Calendar: Events calendar

Festivalul Filmului Francez

Festivalul Filmului Francez revine între 20 și 30 martie 2025 în 12 orașe din România, deschizând sezonul de evenimente „Primăvara Franceză ÎMPREUNĂ”

Institutul Francez din România prezintă cea de-a 29-a ediție a Festivalului Filmului FrancezÉchos, care va avea loc între 20 și 30 martie 2025, atât în București, cât și în alte 11 orașe din țară precum Arad, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Suceava, Târgu-Mureș și Timișoara.

Sezonul „Primăvara Franceză ÎMPREUNĂ” reprezintă punctul culminant al Centenarului Institutului Francez din România, sărbătorit între mai 2024 și mai 2025, marcând un secol de angajament dedicat cooperării culturale, științifice și educaționale dintre Franța și România.

Festivalul Filmului Francez devine un moment de referință al acestui sezon, oferind publicului ocazia de a descoperi cinematografia de autor franceză în toate formele sale, printr-o selecție efervescentă de producții reunite anul acesta sub numele Échos.

Tema din acest an a Festivalului, Échos explorează modul în care poveștile și imaginile rezonează de-a lungul generațiilor. Transmiterea din generație în generație, relațiile, memoria și reînnoirea se află în centrul unei selecții care pune sub semnul întrebării epoca noastră și transformările sale. Programul festivalului, cu secțiunile sale, îmbină opere esențiale și filme realizate de talente emergente, reflectând diversitatea și vitalitatea cinematografiei franceze.

La Cluj-Napoca, Festivalul prezintă 13 filme franceze recente între 20 și 23 martie la Cinema Victoria. Deschiderea oficială are loc joi 20 martie ora 20 cu filmul muzical biografic Monsieur Aznavour.

În secțiunea Panorama, publicul va putea descoperi filme care au fost prezentate la cele mai prestigioase festivaluri internaționale. Le Roman de Jim de Jean-Marie și Arnaud Larrieu, selecționat în Cannes Premières, propune un road trip pe urmele unui tată dispărut.

Diamant brut de Agathe Riedinger, care a făcut parte din competiția oficială a Festivalului de Film de la Cannes, propune o critică incisivă asupra reality-tv-ului și a exceselor cultului celebrității.

Competiția Tinere talente – Lungmetraj pune în valoare patru filme realizate de o nouă generație de cineaști, ale căror opere au cucerit deja critica și publicul. Prezentate la București, Cluj, Iași și Timișoara, aceste filme concurează pentru un premiu de 1000 de euro, oferit de Ambasada Franței.

Vingt dieux de Louise Courvoisier, prezentat în secțiunea Un certain regard la Cannes anul trecut, se remarcă printr-o abordare naturalistă și emoționantă a poveștii unui adolescent nevoit să-și întrețină sora mai mică. Mon inséparable de Anne-Sophie Bailly explorează cu sensibilitate și finețe legătura dintre o mamă singură și fiul său cu dizabilități.

Hiver à Sokcho de Koya Kamura, adaptare a romanului omonim de Elisa Shua Dusapin, transportă spectatorul într-o atmosferă hipnotizantă unde trecutul și prezentul se împletesc. Rabia de Mareike Engelhardt, susținut de o regie imersivă, pătrunde în inimile unor personaje feminine marcate de exil, radicalizare și căutarea identității.

Filmul Vingt dieux este distribuit în România de Independența Film, iar Diamant Brut de Voodoo Films.

Secțiunea Filme pentru întreaga familie oferă o selecție de filme adaptate tinerilor spectatori, copii sau adolescenți. Inițiind noile generații în cinematografia de autor franceză, festivalul le oferă o deschidere către povești universale și opere care hrănesc imaginația.

Joi, 20 martie
18:00 | PANORAMA
LE ROMAN DE JIM
r.: Jean-Marie Larrieu, Arnaud Larrieu | 1h41
20:00 | PANORAMA
GALA DE DESCHIDERE
MONSIEUR AZNAVOUR 
r.: Mehdi Idir,  Grand Corps Malade | 2h13
Vineri, 21 martie
17:30 | PANORAMA
À SON IMAGE
r.: Thierry de Peretti | 1h53
20:00 | PANORAMA
LEURS ENFANTS APRÈS EUX
r.: Ludovic și Zoran Boukherma | 2h26
Sâmbătă, 22 martie
11:00 | FILME PENTRU ÎNTREAGA FAMILIE 
BAMBI 
r.: Michel Fessler | 1h20
17:30 | PANORAMA
TROIS AMIES
r.: Emmanuel Mouret | 1h57
 
13:00 | COMPETIȚIA LUNGMETRAJ
MON INSÉPARABLE
r.: Anne-Sophie Bailly | 1h34
20:00 | PANORAMA
JOUER AVEC LE FEU
r.: Delphine Coulin,  Muriel Coulin | 2h00
 
15:00 | PANORAMA
DIAMANT BRUT
r.: Agathe Riedinger | 1h43
 
Duminică, 23 martie
11:00 | FILME PENTRU ÎNTREAGA FAMILIE 
SAUVAGES
r.: Claude Barras | 1h27
15:00 | COMPETIȚIA LUNGMETRAJ
HIVER À SOKCHO
r.: Koya Kamura | 1h46
 
13:00 | COMPETIȚIA LUNGMETRAJ
RABIA
r.: Mareike Engelhardt | 1h35
17:30 | COMPETIȚIA LUNGMETRAJ
VINGT DIEUX
r.: Louise Courvoisier | 1h30

Toate filmele sunt subtitrate în limba română.

