activ în susținerea mișcării locale de jazz, implementând diverse proiecte precum Concursul International JiP, care oferă sprijin artiștilor în devenire. De asemenea, prin intermediul festivalului său, a ajutat trupe românești de jazz să concerteze în străinătate, implementând schimburi culturale cu alte festivaluri și cluburi.
Pe lângă conducerea Jazz in the Park, Alin este director de program al altor proiecte culturale muzicale, precum și responsabil de booking/ de rezervări în cadrul altor festivaluri de muzică din România.

Guillaume Pfister  – co-fondator Plumm, fost director de marketing la Deezer

Absolvent al École Normale Supérieure, al Universității Cambridge și al HEC, Guillaume Pfister a fost membru în cabinetul ministrului culturii și comunicării, Frédéric Mitterrand, responsabil cu democratizarea culturală și accesul la conținuturi. S-a alăturat apoi grupului Artémis – Financière Pinault în calitate de consilier al directorului general, Patricia Barbizet.
Între 2016 și 2020, Guillaume Pfister este director de marketing la Deezer, cel mai de succes start-up francez din sectorul industriilor culturale.
Începând din 2019, activitățile sale s-au structurat în jurul publicării (crearea Plumm.tv), producției audiovizuale și consultanței strategice pentru marile companii sau start-up-uri din domeniul mass-media și al inovării conținuturilor.
Guillaume Pfister este, de asemenea, lector la Sciences Po Paris, membru al comitetului de program al French-American Foundation și a fost director adjunct al Forumului din Avignon, un 𝘵𝘩𝘪𝘯𝘬 𝘵𝘢𝘯𝘬 internațional care se ocupă de relația dintre cultură, economie și mass-media.
A fost jurnalist literar (Au Field de la nuit, TF1) și publică în mod regulat pe teme culturale, fiind autor, printre altele, al cărții 𝘓𝘢 𝘊𝘶𝘭𝘵𝘶𝘳𝘦 𝘤𝘰𝘯𝘵𝘳𝘦 𝘭𝘢 𝘷𝘪𝘰𝘭𝘦𝘯𝘤𝘦?.

Ronan Moinet și Thomas Cochini (Labotanique) – artiști francezi, laureați ai programului FAIR, program de sprijin la început de carieră

Ronan Moinet este autor, interpret autodidact în cadrul LABOTANIQUE și autor de cărți pentru adolescenți, cărți de poezie și jurnalist. Din 2017, a intervenit în diverse proiecte de acțiune culturală (creație de cântece, ficțiune radio, ziar de cartier).
Thomas Cochini este compozitor și pianist în cadrul LABOTANIQUE și navighează între rap, jazz sau muzică electronică. Font elev la secția de pian a Conservatorului din Rueil-Malmaison, apoi la jazz, el explorează muzica asistată de calculator de peste 10 ani.
La început a fost dragostea pentru plante, membrii duo-ului LABOTANIQUE fiind agronomi. La aceasta se adaugă pasiunea pentru muzică, sintetizatoare și rap. Dar mai presus de toate, există această dorință de a face plantele să cânte. Utopie? Nu – pop vegetal!
Jucându-se cu codurile muzicii și cu cele ale științei, LABOTANIQUE ne oferă primul lor album Expressions végétales.

Benjamin Demelemester  – international project manager, Centre national de la musique – intervenție la distanță

Benjamin Demelemester este manager de proiecte internaționale la Centre national de la musique (CNM). Misiunea sa este de a ajuta profesioniștii francezi din industria muzicală (case de discuri, agenți de turism, editori, manageri etc.) să își exporte proiectele și să intre în contact cu profesioniști internaționali din întreaga lume. Centre national de la musique (CNM) este o organizație de stat franceză creată prin lege în ianuarie 2020 pentru a oferi sectorului muzical francez instrumentele și mecanismele de sprijin necesare pentru a se dezvolta la nivel național și global. Acționând ca un centru pentru toți profesioniștii francezi din domeniul muzicii, își propune să sprijine și să promoveze o gamă largă de genuri și reprezintă toate sectoarele industriei – de la muzica înregistrată la spectacole live și edituri.
Printre diversele sale misiuni, CNM încurajează dezvoltarea internațională a industriei muzicale franceze și oferă informații despre artiștii „made in France”, anturajul lor profesional și sectorul muzical francez: expertiză, consultanță și recomandări, programe de finanțare, resurse de piață, promovare despre cele mai recente proiecte prin intermediul brandului de recomandare 𝘞𝘩𝘢𝘵 𝘵𝘩𝘦 𝘍𝘳𝘢𝘯𝘤𝘦. Descoperă muzică și noutăți pe whatthefrance.org!