5–18 decembrie 2025 / 12–23 ianuarie 2026 La Cave, Institutul Francez I.I.C. Brătianu 22, Cluj-Napoca vernisaj: 5 decembrie, ora 18 program de vizitare: L–V: 10–17
Expun:Dragoș Bădiță / Alexandra Brînzac / Alexandru Mora
Deschidem în spațiul La Cave expoziția de grup The Underneath Twirls, ultima dintr-un șir de trei, parte dintr-un program curatoriat de Alexandra Mocan, numit Narrowing Down*.
The Underneath Twirls propune o coborâre în straturile ascunse ale existenței materiale și ale psihicului, acolo unde degradarea și regenerarea coexistă. Lucrările prezentate trăiesc dincolo de privirea noastră imediată, desfășurând propriile lor dedesubturi sub care dezvoltă noi lumi interioare. În aceste spații, materia și instinctul, vizibilul și nevăzutul se intersectează – generând noi ecosisteme. Formele și texturile respiră într-un ritm propriu, unde descompunerea și transformarea se oglindesc reciproc, iar auto-devorarea și reconfigurarea devin gesturi inseparabile. În cele trei abordări expuse, fragilitatea și reziliența aduc la lumină noi perspective asupra ciclicității vieții și a interdependenței dintre vizibil și invizibil. (…)
*Narrowing Down se desfășoară prin trei expoziții, urmărind parcursul vieții pe măsură ce aceasta se scurge treptat.
Dragoș Bădiță (n. 1987) este un artist multimedia care trăiește și lucrează în București. Absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, lucrează în special cu medii tradiționale, precum uleiul și cerneala, explorând recent și arta generativă și animația. Practica sa artistică pornește dintr-o conștientizare acută a trecerii timpului, care îl conduce spre reflecții asupra modului în care timpul modelează experiențele noastre. Surprinzând momente fugitive din viața de zi cu zi, lucrările sale figurative ascund sub calmul aparent o încărcătură existențială și uneori aproape mistică. Prin atenția acordată gesturilor, expresiilor și detaliilor discrete, Bădiță explorează natura efemeră a trăirilor umane și fragilitatea clipelor care ne compun existența.
Alexandra Brînzac (n. 1991, Sebeș, România) este o artistă multidisciplinară stabilită în Cluj-Napoca, România. Absolventă a programului de master în Sculptură la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, practica ei explorează dedesubturile identității și materialității, împletind narațiuni intime cu teme sociale presante, alături de o înțelegere nuanțată a formelor naturale și o relație intuitivă cu tiparele instinctuale și comportamentale. Pe lângă studiile sale de artă care includ o mobilitate Erasmus în centrul Italiei, deține o diplomă de licență în peisagistică la Universitatea USAMV, obținută în 2014, un parcurs care influențează subtil sensibilitatea ei față de formele organice și texturile prezente în practica artistică.
Alexandru Mora trăiește și lucrează în Cluj-Napoca. A obținut un master la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, Departamentul de Fotografie, în 2016. Practica sa artistică se situează la intersecția dintre instalația media și fotografia pe film, cu un interes constant pentru fotografia alb-negru pe format mediu. Este într-o explorare continuă a dezvoltării unei estetici personale, modelată de dorința de a crea narațiuni imaginare între personajele și spațiile pe care le descoperă și le fotografiază.
Parteneri: Ile de France • Domeniile Franco-Române
Expoziția de fotografie montană GHEȚARI
20–27 noiembrie Curtea Institutului Francez Vernisaj: joi, 20 noiembrie, ora 16:45
A opta ediție a Transylvania Mountain Festival va avea loc între 18 și 23 noiembrie în jurul temei generice Spirit liber (Free Spirit). Festivalul cuprinde 8 proiecții de film însoțite de discuții tematice, expoziții internaționale de fotografie, ateliere sportive. Publicul va avea ocazia să descopere aventurile incredibile și filosofia de viață ale practicanților de schi, snowboard, free ride, MTB, escaladă, alpinism, zbor liber, navigație și drumeție montană. La cinema Victoria puteți urmări 8 lung metraje documentare sau artistice, dintre care trei din Franța, precum și o serie de scurt metraje.
Institutul Francez va găzdui în curtea sa expoziția de fotografie montană GLACIERS – GHEȚARI, care reunește lucrări realizate de membri juriului Alex Sava, Dan Tăuțan și dubla laureată a premiului pentru fotografie montană, Julia Roger-Veyer. Curatoarea expoziției: Diana Roșca | Grafică afiș și exponate în aer liber: Gabriel Roșca | Organizatori: Asociația TMF și Institutul Francez din România la Cluj Fotografiile au fost selectate pentru a marca Anul Internațional al Conservării Ghețarilor și a conștientiza importanța schimbărilor climatice din perioada recentă.
Julia Roger-Veyer: Vestigiile și abisurile Mer de Glace Julia Roger-Veyer, locuind în renumita vale a alpinismului, la Chamonix, ne-a încântat cu ideea unui foto-reportaj intitulat: „Vestigiile și abisurile Mer de Glace”. Julia descrie procesul prin care, împreună cu alpiniștii, explorează ghețarii în ideea de a găsi trasee frumoase de escaladat și fotografiat. Mer de Glace, celebrul ghețar din Chamonix, este terenul preferat de joacă. “Prin această serie de fotografii, încerc să fac oamenii să descopere acest element și să încurajez conservarea acestor locuri unice. Contrastul dintre fotografiile făcute în ghețar, toate în nuanțe de albastru cu gheață atât de pură, și cele făcute în afara ghețarului, cu mici alpiniști în haosul de rocă, arată cealaltă fațetă a imaginii și realitatea retragerii ghețarului. Sunt din păcate conștientă că probabil voi fi un martor neputincios al dispariției Mer de Glace până la sfârșitul vieții mele. Trăiesc zilnic transformarea ecosistemelor montane, având în vedere că locuiesc în valea Chamonix de 20 de ani. Acesta este un mesaj important pe care doresc să îl transmit prin intermediul lucrărilor mele fotografice.”