Detalii și bilete

FESTIVALUL FILMULUI FRANCEZ este organizat de Institutul Francez din România la București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara și co-organizat de: Centrul Municipal de Cultură Arad, Alianţa Franceză Braşov, Cinefeel Brăila, Centrul Multifuncţional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin Constanţa, Arta by Cityplex Sfântu Gheorghe, Teatrul Naţional „Radu Stanca Sibiu, Alianța Franceză Suceava, Muzeul Județean Mureș și Consiliul Județean Mureș

Partener Web: Fruit Creative 
Prezentat de: Orange
Partener: Groupama
Parteneri instituționali: Ambasada Armeniei în România, Goethe Institut
Partener local: Energom
Partener cultural: RFI România
Parteneri media: TV5 Monde, Phoenix Media, AGERPRES, Zile si Nopti, Cinemap, Radio România Cultural, Radio România Internațional, RADOR, Cinemagia, Film Menu, CineFan, Revista FILM, Cinefilia, LiterNet, MovieNews, Happ.ro, IQads, Smark, Blitz TV, Observator Cultural, Urban.ro, Films in Frame, Revista BIZ, Haute Culture, Librăriile Cărturești
Plăcut de:  Radio Guerrilla

My French Film Festival

Până pe 17 februarie 2025, descoperiți filmele selectate la cea de-a 15-a ediție a celui mai mare festival online din lume dedicat cinematografiei francofone recente. Fie că sunteți un fan al dramelor emoționante, al comediilor trăsnite, al thriller-urilor palpitante, al filmelor de gen care provoacă la reflecție, al clasicilor cult, al documentarelor dure sau al animațiilor unice și poetice, veți găsi multe de iubit în selecția 2025.

Urmăriți filmele gratuit pe Orange TV Go cu subtitrare in limba română.

Les Films de Cannes à Cluj

Cele mai bune filme ale anului se văd la cinematografele Victoria și Arta, din 7 până în 10 noiembrie

Les Films de Cannes à Cluj.8 propune o selecție impresionantă de filme premiate în 2024 la Festivalul de la Cannes: Palme d’Or – ANORA , Grand Prix – ALL WE IMAGINE AS LIGHT, Cel mai bun regizor – GRAND TOUR, Premiul Juriului și premiul de interpretare feminină – EMILIA PEREZ, Cel mai bun scenariu THE SUBSTANCE și alte patru filme din Competiția oficială.
Din peste 2000 de filme trimise, la Cannes sunt selecționate în Competiție 20 de filme în fiecare an. Valoarea le propulsează în atentia publicului și a criticilor, iar aceste filme inovează și creează trend-uri. Cu alte cuvinte, sunt highlights-urile anului în materie de cinema. Publicul clujean are astfel ocazia să vadă cele mai bune filme de autor ale anului, la doar câteva luni de la premiera mondială.

7 noiembrie, 19.30, Cinema Victoria

MEGALOPOLIS de Francis Ford Coppola deschide Les Films de Cannes à Cluj.
Filmul a concurat pentru Palme d’Or și a fost unul dintre cele mai așteptate lungmetraje ale ediției.
Românul Mihai Mălaimare jr. este directorul de imagine al filmului, fiind la patra colaborare cu regizorul.
Coppola a revenit pe Croazetă și în Competiția oficială după 45 de ani. După două Palme d’or în anii ’70, pentru The Conversation (1974) și Apocalypse Now (1979), și după trilogia Nașul, cineastul american uimește cu acest lungmetraj aflat la jumătatea drumului dintre epopeea antică și blockbuster-ul contemporan, un film care își împrumută grandoarea și abundența din cele mai mari povești mitologice și cinematografice. Filmul atinge toate genurile dramă, science fiction, thriller, romance, peplum (neo mitologie), parodie și nu numai.
Coppola declara că „Publicul tinde să spună la finalul filmului: «Uau, ce am văzut? Habar n-avem ce e asta». Și este aceeași reacție pe care o declanșa Apocalypse Now, așa că sper că filmul va rezista probei timpului.”
Regizorul a început să dezvolte acest proiect cinematografic grandios încă din anii ‘80 și a a investit 120 de milioane de dolari din bugetul personal în producția filmului. Cu o distribuție impresionantă, ce-i include pe Adam Driver, Forest Whitaker, Nathalie Emmanuel, Jon Voight și Laurence Fishburne, MEGALOPOLIS este o poveste captivantă despre colapsul societății și încercarea de a o reconstrui într-o formă nouă.
8 noiembrie, 17.00, Cinema Victoria

L’AMOUR OUF (Iubire fără limite) din Competiția oficială de la Cannes, este unul dintre cele mai așteptate filme franceze ale anului. În prima săptămână de la lansarea în cinematografele din Franța ,16 octombrie, a depășit deja 1 milion de spectatori.
Cu o regie inovatoare, Gilles Lellouche (actor cu mai multe nominalizări la Premiile César) aduce pe ecran o poveste de dragoste din nordul Franței, plasată în anii ‘80. Este o poveste explozivă despre pasiune și despre cât de departe pot merge oamenii pentru dragoste. Când destinele lui Jackie (Mallory Wanecque) și Clotaire (Malik Frikah), doi adolescenți din clase sociale diferite, se intersectează, ei se îndrăgostesc nebunește. În timp ce Jackie își continuă studiile, Clotaire este prins în vârtejul bandelor și ajunge la închisoare. Viața va încerca să-i despartă, dar ei par a fi două jumătăți ale aceleiași inimi…
8 noiembrie, 20.00, Cinema Arta și Victoria

