Curator: Georgia Țidorescu 6 – 21 octombrie 2022, La Cave – Institutul Francez Cluj-Napoca Vernisaj: joi, 6 octombrie ora 18.30 Program de vizitare : luni – vineri, 10.00 – 17.00
Proiectul investighează simbolurile și mijloacele de construcție ale ritualului de înmormântare. Continuitatea unui ritual și adaptabilitatea lui în contemporaneitate, până la dispariția treptată a sacralității, ce este înlocuită de un spirit visceral acut.
Prin expoziție se face trimitere la laboratorului în care se naște un produs, modalitatea de elaborare a unor cutume și obiceiuri. Unul dintre obiectivele acestui proiect este de a arhiva urmele pe care le lasă comunitățile rurale cât și cele urbane în relația cu practici precum ritualul de înmormântare și pregătirile pentru aceasta. De asemenea chestionează și modul defectuos în care a pătruns industrializarea în România, felul în care aceasta influențează obiceiurile și meșteșugurile tradiționale care constituie imaginea comunității tradiționale. Modul în care procesul își pierde conținutul în favoarea multiplicării în masă.
Adrian Buda și Maria Brîneț sunt absolvenți ai Liceului de Arte „Sigismund Toduță” din Deva și ai Universității de Artă și Design (UAD) din Cluj-Napoca. Maria este în prezent masterandă la departamentul sculptură al UAD. Adrian folosește gravura, desenul, pictura, fotografia și banda desenată pentru a recrea o poveste transmisă de bunica lui. Maria este pasionată de sculptură și folosește diverse materiale, de la metal la textil și oglindă, prin care reinterpretează obiecte și motive tradiționale. Împreună aduc o nouă perspectivă asupra tradițiilor și tranziției lor în modernitate.
Atelier Pam-Pam – Graffiti și artă urbană
Joi, 30 iunie | 11:00-12:00 Curtea Institutului Francez (I.I.C. Brătianu nr. 22) Vârsta: adolescenți Tarif: 25 lei
Artist român, stabilit în Franța, George Bodocan are un stil și o tehnică aparte, prin liniile, stilul și culorile utilizate în lucrările sale. A expus la Paris, dar și în alte regiuni ale Franței. E la Cluj de o lună și vă invită la un atelier de artă urbană. Alături de BODO, aveți ocazia să dați o noua față coloanelor din curtea Institutului Francez și să îl vedeți în plin proces creativ!
Idei, originalitate, pasiune și creație, vor fi cuvintele cheie ale acestui atelier de neratat!
Ștefan Bradea – Co-fondator al societății de distribuție Bad Unicorn
Laurent Danielou – Fondator Loco Films production and world sales company
Panelul aduce împreună distribuitori, cinematografe, festivaluri de film și platforme pentru a discuta despre noile dinamici ale consumului de film online / în sălile de cinema și modelele de distribuție, precum și despre dezvoltarea și mizele platformelor VoD în era post-pandemie.
Dezbaterea are loc la Cluj-Napoca în limba engleză și este deschisă profesioniștilor acreditați la TIFF, studenților la film și reprezentanților mediului universitar.
Eveniment organizat în contextul Președinției franceze a Consiliului Uniunii Europene, parte din seria de dezbateri dedicate industriilor culturale și creative inițiate de Institutul francez din România la Cluj și susținute de Institut français Paris.
Căsuța piticilor 2022
A 4-a ediție a Căsuței piticilor vine cu multe activități distractive care vor compune tabloul unei zile de neuitat pentru copiii între 4 și 12 ani!
Ateliere de povești și marionete, jocuri și desene în 3D, reciclare creativă și benzi desenate, percuție muzicală, dans și teatru de păpuși, toate acestea vor fi presărate cu multă veselie și voie bună!
Vom oferi copiilor nu doar experiențe creative, ci și multe surprize. Își vor exprima creativitatea, se vor distra, își vor face noi prieteni și vor da frâu liber imaginației alături de animatorii noștri, care le vor îndruma pașii.
Vor pleca acasă cu obiecte sau lucrări realizate chiar de ei, prilej de mândrie pentru micii artiști care își vor dezvălui talentul și îndemânarea.
