Omagiu lui Jean-Luc Godard
Jean-Luc Godard a murit.
Este greu să scrii și să gândești această frază, cu atât mai mult cu cât, prin filmele și cuvintele sale, el a traversat aceste ultime șapte decenii cu o luciditate constantă, cu o vivacitate a spiritului de neegalat și fără să piardă un gram din geniul său. El ne-a ajutat să gândim și să vedem filmul în istoria sa și istoria prin cinema, iar noi trebuie să prețuim această moștenire ca pe o comoară infinit de prețioasă, cu care nu vom înceta niciodată să dialogăm. În ceea ce privește filmele sale, Jean-Pierre Melville a avut dreptate să spună că vor deveni clasice, așa cum este deja cazul filmelor À bout de souffle, Le Mépris și Pierrot le fou. Căci invenția și insolența lor nu au răspuns niciodată unei simple dorințe de a agita, de a provoca, și cu atât mai puțin de a corespunde zeitgeistului sau modei; aidoma tuturor marilor moderni (Picasso, Matisse, Joyce…), arta lui era, dimpotrivă, înrădăcinată într-o mare cunoaștere a celor vechi. Va ploua cu omagii, fiecare își va spune mica lui frază, dar important este că nimănui nu-i va trece prin cap să-l pună într-un panteon, să-i oficializeze măreția, pentru că el a evitat mereu cu grijă să fie glorificat sau recuperat. El a opus regula culturii excepția artei. El a vrut ca pe piatra sa de mormânt să fie gravat acest epitaf: „Dimpotrivă”. Jean-Luc Godard a murit și mulți dintre noi credem că cinematograful și omenirea sunt mai dezarmate. – Cahiers du Cinéma
Săptămâna aceasta omagiem opera și contribuția extraordinară adusă cinematografiei de către Jean-Luc Godard (1930 – 2022) – legendă a Noului Val Francez, unul dintre cei mai importanți regizori francezi ai epocii postbelice.
Selecția conține capodopera lui „Pierrot le fou” (1965), filmul experimental „Adieu au Langage” (2014), și ultima sa peliculă „Le Livre d’image” (2018), un eseu cinematografic stimulant, narat în șoaptă de Godard.
Selecția conține și un film biografic „Le redoutable” (2017), despre relația regizorului Jean-Luc Godard cu Anne Wiazemsky la sfârșitul anilor 1960, în timpul realizării filmului său „La Chinoise”.
Un eveniment organizat de Cinema ARTA în parteneriat cu Institutul Francez Cluj.