

Sărbători fericite

23 mai – 21 iunie | La Cave | Institutul Francez Cluj-Napoca
Vernisaj joi, 23 mai, ora 18
Program de vizitare: luni – vineri, 10 – 17
Responsabil cu programarea La Cave în primul trimestru al anului 2024, curatorul Horațiu Lipot folosește a treia și ultima sa carte blanche pentru a-l invita pe artistul Miki Velciov. Cu această ocazie, artistul va relua una dintre lucrările sale majore, Oculus, concepută și adaptată la scara spațiului.
Descoperiți aici textul comisarului despre expoziție
Născut în 1968, Miki Velciov trăiește și lucrează în Timișoara, România. Absolvent al secției de pictură a Facultății de Arte Plastice și Design din cadrul Universității din Timișoara, Miki Velciov lucrează la legăturile dintre pictură, obiect, instalație, video și land art. Formarea sa l-a condus la studierea elementelor primordiale ale naturii, cum ar fi pământul, apa, aerul și focul. În timpul masteratului său, s-a concentrat asupra pământului și a formelor sale de viață. Dar mai mult decât atât, el a dorit să depășească dimensiunea pur materială a pământului, abordându-l prin prisma aspectelor socio-politice contemporane Instalațiile sale au dezvăluit apoi o pierdere a echilibrului dintre om și natură prin supraexploatarea resurselor și, prin urmare, fenomenul de migrație. Începând cu Big Brother (2014) și seria Oculus (2015, 2016), Miki Velciov și-a îndreptat atenția către omniprezența supravegherii și controlului excesiv practicate în societățile totalitare. Lucrările sale sunt expuse în mod regulat în România și în străinătate.
Parteneri: Domeniile Franco-Române · Île de France
Conferință. prezentare de proiecte și showroom cu designeri locali
vineri, 19 aprilie 2024, 10.00-20.00
Casa Tranzit (strada George Barițiu 16, Cluj-Napoca)
Pentru a participa gratuit, înscrie-te prin acest formular
În 19 aprilie 2024 va avea loc cea de-a 13-a ediție a Întâlnirilor Europene din Transilvania / Rencontres européennes de Transylvanie la Cluj-Napoca pe tema modei durabile. Acest eveniment se va desfășura între orele 10.00 și 20.00 la Casa Tranzit (str. Barițiu 16), cu participarea unor invitați francezi și români din domeniul modei sustenabile.
Conform celor mai recente date publicate de Parlamentul European, industria textilă este responsabilă pentru 10% din emisiile de CO2 la nivel mondial, ceea ce reprezintă un procent mai mare decât cel al tuturor zborurilor internaționale și al transportului maritim, și pentru 20% din poluarea globală a apei. În fiecare an, fiecare european aruncă la gunoi în medie 11 kilograme de material textil. Aceste câteva cifre arată amploarea problemelor climatice și de mediu ridicate de industria modei în prezent.
Pentru a reflecta asupra acestor aspecte, programul evenimentului cuprinde momente diverse: o conferință despre principalele mize legate de impactul industriei textile asupra mediului și a climei și despre alternativele responsabile din punct de vedere social și ecologic, un showroom cu vânzare al câtorva mărci slow fashion românești, o sesiune de prezentare a celor 9 proiecte identificate în urma apelului la proiecte lansat de Ambasada Franței la începutul anului și o ceremonie de acordare a premiilor celor mai promițătoare 3 proiecte, decise de un juriu format din experți francezi și români.
Obiectivele acestui eveniment sunt :
Evenimentul este deschis publicului larg. Un showroom, deschis între orele 10.00 și 20.00 va permite vizitatorilor să descopere inițiative și creații de modă sustenabilă și să discute cu cei implicați în dezvoltarea acestui domeniu. Conferința va reprezenta ocazia de a aborda mize și perspective legate de reducerea amprentei de carbon a textilelor, de moda circulară, de transparența modurilor de producție, de construirea unor alternative responsabile și de formarea profesioniștilor din domeniul modei care să integreze problematicile modei durabile. Ea va permite de asemenea identificarea de piste ale cooperării franco-române pe această temă, pentru a susține dezvoltarea domeniului modei responsabile la nivel european.