Alexandru Sava: Nestematele de gheață Alexandru Sava, fotograf clujean și un spirit autentic de explorator, ne propune o perspectivă itinerantă. Imaginea fiind modalitatea sa preferată de a comunica trăirile și senzațiile unui timp aparent oprit în loc, Alex ne invită să vizităm locuri unde poate nici nu visăm să putem ajunge. Traversând labirintul ghețarului Tacul, admirând rămășițele Mer De Glace, vom ajunge la ultimul cioc de ghețar de sub Piz Badile. Imagini poetice care stau ca martori rari ai mileniilor pe care le-au traversat. Zburând pe un alt continent, Alex ne invită să admirăm albul curat al ghețarilor de sub vf. Quitaraju din Anzii peruvieni. Cerul înstelat, în contrast cu albul muntelui El Chopicalqui (6354 m), din Cordiliera Blanca, te face să simți parcă aerul de altitudine. Subit, revenim în emisfera nordică la Jökulsárlón, vestita lagună glaciară din Islanda. Apa de un albastru profund este presărată de aisberguri rupte din ghețarul Breiðamerkurjökull și acesta parte a ghețarului mamă – Vatnajökull. Laguna glaciară se varsă în Oceanul Atlantic, lăsând bucăți de gheață pe o plajă cu nisip negru. Astfel încheiem vizita într-un spațiu suprarealist pe Diamond Beach. Abia la deznodământul periplului înghețat realizăm cu toții că fiecare bucată de gheață desprinsă din ghețari este o nestemată neprețuită a planetei Pământ.
Dan Tăuțan: Contrapunct liber Dan Tăuțan, fotograf clujean și un etern călător prin munți, aduce o abordare ludică, mizând pe contraste. Selecția sa de fotografii explorează potențialul contrastului dintre lumină și întuneric, dintre pământ și gheață, dintre organic și anorganic, dintre apă și uscat, dintre micimea omului și imensitatea planetei. Dan transportă privitorul direct în nordul scandinav, acolo unde putem admira scurgerea lentă a ghețarului Breiðamerkurjökull în lacul Jökulsárlón din Islanda. Senzația de frig și umezeală este apăsătoare dar atrage prin imensitatea peisajului. Ajungând la Haugabreen, din Norvegia, vom admira forța de deplasare a ghețarului Myklebustbreen datorită care produce și crevase adânci, în porțiunea mai abruptă. Morenele ghețarilor Briksdalbreen sau cascada Kleivafossen sunt imagini dinamice care confirmă viața acestor ghețari. O nouă linie melodică ne învăluie prin Elveția, cu peisajul tumultos de la ghețarul Blüemlisalpfirn și masivitatea vârfului Mönch. Ca prin joacă, revenim la un cadru bucolic din Jungfrau unde tumultul alpin contrastează cu viața fără griji a animalelor la pășunat.
Vă invităm așadar, să faceți o incursiune în lumea ghețarilor, alături de cei mici, pentru a percepe mai bine schimbările climatice prin care trece planeta care este singura noastră casă din marele Univers!
6–28 noiembrie 2025 La Cave, Institutul Francez I.I.C. Brătianu 22, Cluj-Napoca vernisaj: 6 noiembrie, ora 18 program de vizitare: L–V: 10–17
Artiști și artiste: Emma Cossée Cruz · Alexandra Constantinescu · Nelmarie du Preez · Gabriela Löffel · Nicoleta Mureș · Gülşah Mursaloğlu · Albert Kaan · Matei Toșa · Berkay Tuncay
Deschidem în spațiul La Cave expoziția de grup Performing (un)expectations, cea de-a doua dintr-un șir de trei, parte dintr-un program curatoriat de Alexandra Mocan, numit Narrowing Down*.
Performing (un)expectations pendulează între convenții performative și explorări personale – între acțiune și retragere, între a performa și a nu performa. Expune fragilitatea și absurdul efortului: ciclurile nesfârșite ale transformării, repetiției și adaptării. Reflectă asupra modurilor în care performăm munca, sarcinile și reușitele în condiții fluctuante de presiune, previzibilitate, oboseală și măcinare – acolo unde succesul și eșecul se estompează, iar nemișcarea poate fi la fel de încărcată ca acțiunea.
*Narrowing Down se desfășoară prin trei expoziții, urmărind parcursul vieții pe măsură ce aceasta se scurge treptat.
Alexandra Constantinescu, artistă stabilită în Cluj-Napoca, lucrează la intersecția dintre arta vizuală și design, cu accent pe procesul de realizare și pe explorarea subtilității. Temele sale se concentrează asupra percepției culorii și utilizării textului, într-un mod care oferă sensuri non-vizuale. Alexandra a absolvit în 2004 Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca – secția Sculptură, iar în 2015 a obținut diploma de master la aceeași secție. În același an, în cadrul unei burse internaționale de master, a urmat un semestru la cursul Ceramics: Art and Function al Facultății de Arte Frumoase din cadrul Universității Țării Bascilor.
Matei Toșa (n. 1993, Cluj-Napoca) este un artist vizual a cărui practică se concentrează pe desen, explorând constant motivațiile din spatele acestuia. Datorită formării sale în domeniul sculpturii, el dezvoltă o sensibilitate față de relațiile dintre formă și spațiu, reflectată în lucrările sale. Desenele lui pornesc adesea de la detalii din viața cotidiană, prezentate sub o notă umoristică. Lucrările sale sunt directe, abordând teme precum izolarea și introspecția. Matei a absolvit masteratul în Grafică la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca și este co-fondator al MATCA artspace, unde contribuie activ la susținerea comunității artistice.