ANORAPalme d’Or 2024
Trofeul suprem de la Cannes este cel mai prestigios premiu al Festivalului și cel mai important premiu din cinematografia mondială decernat de un festival de film. „Acest film este magnific, plin de umanitate (…) Ne-a frânt inimile”îl descria Greta Gerwig, președinta juriului.
Sean Baker a scris scenariul, a făcut casting-ul, a regizat și a montat filmul. Este unul dintre cei mai importanți regizori americani independenți (Tangerine, Florida Project, Red Rocket) și declara la Cannes: „Ştiu că voi continua să lupt pentru cinematografie. Trebuie să ne luptăm pentru a face filme care să fie lansate în cinematografe. Lumea trebuie să stie ca vizionarea unui film pe telefonul mobil sau acasă nu este modul în care filmele trebuie să fie văzute.”
Mikey Madison (din Once upon a time in… Hollywood) este nuanțată și plină de intensitate în rolul Anorei, o escortă din Brooklyn a cărei viață ia o întorsătură neașteptată când se căsătorește impulsiv cu Vania, fiul unui miliardar rus.
ANORA este primul film american care câștigă Palme d’Or de la Tree of life de Terrence Malick (2011) și este considerat mare favorit la Oscar 2025.
9 noiembrie, 17.30, Cinema Victoria

GRAND TOUR, un film răvășitor pentru care lui Miguel Gomes i-a fost acordat Premiul pentru Cel mai bun regizor. Cineastul cunoscut pentru Tabu, The Tsugua Diaries și trilogia O mie și una de nopți, s-a întors anul acesta la Cannes cu un film emoționant, o călătorie epică prin Africa, dar mai ales prin sufletul melancolic al protagonistului.
Filmul ne conduce în Rangoon, 1917. Edward (Gonçalo Waddington) este funcţionar al Imperiului Britanic şi se face nevăzut în ziua când logodnica sa, Molly (Crista Alfaiate), ajunge în Burma pentru căsătoria planificată de multa vreme. Dar Molly este hotărâtă să se mărite și ia urma bărbatului în periplul său asiatic…
„Încă o dată, autorul portughez Miguel Gomes propune publicului un film în care cea mai complexă sofisticare coexistă cu inocența și cu farmecul.” (The Guardian).
Grand Tour este propunerea Portugaliei la Oscar 2025.
9 noiembrie, 18.30, Cinema Arta

DAHOMEY este documentarul care a câștigat Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin 2024. Filmul spune povestea restituirii către Benin, în noiembrie 2021, a 26 de artefacte. Aceste comori regale din Regatul Dahomey au fost jefuite de trupele coloniale franceze, în 1892. „În calitate de franco-senegaleză, cineastă de origine africană, am ales să fiu una dintre cei care refuză să uite, care refuză să folosească amnezia ca metodă”, a spus regizoarea Mati Diop la primirea trofeului. Subiectul retrocedării patrimoniului colonial este în prezent dezbătut foarte mult în muzeele fostelor puteri imperiale.
Cineasta a făcut deja istorie la Cannes: a fost prima femeie de culoare în competiție, cu lungmetrajului Atlantique, laureat cu Grand Prix (2019). Filmul este a doua producţie africană care câştigă Ursul de Aur, după filmul sud-african U-Carmen e-Khayelitsha de Mark Dornford-May, în 2005.
Documentarul DAHOMEY este propunerea Senegalului pentru Premiile Oscar 2025.
9 noiembrie, 20.00, Cinema Arta

PARTHENOPE este filmul cu care Paolo Sorrentino revine în Competiție la Cannes, după o „evadare” în lumea serialelor tv (The Young Pope și The New Pope).
Filmul explorează legendele și misterele orașului Napoli, împletind mitologia antică cu realitatea modernă. Titlul face referire la sirena Parthenope, pentru că filmul reinterpretează povestea acesteia în context contemporan. Prin imagini fascinante și o coloană sonoră impresionantă, Parthenope invită publicul într-o călătorie prin istoria și sufletul unui loc plin povesti, Napoli.
Directorul de imagine Daria D’Antonio a fost premiată la Cannes de Commission Supérieure Technique (CST) pentru contribuție artistică deosebită la acest film. Șapte dintre cele opt filme ale lui Paolo Sorrentino au avut premiera la Cannes, în competiție sau în proiecții speciale, iar Il Divo a fost laureat cu Premiul Juriului, în 2008.
9 noiembrie, 20.00, Cinema Victoria

EMILIA PÉREZ a fost distins la Cannes cu Premiul Juriului și Premiul pentru Cea mai bună interpretare feminină pentru cele patru actrițe din rolurile principale: Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Zoe Saldana și Adriana Paz. Filmul regizorului Jacques Audiard (Palme d’Or 2015 pentru Dheepan), îmbină elemente de thriller, musical și comedie.
Mexic, zilele noastre: avocata Rita primeste o ofertă neasteptată – trebuie să ajute un mafiot să se retragă din afaceri și să dispară pentru totdeauna. Filmul spune povestea lui Juan „Manitas” Del Monte, liderul unui cartel important, și a transformărilor surprinzătoare prin care acesta se hotărăște să treacă…
Criticii de la Variety consideră că filmul va fi nominalizat la Oscar 2025 la mai multe categorii: cel mai bun film, regizor, interpretare feminină (Karla Sofía Gascón), montaj, scenariu adaptat, design de producție și pentru două cântece originale. Filmul a fost deja desemnat pentru a reprezenta Franța la categoria Cel mai bun lungmetraj internațional la Oscar.
10 noiembrie, 17.00, Cinema Arta