Întâlnirile Europene din Transilvania 2024 sunt organizate de Ambasada Franței în România și Institutul Francez din România în parteneriat cu Primăria Cluj-Napoca, USAMV, Fashion Green Hub, Casa Tranzit, cu susținerea Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, Universității Babeș-Bolyai, Fédération de la Mode Circulaire, Feeric Fashion Hub, Climato Sfera, Loud Bodies, REDU, IFA Paris, Emmaüs Satu Mare, Fashion Revolution, Katty Fashion, Școala de Dezvățare, Centrul Național pentru Producție și Consum Durabile, Centrul de Resurse pentru Iniţiative Etice şi Solidare.
Artiști: Mircea But, Tudor Ciurescu, Radu Comșa, Marta Mattioli, Sarah Muscalu, Răzvan Năstase, Radu Pandele, Christian Roncea, Ana Maria Szöllösi, Matei Țigăreanu
Directed by: Horațiu Lipot
11 aprilie – 18 mai | La Cave | Institutul Francez Cluj-Napoca
Vernisaj joi, 11 aprilie ora 18
Program de vizitare: luni – vineri, 10 – 17
În semiotică termenul-concept „umwelt” – împrumutat din biologie ca alternativă la generalul mediu înconjurător, desemnând lumea experiențelor în care un organism ființează, alegând și operându-și acțiunile – vine să descrie imboldul biologic care stă la baza totalității rețelelor de comunicare și a sistemelor de semne aparținând conștiinței umane. Umwelt-ul denotă un model intern, rețelistic în organizarea individuației, fiind suma tuturor proceselor experienței codificate în semn.
În această generică coajă teoretică, zece artiști reprezentativi celor patru centre regionale sunt invitați să imagineze spațiul mărginit al unor cutii din carton, dimensiune 70 x 40 x 40 cm, așezate modular ca în structură egalitară de fagure eusocial, în mini clustere informaționale ce conțin semne specifice operei și identității lor. Formal, cutia reprezintă cea mai mică unitate, celula, iar prin extensie macro, spațiul cuadratură ca refugiu de orice fel, fie casă, fie instituție. Spațiul definit de membrană, centrală abiogenezei și sistemelor de orice funcțiune, ca îngrăditură în față tribulațiilor oscilatoare ale vidului extern, așezând entropie și conservând energie. Tipologia sa instituțională nu este, însă, străină modelelor expoziționale tip ale unei galerii sau de alura depozitului cu tranzitul produselor sale.
La scara discursivă redusă și impusă, amintesc de presiunea pronunțată a comunicărilor corporate, unde se cer mini statement-uri controlabile. O tranziție generală spre formate tot mai reduse în transmisia informațiilor, de la cele 20 min. TedTalk, la cele 5 sec. TikTok.
Ca autonomie a actului artistic, cutia este o dioramă construită din obiecte și materiale tranzitive. Este cutia-vitrină-arhivă, cea care o înlocuiește pe acea plată a oglindirii din spațiului pasiv al artei clasice. Poate, cub misterios ca procesorul cu operațiile sale invizibile, ascunse de ochii anatomici, asemeni unei cutii-negre informaționale care creează lumi alternative, însă, valabile.
Mulțumim partenerului nostru, Leroy Merlin, pentru suportul acordat în realizarea expoziției.
Parteneri: Leroy Merlin · Domeniile Franco-Române · Île de France
28 martie | ora 17 | Cinema Arta
Bilete disponibile aici
Proiecție de 5 scurt metraje din Maroc, Kenya, Rwanda, Nigeria și Congo
urmată de o discuție cu
Sergiu Mișcoiu, directorul Centrului de studii africane UBB Cluj
Anamaria Lupan, cadru didactic al Facultății de Litere UBB Cluj, laureată a Premiului Francofoniei pentru tineri cercetători AUF 2024
Odată cu apariția filmului Black Panther, publicul din întreaga lume s-a întrebat despre noțiunea de afrofuturism. Poate Africa să se proiecteze în viitor? Își poate spune propria poveste într-un mod mai experimental și mai original decât imaginile umanitare și/sau deznădăjduitoare care au dominat ecranele prea mult timp?