Nicoleta Mureș (n. 1996) este o artistă română stabilită la Madrid, care lucrează cu colaj digital, video, animație, 3D, realitate augmentată și inteligență artificială generativă. Munca ei este o observație continuă asupra corpului virtual aflat în diverse situații de stres, anxietate și frică. Scopul ei este să investigheze mai departe posibilitățile și limitările care pun corpul – real sau digital – în prim-plan. Vizualurile sale propun un viitor distopic, în care oamenii trebuie să gestioneze emoții irealizabile, izolare și dezîncarnare, influențate de modul în care tehnologia alimentează dorința de consum a umanității. Proiectele ei reflectă asupra felului în care internetul distorsionează viața și asupra transformărilor profunde care afectează oamenii. Lipsa reacțiilor reale a făcut-o să creadă că ne îndreptăm spre o „amorțire” a simțurilor și a personalității. Pe măsură ce petrecem tot mai mult timp căutând conținut online, devenim, într-o anumită măsură, asemenea obiectelor din jurul nostru: fixe, nemișcate, integrate în aparate. Lucrările Nicoletei au fost prezentate în festivaluri precum Tour de Moon (2022), Simultan (2022, 2024), Digerati Emergent Media Festival (2023, 2024), ADAF (2024), PAF (2024), și la târguri de artă precum Liste Art Fair Basel (2022) și Viennacontemporary (2022).
Albert Kaan este un artist care lucrează într-o gamă largă de forme, de la sculptură, instalație și desen, până la fotografie, video și performance. Lucrările sale sunt prezentate atât local, cât și internațional, în contexte diverse. Cu un accent pe intervențiile în spațiul public, acestea sunt adesea aduse ulterior în galerii sub formă de fotografii, video sau obiecte. Munca sa se bazează pe performativitatea vieții cotidiene și pe transformarea spațiului personal într-un teren comun de explorare. Născut în România la câțiva ani după căderea regimului comunist, trăiește și lucrează între București și zona rurală Gulia.
Gabriela Löffel (1972, Elveția) lucrează în principal cu medii bazate pe timp și se concentrează asupra zonelor din structurile politice și financiare. Deplasarea și traducerea de la documentarea imediată către câmpurile de interpretare și mise-en-scène sunt strategii pe care le folosește în procesul de lucru. Această metodă duce adesea la proiecte de lungă durată, care deschid spații pentru întrebări și propun rupturi în narațiunile liniare. Interesul ei se îndreaptă către ambiguitatea subiectului și a contextului acestuia. În acest spațiu intermediar, creat prin modul de abordare al temelor, lucrările sale aduc reflecții asupra felului în care înțelegem lumea, odată ce devenim conștienți de fragmentarea cunoașterii noastre.
Emma Cossée Cruz, artistă franco-chiliană născută în Franța în 1990, trăiește și lucrează la Marsilia. A absolvit Beaux-Arts de Paris și a studiat, de asemenea, la Universität der Künste Berlin și la UNA Buenos Aires. Instalațiile sale – care integrează fotografie, video și sculptură – documentează sau reinterpretează obiecte și echipamente care interacționează cu corpul nostru și contribuie la modelarea modurilor noastre de viață, a imaginației și dorințelor. În 2021, Emma Cossée Cruz a realizat seria fotografică Porosités, inclusă în 2024 în colecția de artă contemporană a departamentului Seine-Saint-Denis. În 2022 a fost laureată a programului Dos Mares Marseille International Residencies, expunând la Vitrine d’Art-cade Marsilia și la Salon Polyptyque organizat de Centrul Fotografic din Marsilia. În 2023 a primit o bursă individuală de creație din partea DRAC PACA, o rezidență la Metaxu Toulon și o rezidență Frac Sud – Cité de l’art contemporain.
Nelmarie du Preez (Africa de Sud, 1985) este o artistă care lucrează în domeniile performance-ului, fotografiei, video-ului și artelor computaționale. În 2014 a absolvit programul de master în arte vizuale la Goldsmiths, University of London, unde a finalizat și un master în arte computaționale (2013). Expozițiile personale includ Ribot Gallery, Milano (2018); ad-ad projects, Hanovra (2018); Pretoria Art Museum (2016); Room Gallery and Projects (2016); arebyte gallery, Londra (2015). A expus și în muzee și galerii precum Museum am Dom, Trier (2018); New Media Gallery, Vancouver (2017); Transmediale Festival, Documenta 14; International Digital Arts Biennale, Montreal (2016); London Open, Whitechapel Gallery (2015); Home Works 7, Ashkwal Alwan, Beirut (2015). A participat la rezidențe precum Künstlerhaus Schloss Balmoral (Bad Ems, 2018–19); Ampersand Foundation, New York (2016); arebyte gallery, Londra (2015). În ultimii ani a primit mai multe premii și burse, printre care Sasol New Signatures (Africa de Sud, 2015), Absa l’atelier merit (Africa de Sud, 2015), Bath Open Art Prize (Marea Britanie, 2015), Bad Behaviour Open Judges Prize (Marea Britanie, 2014) și Oppenheimer Memorial Trust Scholarship (2012–14).
Gülşah Mursaloğlu (n. 1989) a absolvit Sociologia la Universitatea Boğaziçi din Istanbul și a obținut diploma de master la School of the Art Institute of Chicago. În lucrările sale explorează materialitatea, agenția materiei și temporalitățile umane și non-umane. Instalațiile sale, rezultate dintr-un proces amplu de cercetare, nu rămân stabile în formă, ci se manifestă ca sisteme dinamice și fluide, prin natura lor efemeră. Proiectele recente investighează schimbarea temporalității cartofilor și modurile în care oamenii și non-oamenii devorează sau consumă pământul și actorii subterani. Trăiește și lucrează la Berlin și este reprezentată de Sanatorium.
Berkay Tuncay (n. 1983, Istanbul, Turcia) își concentrează munca pe investigarea efectelor multiple ale internetului asupra societății globale, prin copierea, combinarea și transformarea codurilor culturale distribuite online. A participat la numeroase expoziții de grup internaționale și a prezentat lucrări despre cultura digitală în diverse forme. Expozițiile personale includ: Human, How Strange, So Vulgar, Such a Masterpiece and Yet So Primitive, Sanatorium, Istanbul (2020); Getting Away with It All Messed Up, Display, Berlin (2018); Life Is What Happens to You While You Are Busy Watching Cute Cat Videos, Gaia Gallery, Istanbul (2016); We Are Accidents Waiting to Happen, 49A, Izmir (2013), și I’m Sorry, Because I Dance, De Kijkdoos, Amsterdam. A participat la programe de rezidență artistică precum ArtCenter, Istanbul (2011–2013); Cité Internationale des Arts, Paris (2014) și Gastatelier NRW, Düsseldorf (2018). În prezent este artist în rezidență și participant la Jan Van Eyck Academie (2021–2022).