În acest an, avem doi invitați speciali! Florent Diara, artist francez, va susține în cadrul evenimentului ateliere atât pentru cei mici, cât și pentru cei mari, în care alternează muzica și percuția, principalul instrument fiind corpul, iar copiii vor descoperi nu doar sunete din lumea înconjurătoare, ci și instrumente muzicale inedite..
Artistul George Bodocan vine special din Franța pentru a susține, pentru copiii mai mari, ateliere de reciclare creativă!
Activitățile și spectacolele, potrivite fiecărei vârste, vor avea loc sâmbătă, 11 iunie. 10.00 – 14.00: ateliere (4-12 ani), Institutul Francez 17.00 – 18.00: spectacol Lupul Interzis (7+), Teatrul Puck
Program 8 animatori îi vor antrena pe copii în diferite ateliere interactive și distractive. Toate activitățile vor fi desfășurate în echipe.
𝟯–𝟲 𝗮𝗻𝗶
7–12 ani
Solène Brunet — Povești animate Andreea Bolovan — Soșetuțe năzdrăvane Oana Setelecan — Jocuri și jucării Denisa Marchiș — Colorăm în 3D Florent Diara — Percuție africană și corporală
Adrian Barbu — Grădina în benzi desenate Elisa Gorry — Jocuri à la française George Bodocan — Reciclare creativă Florent Diara — Percuție africană și corporală
Informații despre acces
Accesul la eveniment se face pe baza achitării taxei de participare. Ea oferă acces la toate atelierele și spectacolul de seară de la Teatrul Puck, include o gustare oferită de Cora România, precum și cadouri din partea sponsorilor acestei ediții (Lecom, Delaco Junior și Yves Rocher).
Taxă de participare: 75 lei (ateliere + spectacol)
* 2 copii participanți din aceeași familie beneficiază de o reducere de 10%
Taxa poate fi achitată:
prin virament în contul RO39BRDE130SV07732061300 – Institutul Francez din România
cu card bancar sau numerar la Institutul Francez (str. I.I.C. Brătianu nr. 22)
După achitarea taxei, vă rugăm să confirmați înscrierea printr-un e-mail, menționând numele și vârsta copilului la mediatheque.cluj@institutfrancais.ro.
Regulamentul festivalului „Căsuța piticilor”
Locurile sunt limitate, participarea la acest eveniment este permisă doar copiilor care au achitat taxa de participare până în preziua începerii evenimentului
Un însoțitor adult are acces gratuit la spectacolul de teatru.
Copiii de 3-6 ani trebuie să fie însoțiți de un adult pe întreaga durată a evenimentului.
La spectacolul de seară, copiii sunt sub responsabilitatea părintelui/însoțitorului.
Institutul Francez din Cluj-Napoca își rezervă dreptul de a folosi fotografii și înregistrări video cu participanții la ateliere și la spectacol în scop promoțional. Prezența la Căsuța Piticilor reprezintă acordul dumneavoastră implicit în acest sens.
Organizator: Institutul Francez din România la Cluj-Napoca
Mulțumim partenerilor și companiilor care au sponsorizat evenimentul și care ne sunt alături. Partener principal: Teatrul Puck Sponsori: Groupama, Yves Rocher, Lecom, Cora, Delaco Junior
Spectacol LUPUL INTERZIS
realizat după un text original de Patrice Seiler, în regia lui Radu Dinulescu
Pentru copii: 7+ Sâmbătă, 11 iunie, ora 17.00 Teatrul Puck (str. I.I.C. Brătianu nr. 23)
Spectacolul redă povestea celor care sunt nevoiți să își părăsească locurile natale pentru o viață mai bună printre străini. Lupul, gonit din pădurea care îi era casă din cauza defrișărilor, își ia câteva lucrușoare și pleacă să-și caute norocul într-o altă lume, într-o altă pădure. Trece marea, străbate ținuturi după ținuturi și ajunge la marginea unui oraș uriaș. Vreți să aflați ce a urmat?
ATELIER ICC – Promovare muzicală și crearea unei identități de artist
Cu Sébastien Desprez, DJ și co-fondator al Magma
19 mai, 17:00 – 20:00, mediateca Institutului Francez Cluj-Napoca
Un atelier despre marketingul artistic, crearea și dezvoltarea unei identități de artist, raportul cu rețelele sociale și crearea unei strategii de conținut editorial.
