Simulări ale unui viitor posibil

Expoziție colectivă

Artiști: Dona Arnakis, Andrei Arion, Alexandru Cartuș, Andreea Ioniță, Ionuț Dragoș, Bogdan Matei, Andrei Neciu, Andrei Pituț
Curator: Georgia Țidorescu

17 noiembrie – 2 decembrie | La Cave
Vernisaj: 17 noiembrie, ora 18:30.
Program de vizitare: luni–vineri, 10–17

Expoziția urmărește ilustrarea unui viitor posibil, autoreferențial, ce se raporteză la evoluția lumii aflată într-o perioadă de suspensie, o simulare a unui viitor ambiguu, care nu oferă o sondare reală a celor deja întâmplate, ci mai degrabă o analiză critică a modului în care coabităm. Simulări ale unui viitor posibil reprezintă cartografierea subiectivă a modului în care informația accesată instant reușește doar să mențină o atenție aparentă, lăsând la o parte momentul următor. Situația imaginată  pune la îndoială calitatea acțiunii ecologice de mâine și pune în evidență situarea diametral opusă în care se află, ea nu există aici și acum și nu va exista, respiră doar într-o falsă memorie guvernată de caracterul său mercantil. Cum ne raportăm la non-acțiunile de astăzi, sperând într-un viitor propice de mâine? Reușim să falsificăm un viitor înscris într-o direcție ecologică? Simulări ale unui viitor posibil descrie toate aceastea amintite printr-o serie de lucrări ale unor artiști al căror demers funcționează între chestionarea statutului obiectului de artă, memoria colectivă, raportarea la tradiții, istoria și ecologia. Lucrările propuse, înscrise puternic într-un areal estetic contemporan, arată printr-un mod pe alocuri narativ, descriptiv cu ajutorul tehnicilor diverse, o lume analizată critic, cu nuanțe fine de ironie, a modului în care individul se raportează astăzi la bunele valori ale ecologiei, sustenabiliății și a relației om-natură-mașinărie.

Biografii

Dona Arnakis

 Locuiește și lucrează în Timișoara. Este preocupată de forma organică a lucrurilor și corpurilor. Lucrează în mediul digital, vestimentar, sculptural, instalații, dar cel mai mult în desen. Pe suprafețe mari folosește cărbunele și creioanele colorate, iar pe cele mici linerul. Din 2011 până în 2018 a studiat grafica și sculptura la Facultatea de Arte și Design din Timișoara. În 2018 a prezentat expoziția personală The Method Was Yesterday, curatoriată de Liviana Dan, la Fundația Calina, iar în 2019 a participat împreună cu un grup de 10 artiști din generația ei la deschiderea spațiului Kunsthalle Bega cu expoziția Seeing Time. În 2022 a prezentat pentru prima data în formulă de grup cu sora ei Carine Arnakis expoziția Daydreaming.The desire to see the world, curatoriată de Mimi Ciora, la spațiul Indecis Artist Run.

Andrei Arion

 Născut în 1996, trăiește și lucrează în București. A absolvit programul de licență al Facultății de Arte și Design din Timișoara, secția Foto-Video, dar în practica lui artistică predomină sculptura și instalația. În 2021 a expus la Galeria Jecza într-un summer show numit Light clarity avocado salad in the morning, iar în 2022 a făcut parte din expoziția At the edge of the world de la Fundația Art Encounters.

Alexandru Cartuș

 Student în cadrul programului de masterat Pictură: Surse și Resurse ale Imaginii, Facultatea de Arte și Design din Timișoara și prin demersul său artistic încearcă să introducă principiile de bază picturii în arta virtuală. Acesta a experimentat mai multe medii de exprimare de-a lungul timpului, precum pictura pe suport bidimensional, pe suport tridimensional și diverse intervenții de tip instalație sau obiect, în cele mai recente lucrări ale sale rezumându-se la dualitatea dintre artă și tehnologie, prin diverse metode de prelucrare a imaginilor, de modelare 3D și de animație digitală. Printre cele mai importante participări ale sale se numără: expoziție de grup Post nothing, 2019, în cadrul kinema ikon, Muzeul de Artă din Arad, expoziție de grup în cadrul Wrong Bienalle 2021 într-un pavilion digital organizat de gruparea artistică R00m69, Viena, expoziție de grup Pink cloud, 2021, în cadrul kinema ikon, Muzeul de Artă din Arad.