Parteneri: Ile de France • Domeniile Franco-Române
Les Films de Cannes à Cluj 2025
Urmăriți în premieră la Cluj filmele câștigătoare ale celor mai importante premii la Festivalul de la Cannes 2025, cel mai prestigios festival de film din lume. Cea de-a 9-a ediție a Les Films de Cannes à Cluj-Napoca va avea loc între 30 octombrie și 2 noiembrie în cinematografele Victoria și ARTA. Toate filmele au subtitrare în limbile română și engleză.
Eveniment organizat de Cinemascop și Voodoo Films.
Joi, 30 octombrie 20:00 SENTIMENTAL VALUE de Joachim Trier (135 min, FR, NO, DE, SE, DK) Marele Premiu Cannes 2025 Gustav, un regizor cândva renumit, lucrează la un film inspirat dintr-o dramă personală legată de casa familiei. Fiicele sale nu sunt foarte conectate cu proiectul, însă implicarea unei actrițe americane readuce la suprafata legături vechi de familie. Filmul este o explorare intimă a familiei, a amintirilor și a puterii artei de a reconcilia.
Vineri, 31 octombrie 19:30 IT WAS JUST AN ACCIDENT de Jafar Panahi (105 min, IR, FR, LU) Palme d’Or Cannes 2025 Un accident aparent minor pune în mișcare o succesiune de consecințe tot mai grave. „Un simplu accident” este o dramă despre răzbunare în care câțiva foști deținuți politici îl găsesc pe bărbatul despre care cred că a fost torționarul lor în închisoare.
Sâmbătă, 1 noiembrie 17:30 THE CHRONOLOGY OF WATER de Kristen Stewart (128 min, US, FR, LV) în competiția Un certain regard Cannes 2025 The chronology of water spune povestea Lidiei, o tânără crescută într-un mediu devastat de violență și alcool, care se luptă să-și găsească drumul în viață. Reușește să scape de familie și intră la universitate ca speranță a înotului de performanță, dar lucrurile iau o întorsătură gravă. Atunci cand se refugiază în literatură, cuvintele îi oferă o neașteptată libertate… Filmul este debutul regizoral remarcabil al actriței americane Kristen Stewart si narează o călătorie interioară despre vindecare și (auto)acceptare.
20:00 NOUVELLE VAGUE de Richard Linklater (105 min, FR, US) în competiție la Cannes 2025 „Nouvelle Vague” este omagiul regizorului american Richard Linklater adus spiritului înnoitor al Noului Val francez în cinema. Este povestea lui Jean-Luc Godard în timpul filmărilor la À bout de souffle (Cu sufletul la gură, 1960), relatată în același stil și spirit în care Godard a turnat filmul. În timp ce criticul devenit regizor sfidează regulile cinemaului și inventează altele noi, o echipă de actori și creatori aflați la început de drum dă viață unei povești pline de energie. Între haos creativ și dinamismul tinereții, Nouvelle Vague este o fermecătoare scrisoare de dragoste pentru cinema…
Duminică, 2 noiembrie 17:00 MIRRORS NO. 3 de Christian Petzold (86 min, DE) în Quinzaine des cinéastes Cannes 2025 Într-o excursie de weekend la țară, Laura supraviețuiește miraculos unui accident de mașină. Nevătămată, dar marcată de șoc, ea este gazduită de o localnică, martoră a accidentului, care o îngrijește cu o afecțiune neașteptată. În familia acesteia se înfiripă o rutină liniștită, dar trecutul ascuns nu poate fi ignorat prea mult timp. La fel ca și suita pentru pian de Ravel, care îi dă titlul, filmul este în egală măsură misterios și tandru…
19:00 THE SECRET AGENT de Kleber Mendonça Filho (158 min, BR, FR) Premiul pentru cel mai bun regizor, Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină și Premiul FIPRESCI (Federația Internațională a Criticilor de Film) la Cannes 2025 Marcelo, un expert în tehnologie de 40 de ani, trăiește ca un fugar. El ajunge în Recife în săptămâna carnavalului, cu speranța să-și regăsească fiul și liniștea. Dar orașul pulsează de violență și neliniște, iar culorile, muzica și agitația carnavalului ascund realitatea dură a Braziliei anilor ’70. Agentul secret este o poveste despre supraviețuire și memorie, într-o epocă marcată de tensiuni politice, sociale și personale.
Vineri, 31 octombrie 20:00 THE LOVE THAT REMAINS de Hlynur Pálmason (109 min, IS, DK, SE, FR) în selecția Cannes Première 2025 Filmul surprinde un an din viața unei familii, pe măsură ce părinții trec prin procesul de separare. Prin intermediul unor scene intime și întâmplări ciudate, filmul explorează complexitatea familiei, a iubirii și impactul amintirilor comune.
Sâmbătă, 1 noiembrie 17:30 TWO PROSECUTORS de Serghei Loznitsa (118 min, UA, FR, DE, NL, RO, LT, LV) în competiție, Premiul independent François Chalais, Cannes 2025 1937: Când o scrisoare a unui prizonier scapă distrugerii, procurorul idealist Kornev descoperă corupția din cadrul NKVD. Căutarea sa pentru dreptate în URSS-ul lui Stalin devine o călătorie periculoasă în inima unui sistem care își devorează propriii membri.
20:00 LA PETITE DERNIÈRE de Hafsia Herzi (106 min, FR, DE) Premiul pentru cea mai bună interpretare feminină și Queer Palm la Cannes 2025 Când Fatima își părăsește familia din suburbii pentru a studia filosofia la Paris, se trezește prinsă între educația religioasă primită și libertatea vieții de student din oraș.
Duminică, 2 noiembrie 16:00 RESURRECTION de Bi Gan (160 min, CN, FR) Premiul Special în competiție la Cannes 2025 Conștiința unei femei ajunge într-o temporalitate eternă în timpul unei intervenții chirurgicale. Prinsă în multe vise, ea găsește cadavrul unui android și încearcă să-l trezească povestindu-i povești fără sfârșit.