Acest atelier, cu o durată de 3 ore, va avea loc în limba engleză și este deschis gratuit artiștilor, DJ-ilor, producătorilor muzicali și organizatorilor de concerte. Înscrieri până în 16 mai prin acest formular.
Sébastien Desprez Co-fondator al Magma Collective, music label din Bruxelles interesat de muzica alternativă și în special de cea electronică, Sebastien și-a început carierea la Fuse ca și asistent de comunicare, ocupând acest post timp de 3 ani, încă din timpul studiilor. După absolvirea Hautes Études des Communications Sociales (Bruxelles) a lucrat timp de 3 ani în cadrul unui startup numit Qualifio. S-a întors la industria muzicală ca și PR și manager de proiecte în cadrul five oh, pentru proiecte precum Flavien Berger, Boiler Room, Primavera Sound Festival, The Blaze, Odezenne… fiind în același timp implicat în evenimentul Fifty Sessions din Bruxelles, care prezintă lunar un artist belgian și unul internațional pe scena bruxeleză. Pe lângă acestea, Sébastien susține concerte ca și DJ sub numele de Bon Public.
Atelier organizat cu susținerea Delegației Wallonie-Bruxelles.
Dezbatere ICC – Industria muzicală și strategii de export
18 mai | 18h30 | cinema Arta și live pe Facebook Intrare liberă
Al treilea episod al seriei noastre de dezbateri dedicate industriilor culturale și creative se concentrează pe industria muzicală și strategiile de export.
Industria muzicală nu a fost niciodată atât de globalizată și conectată, tocmai de aceea exportul a devenit o componentă centrală a strategiilor artiștilor și companiilor din domeniul muzical. Statul, festivaluri, asociații – care este rolul fiecăruia în difuzarea, sprijinirea creației și promovarea artiștilor?
Cu peste 520 de milioane de utilizatori în întreaga lume, care este impactul platformelor de streaming muzical asupra strategiilor de export de muzică și care sunt noile oportunități de promovare pentru artiști? Există oare un nou spațiu pentru diversitatea muzicală?
Pentru a răspunde la aceste întrebări, am invitat la dezbatere artiști, organizatori de festival, reprezentanți ai asociațiilor și al unui birou de export. Artiștii LaBotanique, participați la dezbatere, vor susține și un concert la Cluj, primul lor concert din România, în 19 mai ora 21.00 la Atelier Café.
Evenimentul este organizat de Institutul Francez din România la Cluj-Napoca în contextul Președinției franceze a Consiliului Uniunii Europene. Acesta va avea loc în limba engleză și va fi transmis în direct pe pagina de Facebook a Institutului Francez din Cluj-Napoca.
Invitați:
Codruța Vulcu – președinta Asociației Române a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale din România (AROC), fondatoarea festivalului Artmania
Codruța a fost crescută în spiritul artei, având o diplomă de licență în arta fotografiei și un master în istoria artei, de la Universitatea Națională de Arte din București. În timpul studiilor (2000-2005) și-a expus lucrările artistice în expoziții personale la Muzeul Național de Artă Contemporană din București, precum și în muzeul de Artă Contemporană Kiasma, Helsinki. În această perioadă, a fost și corespondent de presă pentru diverse publicații românești care acoperă unele dintre cele mai mari festivaluri europene.
Alin Vaida – fondator și director al festivalului Jazz in the Park
Alin Vaida este manager cultural și curator muzical din Cluj-Napoca. În 2013, a fondat festivalul internațional Jazz in the Park în orașul său natal, festival pe care îl conduce în continuare și care a câștigat premiul „Cel mai bun festival mic din Europa” în 2019, în cadrul prestigiosului European Festival Awards. În ultimii ani, Alin s-a implicat activ în susținerea mișcării locale de jazz, implementând diverse proiecte precum Concursul International JiP, care oferă sprijin artiștilor în devenire. De asemenea, prin intermediul festivalului său, a ajutat trupe românești de jazz să concerteze în străinătate, implementând schimburi culturale cu alte festivaluri și cluburi. Pe lângă conducerea Jazz in the Park, Alin este director de program al altor proiecte culturale muzicale, precum și responsabil de booking/ de rezervări în cadrul altor festivaluri de muzică din România.