Andreea Ioniță

 Născută în 2000, este masterandă în cadrul Facultății de Arte si Design, Universitatea de Vest Timișoara, la specializarea grafică publicitară și de carte. În prezent, prin practica sa artistică, încă aflată în stare incipientă, urmărește să creeze un univers artificial dominat de sentimente amestecate, mișcări rigide, de o incapacitate a trupului de a se exprima liber, fiind mult prea înghesuit de lumea din jurul său până ajunge chiar să uite cum să se mai poată mișca rămânând în cele din urmă imobil. Aceasta se află la granița dintre experimentarea cu diferite materiale, desenul tradițional cu influențe conceptuale venite din zona teatrului și a filmului, activând în ultimii ani în cadrul Centrului Dramatic Mythos din Ploiești și în trupa de teatru Thespis din Timisoara. Cele mai importante expoziții din care a făcut parte sunt: If a story is present, Fundația ArtEncounters, Timișoara, 2022; Bienala de Gravura ,,Iosif Iser”de la Muzeul de Artă Prahova, Ploiești, 2021, dar și participarea ca performer în cadrul unei acțiuni performative alături de artista Raluca Micula, 7 minute, realizat în cadrul expoziției ,,Observarea rădăcinilor’’, Institutul Francez, Timișoara, 2021. A fost implicată în acțiuni de activare culturală și voluntariat în orașul Bruxelles, Belgia, în 2021 și în cadrul Bucharest International Dance Film Festival, 2022.

Ionuț Dragoș

 Absolvent al Facultății de Arte și Design, specializarea Grafică publicitară și de carte. În practica sa artistică propune teme precum recontextualizarea satului românesc și a țăranului prin diferite medii artistice. Printre cele mai importante participări ale sale sunt 2018- Participant la Expoziția FILOARTE/GRAFICĂ, Timișoara 2018- Participant la Expoziție FAD, Pecs, Ungaria 2019- Participant la Art Safari, expoziția ”Young Blood. Arta timpului tău”, 2019- Participant la Expoziția online C.19+ Interface; Transhumanika, ICR Veneția, 2022

Bogdan Matei

 Doctorand al Școlii Doctorale de Artă Timișoara, cu o teză despre chestionarea statutului obiectului de artă în era inteligenței artificiale. Practica sa artistică se situează atât în jurul noilor media, cât și a mediilor tradiționale. Ironia, critica instituțională sunt elemente care se regăsesc în demersul său artistic. Printre cele mai importante participări ale sale se numără: instalația „The Room” realizată la sediul Fundației Triade, un proiect colateral al Bienalei Art Encounters, 2017; „Seeing Time”, expoziție de grup, Kunsthalle Bega, Timișoara, 2019; tot în 2019, a fost selectat de către Facultatea de Arte pentru a participa la Bienala de Artă Contemporană de la Mulhouse, Franța; „Later Edit”, expoziție de grup, Kunsthalle Bega, Timișoara, 2020; „Post-nothing”, expoziție de grup, kinema ikon: In Good Company, Muzeul de Artă Arad, 2021; „may amnesia scratch our membranes”, expoziție de grup, Galeria IOMO, București, 2021: White Elephant Apocalypse, expoziție de grup, Comenduirea Garnizoanei, Timișoara, Premiul Fundației Culturale Intact pentru tineri artiști români în creația contemporană, 2021; Unradical Remarks or How to Multiply the Nothingness, expoziție personală, ArtHub, București, 2021; Pink Cloud, expoziție de grup, Muzeul de Artă Arad, kinema ikon serial, 2021; Near-death experience, pavilion virtual organizat de Room69 la The Wrong Biennale, Austria, Eco Street Art, Atelier 030202, București, 2021; Bucharest Biennale 10, 2022; Dynamic Links, Spam Index Platform, Internet, 2022.

Andrei Neciu

 În prezent doctorand al Școlii Doctorale de Artă din Timișoara, este un artist a cărui practică se încadrează în arealul graficii tradiționale și al noilor mijloace de exprimare. Astfel, acesta realizează o punte de legătura între gravura ca mediu consacrat și experimental. Temele centrale ce pot fi surprinse în creația acestuia sunt satira, ironia, cutumele sociale și racordarea individului la presiunile și așteptările societății. De-a lungul anilor acesta a participat la numeroase evenimente precum bienale, trienale, saloane de artă și expoziții, atât naționale cât și internaționale, printre care: 2022-XVIII Internationaler Wettbewerb für Kleingrafik und Exlibris Ostrów Wielkopolski, 2022- ED. VII Graphic Art Biennial of Szeklorland, 2021- Trienala Internațională de Arte Grafice 10th Edition, Bitola, 2021-Salonu Național de Artă contemporană, București, 2019 – Bucharest International Print Biennale (BIPB) the III edition, Bucharest.

Andrei Pituț

 S-a născut în 1991, trăiește şi lucrează în Timișoara. În anul 2020 a absolvit secția de sculptură a Facultății de Arte şi Design din Timișoara, în prezent fiind doctorand în cadrul aceleași instituții. Andrei Pituț a luat parte la o serie de expoziții de grup, cele mai importante fiind expozițiile din anul 2019, SEEING TIME la Kunsthalle Bega din Timișoara şi Art Safari – Young Blood. Arta timpului tău din București şi cea din 2021, SENSUL SCULPTURII la Sector 1 Gallery, București. Este preocupat şi cercetează relația dintre materialele găsite şi relația lor cu memoria și cadrul urban.