19:15 SOUND OF FALLING de Marsha Schilinsky (149 min, DE) Premiul Juriului ex aequo la Cannes 2025 O fermă izolată din Germania ascunde secrete vechi de generații. Patru femei, despărțite de zeci de ani, dar unite de traume, descoperă adevărul ascuns în spatele zidurilor sale vechi.
Couveuse (Incubator)
Spectacol de marionete al companiei franceze Infra
Organizația Tipo18 aduce la Cluj, începând din 2023, spectacole de teatru de animație din străinătate, finanțate exclusiv din fonduri proprii. În stagiunea de toamnă 2025, Tipo18 are plăcerea de a invita compania Infra din Lille, cu sprijinul Institutului Francez din Cluj.
Vineri, 17 octombrie 19:00 | Pavilionul Tinerilor din parcul Feroviarilor Sâmbătă, 18 octombrie 19:00 | str. Tipografiei 18
Interpretează: Sophie Mayeux Durata: 20 de minute Public: copii de peste 6 ani și adulți
Pe fondul muzical al piesei Fata și moartea de Schubert, Incubator este o piesă scurtă, veselă și în același timp melancolică, în care o marionetă articulată renaște din propria-i cenușă. Ca într-un incubator, marionetista își trece mâinile prin trape pentru a manipula marioneta. Se dezvăluie astfel un univers medical, ca și cum o îngrijitoare ar însoți dezvoltarea unei micuțe ființe. Izolată și dezmembrată, păpușa reușește să se reconstruiască și să-și regăsească integritatea care îi permite să primească ființa care îi e dragă.
Artistă multidisciplinară, Sophie Mayeux navighează între marionetă și dans. Cercetarea sa se concentrează pe explorarea relațiilor cu corpul, obiectul și materialele, cu o atenție specială acordată mișcării și plasticității formelor.
Prezentare și discuție cu artiștii Adina Oros și Cédric Cherdel
7 octombrie 2025 ora 18:00, mediateca „Ioana Costaș”, Institutul Francez
Participarea este gratuită în baza înscrierii prin e-mail la info@omcc.ro până luni, 6 octombrie, ora 17:00. Prezentările și discuțiile vor avea loc în limba engleză.
OM Centru Coregrafic și Institutul Francez vă invită să descoperiți universul creativ al Adinei Oros, muzician și al lui Cédric Cherdel, coregraf. Cei doi au avut ocazia de a lucra timp de o lună împreună pe teme legate de ritual, ritm și mișcarea.
Prin procesul lor artistic, fiecare gest, fiecare puls, fiecare respirație face parte dintr-un dans care leagă efemerul de etern, invitând publicul să fie martor al transformării.
„Aceast proiect este rezultatul unei rezidențe comune între mine, ca muzician, și Cédric, coregraf. Împreună, am studiat ritualul — prin ritm, prin cuvânt, prin mișcare și prin practică zilnică. Soarele și luna ghidează această explorare: opuse, și totuși legate unul de celălalt, răsărind și apunând în același ciclu etern. Îl văd ca pe o incantație a dualității — lumină și umbră, respirație și tăcere, mulți și unul. În inima ritualului se află ritmul. Pulsul, repetiția, transa. În cercurile străvechi era toba. Astăzi este linia de bas, pulsația electronică ce adună corpurile în mișcare, care ne poartă către o stare comună de prezență. Aceste ritmuri sunt cel mai aproape de ritualul de acum — petreceri ce devin ceremonii, dansuri ce devin ofrande. Prin muzică, prin ritm, prin corpul aflat în mișcare, căutăm locul unde aceste forțe se întâlnesc — unde ritualul devine prezență, iar prezența devine transformare.” Adina Oros
„Prin BODY&SPACE, încerc să înțeleg ce este un ritual. Din ce este alcătuit? Ce ne aduce? Ce transformă? Și de ce aceste celebrări, aceste constante culturale, ne sunt atât de necesare? Astfel, la OM Studio, în fiecare zi m-am străduit să experimentez ceea ce numesc o rutină artistică, care ar putea fi definită ca exercițiul unei serii de acțiuni organizate în timp și spațiu, cu scopul de a crea un dans ce ar căpăta o dimensiune ritualică, precisă și reproductibilă. Voi interpreta acest dans la apus, în momentul în care Luna și Soarele sunt vizibile și se întâlnesc din nou. Așadar, cu ajutorul artistei Adina Oros, construim punți între practicile noastre și vom propune un preludiu al acestui dans…” Cédric Cherdel
Framing the Other
Migrație și alteritate în cinematografia germană, franceză și română
9–12 și 23-24 octombrie 2025, Cinema Arta Cluj-Napoca
Cinema Arta alături de Centrul Cultural German și de Institutul Francez din Cluj-Napoca lansează o serie de evenimente dedicate explorării noțiunii de „Celălalt” în cinematografia germană, franceză și română, reunite sub titlul „Framing the Other”.
Într-un context global marcat de crize, diviziuni și populism, proiectul își propune să aducă filmele în prim-plan ca instrumente de dialog, de empatie, de conexiune și de înțelegere a „Celuilalt”, punând accent pe bogăția și diversitatea experienței umane.
Programul, derulat pe parcursul a două perioade din luna octombrie, cuprinde cinci proiecții de film, un masterclass cu regizoarea de origine iraniană stabilită la München Narges Kahlor, o masă rotundă, un concert susținut de Marja Burchard și ateliere de educație vizuală pentru elevii de liceu coordonate de specialiști francezi și germani.
Selecția de filme aduce în fața publicului povești care reflectă modul în care „Celălalt” este reprezentat și perceput și celebrează diversitatea și dimensiunea multiculturală a (co)producțiilor franceze și germane. Biletele pentru filme pot fi achiziționate online sau din cinematograf.
Componenta educațională a proiectului se concretizează printr-o serie de ateliere: Floriane Davin și Damien Renel (Bruit Marron) vor susține un atelier de producție cinematografică la Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea” și un atelier de critică de film la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”. Totodată, Alia Pagin, lector în domeniul educației media la Goethe University, va facilita sesiuni de educație cinematografică și educație prin film dedicate elevilor de la Liceul Teoretic „Avram Iancu” și Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, precum și un program de formare pentru profesori.