AVERROÈS & ROSA PARKS a făcut parte din selecția Berlinale Special, după ce anul trecut primul documentar din trilogie, Sur l’Adamant a fost premiat cu Ursul de Aur la Berlin.
Regizorul Nicolas Philibert aduce acum prim-plan povestea Averroès şi Rosa Parks, două unităţi ale spitalului Esquirol, care face parte din Grupul de Îngrijire Psihiatrică Parizian. De la interviuri individuale până la întâlniri colective cu îngrjitorii, regizorul explorează o formă de psihiatrie care încurajează pacienţii să comunice şi să se exprime liber. La Machine, ultima parte din trilogie, va fi lansată în Franța în aprilie 2025.
10 noiembrie, 17.00, Cinema Victoria
Nerecomandat sub 15 ani

THE SUBSTANCE (Substanța)Premiul pentru Cel mai bun scenariu la Cannes 2024
Regizoarea Coralie Fargeat a venit la Cannes în Competiție cu al doilea lungmetraj, un body horror provocator și feminist.
Elisabeth (Demi Moore, cu o revenire fabuloasă în lumina reflectoarelor), o fostă vedetă de film, este acum prezentatoarea unei emisiuni de aerobic. Când producătorul ei, Harvey (Dennis Quaid), îi spune că va fi înlocuită cu o prezentatoare mai tânără, ea comandă să i se injecteze Substanța pentru a-și crea o altă versiune, Sue (rol jucat de Margaret Qualley), mai tânără și mai frumoasă. Perfectă?
Regizoarea Coralie Fargeat crede că întotdeauna „corpul nostru ne defineşte, generează inegalităţi şi violenţă, inclusiv din partea noastră. Suntem aproape obligate, noi, femeile, să îl detestăm într-un fel sau altul şi așa poate deveni primul nostru instrument de tortură.” (AFP)
10 noiembrie, 20.00, Cinema Arta

DIAMANT BRUT din Competiția oficială de la Cannes, este filmul debut în lungmetraj scris și regizat de Agathe Riedinger.
Filmul explorează teme ca aspirațiile tinereții, superficialitatea faimei și complexitatea relațiilor de familie. Liane, o tânără de 19 ani, impulsivă și plină de pasiune,este obsedată de frumusețe și de dorința de a deveni faimoasă. Șansa pare să-i surâdă atunci când este selectată la un casting pentru emisiunea Insula miracolelor, un reality show care îi oferă iluzia unei ascensiuni rapide spre celebritate…
Personajul tinerei este interpretat cu forță și naturalețe de Malou Khebizi, și ea la debut. Actrița este credibilă ca parte a acestei generații abrutizate de televiziune și de rețelele sociale.
10 noiembrie, 20.00, Cinema Victoria

ALL WE IMAGINE AS LIGHT este câștigătorul Grand Prix la Cannes 2024, al doilea premiu ca importanță, după Palme d’Or. Regizoarea Payal Kapadia este la primul lungmetraj de ficțiune. Ea a câștigat premiul Golden Eye pentru cel mai bun film documentar la Cannes 2021 cu A Night of Knowing Nothing, iar cu scurtmetrajul Afternoon Clouds fost în selecția Cinéfondation, în 2017.
Filmul spune poveste lui Prabha, care trăieşte în Mumbai şi este infirmieră. Viaţa ei cotidiană, întotdeauna gândită la secundă, se dă peste cap când primeşte un cadou de la soţul înstrăinat. În acelaşi timp, Anu ar da orice să găsească un loc sigur pentru câteva clipe de intimitate cu iubitul ei. O excursie neasteptată pe litoral le va da celor două femei ocazia de a-şi implini, în sfârşit, dorinţele…
„Este un film miraculos, care te trezește ca dintr-un vis”, scrie The Guardian. „Femeile iconoclaste din All We Imagine As Light lovesc imaginile stereotipe de la Bollywood și Hollywood” – este opinia D Movies.

Biletele sunt în vânzare la ghișeele cinematografelor și pe site-urile www.cinemavictoria.ro și eventbook.ro.

Ediția locală Les Films de Cannes à Cluj este un eveniment organizat de Asociația Cinemascop, împreună cu Voodoo Films și Vent D`Est
Susținut de: Unicredit Bank și RIVUS
Cu sprijinul: Pepsi, Adrem, Catena, Groupama, McDonald`s
Parteneri: Jidvei, Europa Cinemas, Cărturești
Parteneri locali: Cinema VICTORIA, Cinema Arta, Bookstory, Green Room, Demmer, Leonidas
Parteneri media locali: Media9, Szabadsag, Maszol, Cluj.com, CooltCluj.ro, Cluj24, Transtelex, Kronika, Filmtett, EBS Radio, Paprika Radio
Parteneri media: Radio Guerilla, Agerpres, Creatif
Partener cultural: Radio RFI România

Ca simpla respirație

Capitolul 2 din Dispariții în peisaje

Flaviu Rogojan – Ana-Maria Deliu

Curatoare: Edith Lázár

31 octombrie – 1 decembrie | La Cave | Institutul Francez Cluj-Napoca
Vernisaj joi, 31 octombrie, ora 18
Program de vizitare: luni – vineri, 10 – 17

„Atunci când era încă o planetă tânără, Pământul se rotea foarte repede – atât de repede încât o parte a zburat în spațiu, iar Pacificul este cicatricea lăsată în urmă.” – Julia Armfield, Our Wives Under the Sea*

Întinderea Cosmosului și adâncurile Oceanului constituie o vastitate pe care o putem cartografia doar prin intermediul tehnologiei și poate de aceea ambele sunt atât de încărcate de mister.