Guillaume Pfister – co-fondator Plumm, fost director de marketing la Deezer
Absolvent al École Normale Supérieure, al Universității Cambridge și al HEC, Guillaume Pfister a fost membru în cabinetul ministrului culturii și comunicării, Frédéric Mitterrand, responsabil cu democratizarea culturală și accesul la conținuturi. S-a alăturat apoi grupului Artémis – Financière Pinault în calitate de consilier al directorului general, Patricia Barbizet. Între 2016 și 2020, Guillaume Pfister este director de marketing la Deezer, cel mai de succes start-up francez din sectorul industriilor culturale. Începând din 2019, activitățile sale s-au structurat în jurul publicării (crearea Plumm.tv), producției audiovizuale și consultanței strategice pentru marile companii sau start-up-uri din domeniul mass-media și al inovării conținuturilor. Guillaume Pfister este, de asemenea, lector la Sciences Po Paris, membru al comitetului de program al French-American Foundation și a fost director adjunct al Forumului din Avignon, un 𝘵𝘩𝘪𝘯𝘬 𝘵𝘢𝘯𝘬 internațional care se ocupă de relația dintre cultură, economie și mass-media. A fost jurnalist literar (Au Field de la nuit, TF1) și publică în mod regulat pe teme culturale, fiind autor, printre altele, al cărții 𝘓𝘢 𝘊𝘶𝘭𝘵𝘶𝘳𝘦 𝘤𝘰𝘯𝘵𝘳𝘦 𝘭𝘢 𝘷𝘪𝘰𝘭𝘦𝘯𝘤𝘦?.
Ronan Moinet și Thomas Cochini (Labotanique) – artiști francezi, laureați ai programului FAIR, program de sprijin la început de carieră
Ronan Moinet este autor, interpret autodidact în cadrul LABOTANIQUE și autor de cărți pentru adolescenți, cărți de poezie și jurnalist. Din 2017, a intervenit în diverse proiecte de acțiune culturală (creație de cântece, ficțiune radio, ziar de cartier). Thomas Cochini este compozitor și pianist în cadrul LABOTANIQUE și navighează între rap, jazz sau muzică electronică. Font elev la secția de pian a Conservatorului din Rueil-Malmaison, apoi la jazz, el explorează muzica asistată de calculator de peste 10 ani. La început a fost dragostea pentru plante, membrii duo-ului LABOTANIQUE fiind agronomi. La aceasta se adaugă pasiunea pentru muzică, sintetizatoare și rap. Dar mai presus de toate, există această dorință de a face plantele să cânte. Utopie? Nu – pop vegetal! Jucându-se cu codurile muzicii și cu cele ale științei, LABOTANIQUE ne oferă primul lor album Expressions végétales.
Benjamin Demelemester – international project manager, Centre national de la musique – intervenție la distanță
Benjamin Demelemester este manager de proiecte internaționale la Centre national de la musique (CNM). Misiunea sa este de a ajuta profesioniștii francezi din industria muzicală (case de discuri, agenți de turism, editori, manageri etc.) să își exporte proiectele și să intre în contact cu profesioniști internaționali din întreaga lume. Centre national de la musique (CNM) este o organizație de stat franceză creată prin lege în ianuarie 2020 pentru a oferi sectorului muzical francez instrumentele și mecanismele de sprijin necesare pentru a se dezvolta la nivel național și global. Acționând ca un centru pentru toți profesioniștii francezi din domeniul muzicii, își propune să sprijine și să promoveze o gamă largă de genuri și reprezintă toate sectoarele industriei – de la muzica înregistrată la spectacole live și edituri. Printre diversele sale misiuni, CNM încurajează dezvoltarea internațională a industriei muzicale franceze și oferă informații despre artiștii „made in France”, anturajul lor profesional și sectorul muzical francez: expertiză, consultanță și recomandări, programe de finanțare, resurse de piață, promovare despre cele mai recente proiecte prin intermediul brandului de recomandare 𝘞𝘩𝘢𝘵 𝘵𝘩𝘦 𝘍𝘳𝘢𝘯𝘤𝘦. Descoperă muzică și noutăți pe whatthefrance.org!