În extensia acestui proiect, la finalul lunii octombrie respectiv la începutul lunii noiembrie, scriitoarea Hemley Boum din Camerun, laureată a Premiului Celor Cinci Continente ale Francofoniei și scriitorul german de origine turcă Dinçer Güçyeter, premiat în 2023 la Târgul de Carte din Leipzig, vor veni la Cluj pentru întâlniri și discuții cu publicul.
Proiect finanțat prin Fondul Cultural Franco-German.
PROGRAM
09.10. | Cinema Arta | 19:00 Film SHAHID [de] + Q&A cu regizoarea Narges Kahlor [de] r: Narges Kahlor (2024) Îmbinând elemente de ficțiune și documentar, filmul evidențiază impactul migrației asupra identității personale și dificultatea de a reconcilia valorile moștenite dintr-un context autoritar cu libertățile individuale ale societății occidentale. 21:00 ConcertMARJA BURCHARD [de] + Live motion graphics by Marcus Aburelius [ro] // intrare liberă Marja Burchard, compozitoare a coloanei sonore a filmului Shahid, este interpretă, multi-instrumentistă germană și lidera trupei de world music Embryo. În cadrul concertului va expune fragmente din creația sa muzicală, ghidând publicul prin peisaje sonore hipnotice inspirate de colaborările și experiențele sale internaționale.
10.10. | Cluj Hub | 11:00 Masterclass: NARGES KAHLOR [de] Narges Kalhor (născută în 1984 la Teheran, stabilită în Germania) este o regizoare și artistă video iraniano-germană premiată la DOK Leipzig și Kulturpreis Bayern. Creațiile sale se situează între documentar, artă experimentală și ficțiune, explorând adesea teme precum exilul, identitatea, perspectivele feministe și rezistența politică. Masterclass-ul se adresează studenților de la Facultatea de Teatru și Film.
10.10. | Cinema Arta | 18:00 Film L’HISTOIRE DE SOULEYMANE / POVESTEA LUI SOULEYMANE [fr] + Intro cu Floriane Davin [fr] r: Boris Lojkine (2024) Povestea unui tânăr migrant guineean, Souleymane, care lucrează ca livrator în Paris în timp ce se pregătește pentru interviul de azil. Filmul explorează migrația prin prisma unei experiențe cotidiene și adesea invizibile: muncitorii „fără acte” care se confruntă cu exploatarea, precaritatea și birocratia rece a sistemului de azil.
11.10. | Cinema Arta | 15:00 Discuție / Music Meet-up MARJA BURCHARD [de] și DAMIEN RENEL [fr] Moderator: Andrei Bobiș Discuția are loc în limba engleză.
12.10. | Cinema Arta | 17:00 FilmR.M.N. [ro] r: Cristian Mungiu (2022) Filmul explorează în profunzime tensiunile interetnice dintr-un sat transilvănean aparent liniștit, în care conviețuiesc români, maghiari și sași. Fisurile adânci ale unei comunități marcate de prejudecăți și resentimente istorice ies la suprafață atunci când o brutărie locală decide să angajeze muncitori din Sri Lanka.
23.10. | Cinema Arta | 20:00 Film LE DERNIER REFUGE / ULTIMUL ADĂPOST [fr] r: Ousmane Samassekou (2021) În inima statului Mali, la marginea deșertului Sahel, se află orașul liniștit Gao, un popas pentru cei aflați în trecere, cu privirea îndreptată spre Europa, în căutarea unui viitor mai bun. Călătorii își spun poveștile într-un documentar de o frumusețe discretă, care vorbește despre ceea ce înseamnă să nu mai ai un „acasă” din clipa în care ai ales să pleci.
24.10. | Cinema Arta | 20:00 Film LOVE, DEUTSCHMARKS AND DEATH / IUBIRE, MĂRCI GERMANE ȘI MOARTE [de] r: Cem Kaya (2022) Realizat dintr-un colaj de arhive, muzică și interviuri, documentarul ilustrează experiența comunității turce din Germania, începând cu anii ’50 și impactul emoțional, cultural și identitar al acestei migrații.
30.10. | Institutul Francez din Cluj-Napoca | 18:00 Lectură publică și discuție: HEMLEY BOUM [fr] Scriitoarea Hemley Boum din Camerun, laureată a Premiului Celor Cinci Continente ale Francofoniei vine la Cluj pentru o lectură publică și o discuție moderată de Rodica Baconsky și Clémentine Cœdès.
06.11. | Cinema Arta | 18:00 Lectură publică și discuție: DINÇER GÜÇYETER [de] Romanul Unser Deutschlandmärchen, semnat de Dinçer Güçyeter, poet, prozator și editor, apărut la editura mikrotext (Berlin, 2022) tradus în limba română de Manuela Klenke și publicat la editura TACT, a obținut în 2023 Premiul Târgului de Carte de la Leipzig.
Expoziția Homemade Lemonade
2–31 octombrie vernisaj: 02.10, ora 18.00 Program de vizitare: luni – vineri între orele 10:00 – 17:00 Noaptea Albă a Galeriilor: vineri, 3.10 și sâmbătă, 4.10 între orele 18:00 – 21:00
Artiști și artiste: Alina Andrei, Clara Caradimu, Taisia Corbuț, Anio Ciutac, Łukasz Horbów, Marcus Ionescu, Ioana Rusu, Rebeca Ulici, Miloš Vučićević Curatoare: Alexandra Mocan
Deschidem în spațiul La Cave expoziția de grup Homemade Lemonade, parte dintr-un program curatoriat de Alexandra Mocan, numit Narrowing Down*.
Homemade Lemonade vorbește despre (a)casă și identitate – dintr-o perspectivă nostalgică și privind spațiul intim în care ne formăm. Expoziția urmărește felul în care influențele familiale și mediul în care creștem se transmit mai departe în viața noastră. Aici, casa apare atât ca adăpost, cât și ca limitare, ca memorie și fundație–un teren din care viitorurile sunt deja, într-o anumită măsură, trasate.
*Narrowing Down se desfășoară prin trei expoziții, urmărind parcursul vieții pe măsură ce aceasta se scurge treptat.