Odată ce treci de linia Kármán, granița imaginară care desparte Pământul de spațiul cosmic, atmosfera pământului devine tot mai subțire, oxigenul se rarefiază și întunericul cosmosului se revarsă. Mai departe totul plutește, uneori în acord cu forța de atracție a planetelor. Sub nivelul mării însă, după Mesopelagic sau zona de miez-de-nopte, pe măsură ce oxigenul se rarefiază plutirea devine o scufundare, unde greutatea apei o anulează pe cea a corpurilor. Mai departe, în zonele abisală și hadală (după zeul grec al lumii sub-terane) totul se pierde – nici o cădere nici vreo levitație acvatică, doar o formă diferită de a lăsa dus un corp, corpuri despre care știm prea puține.

În întuneric nu există timp, sau cel puțin nu în maniera în care l-am percepe în mod obișnuit. Ordonarea zilei și a muncii se destramă fără ajutorul dispozitivelor tehnologice. Într-o istorie a somnului, Eluned Summers-Bremner nota că presupunem adesea că noaptea și somnul se potrivesc pentru ceea ce le lipsește – lumină și activitate. Însă ambele au fost întodeauna un spațiu plin: și noaptea, și luna, și stelele, și marea și mareele, toate au propriile lor cicluri și ritmuri. Tânjim de fapt după uitarea de sine pe care lipsa luminii o poartă.**

Ce se petrece în adâncurile acestor spații inaccesibile? Acolo unde nici un semnal nu ajunge, unde lumina nu pătrunde și unde timpul însuși pare suspendat. Oare se destramă simțurile? Sau poate, în absența familiarului, se transformă în altceva, încă necunoscut, care ne permite să privim altfel granițele trasate cu atâta încăpățânare?

În imensitatea spațiului cosmic, Flaviu Rogojan relatează călătoria unei micuțe sonde spațiale trimise pe o orbită similară cu cea a Pământului în jurul soarelui, cu care NASA a pierdut legătura în 2013. Îmbinând ficțiunea speculativă cu date istorice, lucrarea video aduce în discuție legătura dintre observația umană a corpurilor cerești și istoria colonială a instrumentelor de măsurare a timpului, a căror linearitate perturbă ritmurile naturale sau le frânge pe cele care-i diferă. Departe, în adâncul spațiului, dincolo de orice contact, se întrevede însă o nouă posibilitate de viață a sondei spațiale.

Ana-Maria Deliu descinde treptat în adâncurile unei mări primordiale, zonă după zonă, dincolo de punctul în care lumina dispare și odată cu ea cartografia terestră. Această scufundare ia forma unei coregrafii poetice și intuitive a legăturilor emoționale ce reflectă asupra unei bio-contaminări prezente în viețile noastre. Corpurile umane sunt în mare parte apă, apă în care a rămas prinsă o parte din ocean, și unde alte corpuri și fragmente din trecut continuă să plutească într-o hidro-logică a existenței.

Uneori plutim, suspendați într-o stare ce pare să se prelungească, ca un echilibru fragil – o flotabilitate neutră. Alteori, respirăm în ritmul a tot ce ne înconjoară, aproape de marginile unor realități pe care le simțim fără să știm dacă le vom accesa vreodată. De undeva din adâncurile întunecate, cercetătorii susțin, pare că se produce totuși oxigen.***

* ‘That when the earth was young it rotated very quickly – it went so fast that part of it flew off into space and the Pacific is the scar it left behind.’ Julia Armfield: Our Wives Under the Sea, Pan Macmillan, 2022
** Eluned Summers-Bremner: Insomnia: A Cultural History, Chicago: University of Chicago Press, 2008.
*** Andrew K. Sweetman et al.: Evidence of dark oxygen production at the abyssal seafloor, Nature Geoscience vol. 17, pp. 737–739 (2024)

Ana-Maria Deliu explorează ficțiuni speculative, lumi mai-mult-decât-umane și relații ecologice, prin poezie, artă contemporană și cercetare academică. Este asistent universitar la Facultatea de Litere și Arte în Sibiu. A publicat articole cu acces liber, printre care „Thoughts on Porous Skins. A Matter of Design” în outofstock.xyz (coord. de Edith Lázár), și „State of the Art: Literary Studies in the Antropocene” în Metacritic Journal for Comparative Studies and Theory 2/2023, număr despre post- și eco-critică coordonat alături de Laura Pavel și Paul Paraschiv. A participat ca research-performer la Institutul KW pentru Artă Contemporană din Berlin în timpul Hackathon-ului Black Swan: The Communes (2021) și la Festivalul ConTempo din Kaunas (2022) într-un research-performance coordonat de Lene Vollhardt și The Sphere. A făcut parte din Autumn School of Curating 2022 (Centrul Cultural Clujean și Art Encounters Foundation). A citit poezie la evenimente precum Discuția Secretă (Cluj, 2023) și Zilele Poeziei la Cărturești (Cluj, 2024). Flaviu Rogojan este artist și curator din Cluj. Lucrările sale trasează adesea referințe la momente din istoria științei, a tehnologiei sau a jocurilor video, și îmbină aceste narațiuni cu strategii ale artei conceptuale pentru a reflecta poetic asupra relațiilor sociale sau politice ale lumii stratificate în care trăim. Din poziția de curator este interesat și urmărește contexte istorice sau geopolitice pentru a dezvolta proiecte curatoriale site-specific. A expus în contexte naționale și internaționale: Planetario Porto – Institute for Astrophysics and Space Sciences, Akademie Schloss Solitude, Kunstverein Niederösterreich, Bienala Art Encounters Timișoara, Media Art Festival Arad și Salonul de Proiecte în București. În 2022 a fost în rezidență artistică la Academiei Schloss Solitude (Stuttgart, Germania). Este co-curator al Off Season – rezidență de cercetare al litoralului albanez, membru al colectivului curatorial Aici Acolo și al unui nou colectiv centrat pe geografii ale deltei – Sharing food, writing recipes and other traveling non-apocalyptic toolkits.