LABOTANIQUE – pop vegetal
19 mai | ora 21.00 | Atelier Café | Bilete disponibile în curând
Pentru prima dată în România, duo-ul francez LABOTANIQUE în concert la Atelier Café din Cluj-Napoca.
La început a fost dragostea pentru plante, membrii duo-ului LABOTANIQUE sunt agronomi. La aceasta se adaugă pasiunea pentru muzică, sintetizatoare și rap. Mai este și un loc, grădina botanică din Nantes, care este studioul lor de înregistrări, terenul lor de experimentare. Dar mai presus de toate, există această dorință de a face plantele să cânte. Utopie? Nu – pop vegetal!
Jucându-se cu codurile muzicii și cu cele ale științei, LABOTANIQUE ne oferă primul lor album Expressions végétales. Titlu după titlu, ascultătorul călătorește de la o plantă la alta, fiecare făcând ecou lumii noastre de astăzi. Polipodiul, mica ferigă urbană, vă povestește despre copilăria ei petrecută la periferia orașului; monstera tropicală ne demonstrează că și plantele pot vorbi; iar cactusul, ascuns după nenumărații săi țepi, ne pune la îndoială prejudecățile despre sexualitate…
LABOTANIQUE sunt laureați al proiectului FAIR 2020
Realizat în 1969, Moonwalk One surprinde prima expediție a omului pe Lună, în timpul misiunii Apollo 11. Documentarul, regizat de Theo Kamecke, surprinde acest eveniment lunar așa cum a fost trăit la acea vreme, drept o aventură umană incredibilă. Această epopee științifică a fost montată într-un scenariu tensionat, iar muzica celor de la Invaders întărește dramatismul misiunii legendare. Compoziția este nuanțată de Kraut și Space Rock, două stiluri muzicale apărute la sfârșitul anilor ’60 și inspirate din explorarea spațiului.
Cei trei muzicieni de pe scenă promit o seară (aproape) în imponderabilitate.
Invaders: Nicolas Courret, tobe, sintetizatoare, sample-uri David Euverte, pian (Fender Rhodes, Juno 106) Nicolas Bonnière, chitară electrică
Un cine-concert sprijinit de Institutul Francez din România
O coproducție Clair Obscur / Traveling Festival, Le Jardin Moderne, Les Tontons Tourneurs cu sprijinul Consiliului Departamental al orașului Rennes.
Utopii, heterotopii și distopii
Moștenirea lui Foucault
Colocviu organizat de Departamentul de Filosofie al UBB, 6-7 mai 2022 Sala Blaga, Clădirea Centrală a UBB, str. Kogălniceanu nr. 1 — Fizic și online Acces liber
La 55 de ani după ce Michel Foucault scria misteriosul său text despre heterotopii, e momentul să ne întoarcem la cele două ipoteze foucaldiene ale textului din 1967 și să încercăm să le răspundem în contextul devenirii lumii din ultimele decenii.
Prima dintre ipoteze este formulată în felul următor: „Epoca actuală ar fi, poate, mai curând epoca spațiului. Suntem în epoca simultanului, a juxtapunerii, a aproapelui și departelui, a alăturatului, a dispersatului. Ne aflăm într-un moment în care lumea se percepe pe sine mai puțin, cred, ca o mare viață care s-ar dezvolta în timp, cât ca o rețea ce leagă puncte și își urzește labirintul”.
Suntem noi astăzi cu adevărat într-o epocă a spațiului, a simultanului și juxtapunerii? Se percepe oare lumea noastră pandemică nu ca o viață, ci mai degrabă ca o rețea labirintică?
A doua ipoteză este și cea care a făcut celebru textul lui Foucault: „Există… în orice cultură, în orice civilizație, locuri reale, locuri efective, locuri desenate în chiar procesul de instituire a societății, și care sunt un fel de contra-amplasamente, un soi de utopii efectiv realizate în care amplasamentele reale, toate celelalte amplasamente reale care se pot găsi în interiorul culturii sunt în același timp reprezentate, contestate și inversate, niște specii de locuri aflate în afara oricărui loc, chiar dacă sunt localizabile în mod efectiv. Aceste locuri, dat fiind că sunt absolut altfel decât toate celelalte amplasamente pe care le reflectă și despre care vorbesc, le voi numi, prin opoziție față de utopii, heterotopii”.