Această selecție Quartiers Lointains examinează percepția pe care Africa o are despre ea însăși prin intermediul unei game diverse de scurtmetraje realizate de cineaști de perspectivă, din nordul până în estul continentului.
Sofia Alaoui – Maroc – 23 minute – 2020 – Ficțiune
Sinopsis
În munții Atlas, Abdellah, un tânăr cioban, și tatăl său trăiesc izolați peste iarnă în stâna lor de capre. Cu animalele înfometate de terminarea cerealelor, Abdellah trebuie să meargă călare pe catârul său în satul aflat la poalele muntelui pentru a cumpăra hrană. Ajuns în sat, descoperă că acesta este pustiu din cauza unui eveniment ciudat care i-a bulversat pe toți credincioșii.
Premii : Premiul César pentru cel mai bun scurtmetraj; Marele premiu al juriului la Sundance 2020; Premiul Sens Critique la Festivalul de Film Champs Elysées; Premiul favorit al juriului la Cinéma en liberté
Biografie
Regizoarea franco-marocană Sofia Alaoui a crescut călătorind pe drumurile Asiei. După ce a studiat la Paris unde și-a început și cariera ca lector și consultant în scenarii, ea a realizat o serie de scurtmetraje de ficțiune (Kenza des choux) și documentare (Les Enfants de Naplouze). În prezent, s-a întors în Maroc, unde își dezvoltă propriul univers cinematografic, dorind să contribuie la renașterea cinematografiei nord-africane. Primul său lungmetraj, Animalia (2023) a câștigat premiul special al juriului la festivalul de film Sundance 2023.
Jim Chuchu – Kenya – 4 minute – 2018 – Ficțiune
Sinopsis
Un tânăr artist kenyan pune la cale un plan diabolic pentru a cuceri lumea artei în străinătate. Oare va funcționa?
Scurtmetraj de deschidere la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam
Biografie
Jim Chuchu (1982) este un cineast, muzician și artist vizual care trăiește și lucrează în Nairobi, Kenya. Fotografiile lui Jim au debutat în cadrul expoziției „Precarious Imaging: Visibility and media around African queerness” la RAW Material Company, un spațiu pentru artă și cultură din Dakar, în cadrul Dak’Art 2014.
În același an, a cofondat Nest Collective, un colectiv artistic multidisciplinar cu sediul în Nairobi, Kenya, care creează lucrări în domeniul filmului, muzicii, modei, artelor vizuale și literaturii, cum ar fi filmul antologic queer Stories of Our Lives, aclamat de critici, care a fost interzis în Kenya pentru „promovarea homosexualității”. În ciuda interdicției în vigoare în țară, filmul a fost proiectat până în prezent în peste 80 de țări și a câștigat numeroase premii, cum ar fi Premiul Juriului la Berlinale Teddy Awards 2015.
De atunci, lucrările sale fotografice și video au fost expuse și proiectate la MoMA, la Muzeul de Fotografie Contemporană, la Pavilionul și muzeele regale, la Guggenheim Bilbao, la Muzeul Vitra Design, iar în prezent face parte din colecția Muzeului Național de Artă Africană Smithsonian.
Jim a cofondat HEVA în 2015, un fond de întreprinderi creative din Africa de Est cu sediul în Kenya, care investește în sectorul economiei creative din regiunea Africii de Est. De la înființarea sa, HEVA a investit peste 3 milioane de dolari în sectorul economiei creative din Africa de Est, a permis inovarea unor modele financiare specifice regiunii, a creat rețele, schimburi, formare și oportunități pentru tinerii antreprenori și urmărește reforme politice și juridice pentru a îmbunătăți sectorul.
În prezent, Jim este director cofondator al Nest Collective – un proiect însoțit de un parteneriat cu International Inventories Programm, un proiect internațional de cercetare și baze de date care a catalogat până în prezent un inventar de 30 000 de obiecte culturale kenyene aflate în muzee și instituții publice din întreaga lume – și HEVA, ceea ce îi permite să reflecteze asupra strategiilor de intervenție și perspectivelor la care are acces în calitate de partener cofondator.