Despre seria de expoziții Dispariții în peisaje
Ce înseamnă să te pierzi într-un peisaj? Ce povești se dezvăluie atunci când prezența umană se dizolvă treptat? Inspirată de „Death by Landscape” a Elviei Wilk – o colecție de eseuri despre experiențe transformative și feluri de a povesti complexitatea lumii noastre și dincolo de centralitatea figurii umane, eseuri pe care curatoarea și artiștii invitați le-au citit împreună, seria de expoziții va propune diferite manifestări ale unor dispariții în peisaje (vanishing into landscapes), ca maniere de a reflecta asupra ecosistemelor din care facem deja parte. Prin povestiri speculative despre stranietatea mediilor pe care le locuim, înțelegeri diferite a naturii și fascinația față de lumile accesibile doar prin mijloace tehnologice, astfel de peisaje caută să facă loc unor perspective în care umanul și lumea non-umană se împletesc.

Parteneri: Domeniile Franco-Române · Île de France

Transilvania International Dance Festival

Institutul Francez este partener al primei ediții a OM – Transilvania International Dance Festival care regrupează spectacole, ateliere, expoziții, filme și dezbateri sub tema „ritm comun”.

Lansat de Centrul coregrafic OM, festivalul se desfășoară la Cluj-Napoca între 10 și 13 octombrie și onorează dimensiunea colectivă și socială a dansului contemporan, dorind să așeze într-o nouă perspectivă procesul de creare a acestui tip de mișcare în spațiu și timp.

Nu ratați în 12 octombrie un spectacol excepțional al Companiei Kazydance veniți din îndepărtata insulă franceză Mayotte, cu susținerea Direcției pentru afaceri culturale Mayotte a Ministerului francez al culturii.

De asemenea, la cinema Arta, vă propunem două filme franceze despre dans.

Program, bilete și detalii: omdancefestival.ro

Indiile galante (Indes galantes)

11 octombrie  |  18:00-20:00  |  Cinema Arta
Bilete

1h48 – Franța – 2021

Regizor: Philippe Béziat

O experienţă inedită pentru 30 dansatori de hip-hop, krump, break şi vogue. Şi o premieră pentru regizorul Clément Cogitore, coregraful Bintou Dembélé şi Opera Bastille din Paris. Această simbioză a dansului urban cu opera reinventează capodopera barocă a lui Jean-Philippe Rameau, Indiile galante. De la repetiţii la spectacole publice, iată o aventură ieşită din comun: poate o nouă generaţie de artişti să ia cu asalt Bastilia de azi?

Trailer

Shido

12 octombrie  |  18:00 – 19:00  |  ZIZ, str. Paris nr. 5
Bilete

Produs de Compania Kazyadance, Franța

Coregrafie și artist: Alifeyini Mohamed – Lil’cé

Cu acest prim solo venind direct din Mayotte, Lil’cé își plasează corpul ca obiect de cercetare. El revizitează simțurile, gesturile, sunetele și vibrațiile corporale pentru a încerca să perceapă corporalitatea fratelui său autist. Lil’cé ne duce la margini pentru a explora o altă modalitate de a fi în lume. Pe parcursul acestui solo visceral, dansatorul revizitează momentele repetitive ale unei vieți izolate de orice existență socială, pentru a experimenta un corp prins în mai multe dimensiuni – spațială, psihologică și fizică. Între transă și uimire, el se lasă traversat de curenți iluzorii, luptând cu forțe invizibile care îl depășesc. Pentru a încerca să se reconecteze cu lumea, își așază și mișcă corpul în echilibru instabil pe pietre, în diferite realități spațio-temporale. În această stare primară astfel invocată, coregraful își urmărește și propriile defecte, contradicții și fragilități.

Cu susținerea: Mayotte, DRAJES Mayotte, Autisme Mayotte, Académie de Mayotte, Ministère de la Culture, Ministère des Outre-mer
Co-producție: Manège, scène nationale – Reims, L’échangeur – CDCN – Hauts-de-France, Lalanbik, centre de développement chorégraphique – Océan Indien, cu sprijinul specific al ONDA

Dacă ar fi dragoste (Si c’était de l’amour)

12 octombrie  |  20:00-21:30  |  Cinema Arta
Bilete

Un documentar bazat pe spectacolul de dans Crowd de Gisèle Vienne

82 min – Franța – 2020

Regizor: Patric Chiha

Cincisprezece tineri dansatori de origini și orizonturi diferite sunt în turneu cu „Crowd”, piesa de dans epică a lui Gisèle Vienne, care explorează scena rave a anilor ’90. Din teatru în teatru, lucrarea se transformă în relații ciudate și intime. Contaminează scena viața reală – sau invers? O călătorie tulburătoare care explorează nopțile noastre, petrecerile noastre, iubirile noastre.