Mobilitatea sporită din ultimele decenii, precum și transformările digitale ale lumii, accelerate de pandemie, au bulversat fără îndoială toate dimensiunile spațiului, toată ordinea locurilor și toată producția de heterotopii. Căi cum mai iau naștere și funcționează acestea atunci când locurile fizice urmează un proces accelerat de dematerializare? Unde sunt heterotopiile dacă spațiul privat și cel intim sunt expuse culegerii neîncetate de date, iar spațiul public, dimpreună cu toată viața noastră personală, s-a mutat pe rețelele sociale?
Cum mai iau naștere utopiile și heterotopiile, câtă vreme întreg imaginarul literar și artistic pare să fi fost confiscat de distopiile despre algoritmi și create de algoritmi?
Heterotopiile lui Foucault aveau diferite funcții: de a crea spații de iluzii, de compensații, de refugiu sau de libertate etc. Cât din aceste funcții mai sunt azi la îndemâna noastră și cât din ele a fost recuperat tehnologic în dispozitive planetare de supraveghere și urmărire, dar și de evadare și defulare controlată?
Filosofi, arhitecți, urbaniști, geografi, sociologi, literați și artiști vor răspunde la aceste întrebări și participa la un dialog despre spațiile altfel ale lumii noastre, în cadrul unui colocviu el însuși hibrid și pe jumătate dematerializat, fizic și online, care va avea loc în 6-7 mai 2022, la Departamentul de Filosofie al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.
Textul aparține co-organizatorilor evenimentului: Ciprian Mihali, Augustin Ioan, Bogdan Ghiu.
Concurs Dis-moi dix mots qui (d)étonnent
Cele 10 mots qui (d)étonnent!, ediția 2022, exprimă surpriza, dar ne și cuceresc prin originalitate!
Lăsați-vă surprinși de inegalabilele cuvinte franțuzești provenite din Belgia, Elveția, Québec sau Franța și găsiți-le o reprezentare sugestivă printr-un scurt video (boomerang, story, instagram reels) – care ar putea fi postat pe rețelele de socializare (Instagram, Tik Tok, Facebook).
Alegeți cuvântul preferat și trimiteți producțiile voastre la dora.manastire@institutfrancais.ro până în 20 martie la miezul nopții. Însoțiți video-ul de câteva detalii: nume, prenume, telefon, ocupație, cuvântul ilustrat.
Cele mai bune 3 creații vor fi recompensate cu abonamente la mediatecă sau cărți și vor fi difuzate pe rețelele de socializare ale Institutului Francez Cluj-Napoca.
Lista și explicația cuvintelor Décalé (Belgique). Adjectif. Qui n’est pas conforme au contexte, aux attentes. Un ton décalé. Hors norme, surprenant. Divulgâcher (Québec) Verbe transitif. Divulguer prématurément un élément clé de l’intrigue d’une œuvre de fiction, gâchant l’effet de surprise ou le plaisir de la découverte. Ébaubi (Belgique). Nom commun. Ahuri. Époustouflant (Suisse). Adjectif. Sidérant, extrêmement étonnant. Farcer (Sénégal). Verbe. Plaisanter, faire une blague, une farce à quelqu’un, le tromper (souvent en paroles) pour blaguer. Faire le joli cœur, l’intéressant. Kaï (Tchad). Exclamation marquant l’étonnement, la surprise ou parfois l’ironie. Médusé (France). Adjectif. Frappé de stupeur, pétrifié, stupéfié. Pince-moi (Suisse). Verbe. Marque l’étonnement, la surprise, et en particulier le fait de ne pas arriver à croire ce qu’on voit ou entend. Saperlipopette (France). Interjection marquant l’étonnement. Tintamarre (Québec) Nom, masculin. Fête où l’on s’amuse à faire du bruit, en frappant sur des casseroles, en klaxonnant, etc.