Alina Andrei fotografiază și scrie de ceva ani. Momentan în Cluj, dar fotografiile sale ar putea fi de oriunde. Țin de ea, nu neapărat de locul unde sunt făcute. Uneori, când nu fotografiază oameni reali din carne și oase, folosește unii din hârtie. Își face singură personajele (cu creioane/cretă, foarfecă) și le fotografiază ca și cum ar fi oameni vii, cu povești reale. Oameni la fel de adevărați ca cei care trec pe stradă pe lângă ea. Publică multe din aceste imagini în fanzine (ediții limitate), în regim self-publish. De asemenea, le expune în galerii sau spații neconvenționale. Din 2017 este curatoare și custode la spațiul White Cuib din Cluj. Expoziții personale: „You know all these people“ (Kutxa Kultur – Tabakalera, San Sebastián, Spania, 2021) / „SHOW & TELL NR. 3“ (Arta Non.Stop, Sibiu, 2021) /„Noaptea din tine“ (Centrul Cultural German, Braşov, 2019) / „I’d rather not think about it“ (CoPilot, Fabrica de pensule, Cluj, 2018) / „Sleep at Someș“ (Someș Delivery, Cluj, 2017) / „How to prepare for dictatorship“ (Cărtureşti , Cluj, 2017) / „People who talk to themselves“ / „SOLILOCVIU“ (White Cuib, Cluj, 2016) / „Autobuzul 17“ (Tipografia, Braşov, 2016).
Clara Caradimu (n. 2001) este artistă vizuală și poetă stabilită în București. Prin practica ei picturală și poetică, Clara explorează comuniunea dintre om și natură, inspirându-se din mecanismele educației preșcolare. Corelează ce înseamnă să fii om prin imaginarea a ceea ce înseamnă să fii o frunză, o ramură, o pietricică, o omidă, o băltoacă și așa mai departe. Lucrările ei propun o schimbare de perspectivă, în care limitele dintre uman și non-uman se estompează, iar experiența sensibilă devine un mijloc de a interoga apartenența și fragilitatea.
Taisia Corbuț (n. 1997, România) – artistă vizuală, a cărei practică se desfășoară la intersecția dintre poezie vizuală, explorare materială și memorie culturală. Absolventă a Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, cu o rezidență de studiu la Birmingham City University, Taisia lucrează în instalație, sculptură, desen și mixed media. Lucrările ei se conturează adesea prin gesturi stratificate și precizie conceptuală, reflectând asupra identității, limbajului și subtilităților politice ale transformării.
Anio Ciutac (n. 1996) este arhitectă, absolventă a Universității din Cardiff, interesată de integrarea gândirii arhitecturale într-un context multidisciplinar. Practica ei artistică se concentrează pe spații marcate de tensiuni istorice, unde memoria personală se împletește cu experiența colectivă. Lucrările sale folosesc materiale precum betonul, ceara și gipsul – materii care conservă amprenta procesului de creație și evocă fragilitatea memoriei. A expus atât proiecte de cercetare, cât și lucrări de artă în România, Marea Britanie, Irlanda și Republica Moldova. Este una dintre membrele fondatoare ale STOL Collective.
Łukasz Horbów (n. 1995) este artist vizual, a cărui practică se concentrează pe sunet, spațiu și poezie. Absolvent al Academiei de Arte Frumoase din Varșovia, lucrările sale pornesc dintr-o recunoaștere tragică a condiției umane, concentrându-se asupra individului alienat, care devine treptat conștient de circumstanțele dramatice ale existenței sale. Artistul se identifică cu această figură, tratând-o ca pe un simbol universal – întruchiparea mecanismelor de supraviețuire conduse de teamă și auto-reflecție. În practica sa, Łukasz caută să confrunte și să domesticească frica, atât personală, cât și colectivă, explorând-o prin speculări ale unor contexte casnice.
Marcus Ionescu explorează teme legate de identitate şi memorie. Lucrările sale reprezintă o derulare a complexității emoțiilor umane şi oferă o perspectivă asupra modului în care ne raportăm la propria persoană, la amintirile care ne definesc şi la contextul cultural în care existăm. Prin practica sa caută o înțelegere a legăturilor ce se creează între experiențele personale și cele colective prin straturile nevăzute ce modelează percepția noastră asupra lumii şi a sinelui.
Ioana Rusu este o artistă vizuală din Suceava, care activează în prezent în Iași. Practica sa artistică se dezvoltă la confluența dintre experiența personală și conștiința colectivă, explorând modul în care aspectele realității subiective se intersectează și se regăsesc în peisajul social mai amplu. Abordarea sa experimentală își are rădăcinile în dinamica colajului și a post-fotografiei, medii care permit fragmentarea și recontextualizarea elementelor vizuale și conceptuale. Principiile fundamentale stabilite prin aceste metode rămân constante și migrează ulterior către medii precum video, instalație și polaroid. Artista caută să înțeleagă mintea umană – cu tot ceea ce implică ea: realul și imaginarul, memoria și impermanența – ca pe un loc de transformare, o hartă biografică cu straturi multiple ale experienței umane.
Rebeca Ulici (n. 2001, Arad) trăiește și lucrează la Timișoara. Practica ei se desfășoară la intersecția dintre sculptură și ceramică, extinsă prin instalații, textile și tehnici experimentale. Lucrările sale pornesc adesea din trăiri personale intense, transformate în obiecte seriale ce evocă fragilitatea și persistența memoriei. Proiectele sale recente investighează raportul dintre corp, pierdere și procesul de doliu, aducând la suprafață tensiunea dintre intimitate și universal. Prin explorarea materialelor fragile și a ritmului obsesiv al repetiției, Rebeca chestionează modul în care vulnerabilitatea poate deveni formă sculpturală și spațiu de consolare.
Miloš Vučićević (n. 1991, Užice, Serbia) este unul dintre fondatorii Gallery Reflektor – Užice și director al festivalului de artă contemporană Videopark. El lucrează în diverse medii, precum video, performance și instalație, abordarea sa artistică fiind predominant conectată cu paradigmele politice și sociale existente în societate. Miloš dezvoltă concepte care ocupă un rol central în lucrările sale și le poziționează ca o reflecție asupra vieții cotidiene.