Trailer

Săptămâna Franței la Cluj-Napoca

Deschidem Săptămâna Franței chiar la Institutul Francez prin vernisajul unei expoziții dedicate împlinirii a 100 de ani de Institut Francez în România (ilustrații de Anna Benczédi și Maria Surducan) și prin prezentarea, în galeria La Cave, a unui film artistic inspirat de ceremoniile de deschidere a Jocurilor Olimpice, găzduite anul acesta la Paris, realizat de artista franceză Pauline Bastard și prezentată în ianuarie 2024 la Centrul Pompidou.


8–12 iulie, 10:00–17:00, La Cave

Ceremonia ceremoniilor de Pauline Bastard • 2023 • 63 min.
Recrearea unei ceremonii de deschidere a Jocurilor Olimpice la scara unui cartier din Paris.


Expoziție – vernisaj luni, 8 iulie, ora 18:00, curtea Institutului Francez

Pagini ilustrate din povestea de 100 de ani a Institutului Francez din România  1924 – 2024

Illustrații: Anna Benczédi și Maria Surducan
Concept curatorial și text: Cristina Stoenescu
Design: Paula Rusu

Momente istorice şi detalii mai puţin cunoscute din existenţa Institutului, de la înfiinţarea sa, în 1924 la București, până în zilele noastre, sunt readuse la viaţă de expoziţia organizată sub forma unui roman grafic, în curtea interioară a Institutului Francez din România la Cluj-Napoca.


Miercuri, 10 iulie, ora 16:30, mediateca Institutului Francez

Paris en pyjamarama – atelier pentru copii între 3–7 ani

Cei mici sunt invitați să descopere locuri emblematice din Paris prin imagini care se animă ca prin magie!
Tarif: 25 lei.
Informații și înscrieri: mediatheque.cluj@institutfrancais.ro | 0748 117 939


Joi, 11 iulie, ora 17:30, Casino – Parcul Central

Recepție cu ocazia Zilei naționale a Franței

500 de invitați din mediul academic, cultural, administrativ și de afaceri sunt așteptați la această întâlnire anuală de celebrare a Zilei Naționale a Republicii Franceze. La eveniment va fi prezent și domnul Julien Chiappone-Lucchesi, consilier cultural și de cooperare al Ambasadei Franței în România și Director al Institutului Francez din România.
Acces exclusiv pe bază de invitație.

Eveniment co-organizat de Institutul Francez, Clubul Francofon de Afaceri din Cluj și Ambasada Franței


Vineri, 12 iulie, cinema Arta
În contextul jocurilor Olimpice de la Paris, vă prezentăm două filme cu tematică sportivă la cinema Arta cu intrare la prețul special de 10 lei.

18:30

R. Charlène Favier • 2020 • dramă • 90 min. • 16+

Lyz, în vârstă de 15 ani, tocmai a fost admisă la o prestigioasă școală din Alpii francezi, renumită pentru pregătirea schiorilor de performanță. Fred, fost campion, acum antrenor, decide să parieze totul pe noua sa elevă. Lyz va trebui să suporte mai mult decât presiunea fizică și emoțională a antrenamentului. Pe măsură ce victoriile în competiții se acumulează, ea cade sub influența absolută a lui Fred

Trailer

Bilete

20:30

R. Virginie Verrier • 2023 • dramă, biopic • 96 min. • 13+

Marinette Pichon e una dintre cele mai mari vedete de fotbal feminin din lume, iar filmul îi prezintă viața, de la copilăria marcată de un tată violent la povara de a-și anunța sexualitatea. Aceasta e povestea vieții unei femei, a unei luptătoare, o odă fără compromisuri adusă libertății.

Trailer

Bilete

TIFF 2024

Institutul Francez este și anul acesta partener TIFF și susține prezența filmelor franceze în festival.

Program și bilete

  

23 de producții și coproducții franceze se regăsesc în programul TIFF de anul acesta, printre care Omul de argilă (L’homme d’argile/The Dreamer) de Anaïs Tellenne în competiție; April în Franța (April in France) de David Boaretto în competiția de filme documentare What’s up, doc?; Bestia (La bête) de Bertrand Bonello în secțiunea Supernova; Daaaaaali! de Quentin Dupieux în secțiunea Fără limită; filmul horror Vermină (Vermines) de Sébastien Vaniček în secțiunea Lună plină sau filmul pentru adolescenți Calea spre excelență (La voie royale) de Frédéric Mermoud în secțiunea MiniTIFF.

  

Filmele regizorului francez Claude Sautet (1924–2000), Întâmplările vieții (1970), Max și infractorii (1971) și Vincent, François, Paul și ceilalți… (1974) se văd la TIFF.23 în versiune restaurată în cadrul secțiunii 3X3 cu sprijinul Institutului Francez din România.

  

Juriul Tinerilor Francofoni
Sub coordonarea Institutului Francez, cinci tineri români și francezi, studenți la Cluj în specializările teatru și film, filosofie, limbi străine sau cooperare internațională vor viziona anul acesta 8 filme de limbă franceză din Franța, Canada, Belgia și Luxemburg, pentru a desemna câștigătorul Premiului TV5 Monde și Institutul Francez. Premiul constă în achiziția dreptului de difuzare a filmului în cinematografele din România. Mentorul Juriului Tinerilor Francofoni este Corina Șuteu, consultant cultural și fost ministru al culturii.
Informații

  

Concert: La Chica
20 iunie | 20:00 | Muzeul de Artă – Palatul Bánffy
Pe o parte a oceanului se află America Latină, un tărâm intens și mistic. De cealaltă parte, se află Parisul, Belleville, pământ multicultural, urban și modern. Prin muzica sa, artista franco-venezueleancă La Chica reunește aceste două lumi, propunând un colaj de texturi sonore, împrumutate din moștenirea sa culturală și din diverse influențe moderne, încălcând codurile stabilite. În jurul pianului și al clapelor s-a construit universul ei, amestecând cu abilitate inspirațiile sale clasice (cum ar fi dragostea pentru Debussy) cu profunzimea straturilor aeriene de sintetizator analogic.
Bilete
Ascultați-o aici

  

Institutul Francez din România este partener în cadrul proiectului european NARDIV, coordonat de Universitatea Aix Marseille, și sprijină proiecția a 10 filme europene care pun în evidență percepțiile Est-Vest și caracterul transnațional al patrimoniului cultural european.
Trei kilometri până la capătul lumii (Trois kilomètres jusqu’au bout du monde, r. Emanuel Pârvu, RO)
Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii (N’attends pas trop de la fin du monde, r. Radu Jude, RO)
Păzitorii formulei (Les gardiens de la formule, r. Dragan Bjelogrlić, RS-SI-ME)
Fără aer (Sans air, r. Katalin Moldovai, HU-RO)
Granița verde (La frontière verte, r. Agnieszka Holland, PL-CZ-FR-BE)
Dincolo de granițe (Au-delà des frontières, r. Levan Akin, SE-DK-GE)
Grădina cu zâne (Le jardin aux fées, r. Gergő Somogyvári, HU-RO-HR)
Diagnostic: dizident (Diagnostique : dissident, r. Denis Tarasov, UK)
Cum mi-aș dori să fiu (Comme je voudrais être, r. Klara Tasovska, CZ-SK-AT)
Cu capul înainte (Head On, r. Fatih Akın, DE) – Proiecţie specială în onoarea actriţei Sibel Kekilli, membră a juriului TIFF 2024

Concert Walter Astral

Photo © Diane Sagnier

Walter Astral este duo-ul format din Tristan Thomas, cunoscut și ca Zaspero și căpitanul trupei Ovhal 44, și Tino Gelli, solistul trupei Polycool. Cele două lumi muzicale aparent îndepărtate ale lor împărtășesc un devotament pentru oniric și absurd și se armonizează în transele lor mistice.

Muzica lui Walter Astral este un pop psihedelic combinat cu techno, acid și house. Mașinile de tobe și basul acid al lui Tristan se îmbină cu sunetul retro al chitarei lui Tino și cu un banjo atât de vechi încât cântă sferturi de ton ca un saz.
Stilul lor muzical hibrid își găsește influențele în King Gizzard and the Lizard Wizard, Flavien Berger, Altın Gün și Mehmet Aslan.

Și-au produs și mixat primul EP în vechea casă a unui pustnic de lângă Sancerre, în regiunea Berry, la marginea focului. Fiecare cântec întruchipează unul dintre cele patru elemente naturale și prezintă ființa umană în raport cu natura care o înconjoară.

Walter Astral este un explorator ceresc, care traversează lumi paralele prin găuri de vierme ascunse în arbori sequoia gigantea. El întâlnește oameni lumânare, vrăjitoare și druizi, precum și o stea care trăiește într-un copac, care îl însoțesc în căutarea sa mistică.

Clipuri video: MirageLe FeuLa TerreL’Air

https://linktr.ee/walterastral

Calul | Chevâl

1 iunie, ora 11, str. Napoca / bd. Eroilor – Parada Zilelor Clujului
1 iunie, ora 16 – 16.45, piața Unirii – SPECTACOL
2 iunie, ora 18, bd. Eroilor – Animație stradală

Spectacol prezentat de Institutul Francez din România cu ocazia aniversării a 100 de ani.

Spectacol nonverbal. Pentru toate categoriile de vârstă.

La fel ca Micul Prinț și vulpea, față în față un dansator și Calul, o marionetă de trei metri înălțime, încearcă să se îmblânzească unul pe celălalt. Dar crearea de legături necesită timp și răbdare. Întâlnirea începe, se caută, se întorc, se observă, se sperie, se apropie, se păcălesc, schițează câțiva pași de dans, fug unul de altul pentru a se găsi mai bine… Vor reuși să devină prieteni?

„Calul” este o întâlnire între om și obiect, între grație și mecanică.

Concert BRÖ (Franța)

16 mai | ora 20 | Atelier Café

Fie că este vorba de versuri sau de muzică, Brö este o artistă a timpului ei, cu „fuziune” ca și cuvânt de ordine. Cu rădăcini algeriene, italiene, franceze și elvețiene, etichetele nu înseamnă mare lucru pentru ea. Împreună cu muzicienii săi, Elie și Jules, ambii multi-instrumentiști cu o cultură muzicală bogată, Brö explorează toate genurile. O muzică care onorează numeroasele sale influențe, aducând un omagiu varietății anilor ’80, incorporând ritmuri de hip hop, jazz, soul, electro și muzică clasică.

Concert prezentat de Institutul Francez din România cu ocazia aniversării a 100 de ani și de Le Fair, program de susținere a tinerilor artiști.

Ascultați ultimul ei EP

BRÖ – YouTube

BRÖ (@bro_brolli) • Instagram photos and videos