Parteneri: Ile de France • Domeniile Franco-Române
Sunt pe un drum lung
Diana Furnică – actriță Ștefan Lupu – chitară clasică
25 iunie | 19:00 | curtea Institutului Francez Cluj Accesul este liber în limita locurilor disponibile. Vârstă recomandată: 7+
O seară de emoție pură, în care poezia rostită și muzica live creează un univers intim, fragil și profund. Actrița Diana Furnică dă voce cuvintelor, iar Ștefan Lupu, cunoscut pentru sensibilitatea și rafinamentul său artistic, le însoțește la chitară clasică, într-un recital care celebrează drumul – ca metaforă, ca destin, ca introspecție. „Sunt pe un drum lung” este mai mult decât un spectacol – este o călătorie sonoră și lirică prin gânduri, stări și vise. Fiecare vers și fiecare acord invită la reflecție, într-un cadru elegant și prietenos, ideal pentru publicul de toate vârstele. Un moment de liniște, profunzime și frumusețe în mijlocul efervescenței festivalului.
PROGRAM:
Un día de noviembre – Leo Brouwer (Cuba)
Poezie: La lluvia lenta – Gabriela Mistral (Chile)
Variations on an Anatolian Folk Song – Carlo Domeniconi (Italia)
Poezie: Uzun ince bir yoldayım (Sunt pe un drum lung) – Aşık Veysel (Turcia)
Lágrima – Francisco Tárrega (Spania)
Poezie: Hay almas que tienen… – Federico García Lorca (Spania)
Gran vals – Francisco Tárrega (Spania)
Poezie: Ich bin so jung – Rainer Maria Rilke (Austria)
Asturias – Isaac Albéniz (Spania)
Poezie: Asturias – Pedro Garfia (Spania)
La Catedral (I Preludio saudade & III Allegro solemne) – Agustín Barrios Mangoré (Paraguay)
Text: Balada para un loco – Horacio Ferrer (Argentina)
Ștefan Florin Lupu
A început studiul chitarei clasice la vârsta de 12 ani, în cadrul Colegiului de Artă „Ciprian Porumbescu” din Suceava. De-a lungul anilor de formare, a participat la numeroase concursuri și festivaluri de profil, unde a fost distins cu premii importante, confirmându-și constant valoarea artistică. Activitatea concertistică a inclus recitaluri susținute atât în țară (Suceava, Iași, București, Cluj), cât și în afara granițelor (Milano, Helsinki), iar experiența scenică a fost completată prin colaborări cu Teatrul „Matei Vișniec” din Suceava, în calitate de chitarist interpret. Este absolvent al programelor de licență și master ale Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, specializarea chitară clasică. Formarea universitară a fost completată printr-o mobilitate Erasmus la Sibelius Academy din Helsinki, una dintre cele mai prestigioase instituții europene de profil. În prezent, își desfășoară activitatea pedagogică în calitate de profesor de chitară, îmbinând experiența scenică cu cea didactică.
Diana Furnică
Diana este absolventă a Facultății de Teatru din Iași, specializarea Actorie, și în prezent masterandă a programului de studii Artele spectacolului. De asemenea, colaborează Teatrul Național ,,Vasile Alecsandri’’ din Iași pentru spectacolul Lysistrata, dragostea mea, realizat în regia lui Zalán Zakariás (2023). A susținut recitaluri de poezie la Biblioteca Academiei Române, Filiala Iași și la Noaptea muzeelor în incinta Palatului Culturii.
Sunt pe un drum lung
Acest recital îmbină muzica pentru chitară clasică cu texte poetice din literatura universală.Fiecare lucrare muzicală este completată de un fragment liric care îi reflectă atmosfera. Programul reunește influențe diverse: de la muzica tradițională românească, impresionismul francez și romantismul spaniol, până la folclorul latino-american și sonoritățile orientale. Printre compozitori se umără Ciprian Porumbescu, Erik Satie, Francisco Tárrega, Leo Brouwer și Isaac Albéniz. Textele poetice sunt semnate de autori precum Gabriela Mistral, Federico García Lorca, Rainer Maria Rilke, Pablo Neruda, Robert Frost și Dorel Vișan. Poemele internaționale sunt prezentate în traducere în limba română. Prin alternanța dintre muzică și poezie, recitalul propune un parcurs sonor și literar în care cele două forme de expresie se întâlnesc și se susțin reciproc.
Concert baroc în memoria lui Bernard Houliat
Concert de muzică barocă în memoria lui Bernard Houliat (1954–2025), fost director al Centrului Cultural Francez Cluj (2006–2011)
20 iunie, ora 16, Biserica Piaristă, str. Universității nr. 5 Intrare liberă
Una dintre cele mai frumoase inițiative ale lui Bernard Houliat la conducerea Centrului Cultural Francez din Cluj a fost seria de concerte și formări dedicate muzicii baroce în Transilvania. Trei ani de cercetări, cursuri cu renumita Academie din Sablé și concerte au readus această muzică în locurile în care ea înflorea în urmă cu patru secole. Clujul a văzut astfel urcând pe scenă câțiva muzicieni celebri din Europa de Vest, printre care violoncelistul Bruno Cocset, și tinere talente din România, reunind un public pasionat. Încoronarea acestei activități a fost înregistrarea Ausonia in Transylvania, creație a aproximativ douăzeci de muzicieni și cântăreți, pornind de la opere descoperite în arhivele Transilvaniei, cu două concerte fabuloase la Cluj și București.
PROGRAM
16–16:15 Primirea publicului
16:15–16:45 Cuvântări
E.S. Nicolas Warnery, Ambasadorul Republicii Franceze în România Julien Chiappone-Lucchesi, director al Institutului Francez din România și Consilier cultural și de cooperare al Ambasadei Franței Maïtena Houliat, fiica lui Bernard Houliat Radu Pulbere, prorector al Universității de Artă și Design Cluj Ciprian Mihali, directorul Departamentului de Filosofie, Universitatea „Babeș–Bolyai” Cluj Erich Türk, muzician și profesor la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”
16:45–17:30 Concert de muzică barocă
Bruno Cocset (FR), Ciprian Câmpean – violoncel Erich Türk – clavecin István Csata – viola da gamba