Kantarama Gahigiri – Elveția / Rwanda – 14 minute – 2019 – Documentar
Sinopsis
Pierdut în spațiu timp de 30 de ani, un astronaut reușește în cele din urmă să se întoarcă pe Pământ. Dar ce înseamnă să te întorci acasă după atâta timp? O reflecție asupra migrației și a sentimentului de apartenență.
Premii: Poulain d’Or Documentar – FESPACO, 2021; Cel mai bun scurtmetraj – Rastro Film Festival, 2020; Premiul pentru cel mai bun film – Arica Nativa 2020; Premiul de rezidență Q12 – Festivalul de film The Human World Film Festival 2020; Cel mai bun scurtmetraj documentar, cel mai bun montaj – Festivalul Short Encounters (Grecia, 2021)
Biografie
Kantarama Gahigiri este un scriitor/regizor elvețiano-ruandez. Lucrările sale multi-platformă la nivel internațional explorează noțiunile de identitate, migrație, suveranitate și reprezentare pe ecran, printr-o varietate de formate de film filmate în Elveția și Africa de Est.
C.J. Obasi – Nigeria – 30 minute – 2018 – Ficțiune
Sinopsis
O „Vrăjitoare ScienEst” folosește o combinație alchimică de juju și tehnologie pentru a crea peruci care le acordă ei și prietenilor ei puteri supranaturale. Dar când puterile lor scapă de sub control, ea trebuie să le oprească prin orice mijloace necesare.
Premii: Premiul juriului la Festivalul Internațional de Film Fantasia la categoria scurtmetraj internațional
Biografie
C.J. Obasi, cunoscută și sub numele de „Fiery” sau „The Fiery One”, a scris și regizat lungmetrajele OJUJU și O-TOWN, ambele proiectate la numeroase festivaluri, printre care Pan African Film Festival din Los Angeles, Shockproof Film Festival din Praga, New Voices in Black Film Festival din New York, Göteborg Film Festival și Fantasia Film Festival din Montreal, fiind aclamate de Screen Anarchie, IndieWire și The Hollywood Reporter. A câștigat numeroase premii și nominalizări, printre care cel mai bun film nigerian(OJUJU), African Movie Academy Awards și Trailblazer Award la Africa Magic Viewers Choice Awards (AMVCA).
Scurtmetrajul său „Hello Rain ” este o adaptare a unei povestiri de Nnedi Okorafor intitulată „Hello, Moto”.
Baloji – R.D. Congo – 14 minute – 2019 – Experimental
Sinopsis
Călătorie între speranță și distopie într-un Kinshasa halucinat, Zombie trece de la cultura salonului de coafură la clubbing-ul futurist, de la parada în onoarea unui dictator în campanie electorală la westernul modern. Și pune sub semnul întrebării relația aproape carnală pe care o avem cu telefoanele noastre, aceste excrescențe ale mâinilor noastre care ne oferă darul ubicuității…
Premii:
Mențiune specială a juriului muzical – Festivalul Internațional de Film de la Soria, 2020; Câștigător al competiției Screendance – Festivalul de la Leeds, 2020; Cel mai bun scurtmetraj experimental – Festivalul Internațional de Film Guanajuato, 2020; Potcoava de bronz – Festivalul Internațional de Film AsterFest, 2020; Premiul Festival Connexion – Festivalul Internațional de Scurtmetraj de la Clermont-Ferrand, 2020; Premiul publicului Platforma Mubi, 2020; Premiul I, Oberhausen, 2019; Cel mai bun scurtmetraj internațional, Tourne-Film Festival Lausanne, Elveția, 2019; Cea mai bună imagine, Festivalul de Film de Ostende, Belgia, 2019; Cel mai bun scurtmetraj experimental, Nova Frontier Film Festival, SUA, 2019; Premiul pentru cea mai bună muzică, Bucharest International Dance Film Festival, România, 2019; Marele Premiu al Juriului și Premiul Publicului, Festivalul 25 FPS, Croația, 2019; Cel mai bun film – categoria EMERGING – LA Fashion Film Festival, SUA, 2019; Cel mai bun design video în asociere cu i-D, UK Music Awards, Marea Britanie, 2019; Premiul de merit, Global Short USA, 2019; Mențiune de onoare: Film experimental, Florence Film Awards, Italia, 2019; Marcin Youth Jury Award, Festivalul Internațional de Film pentru Publicul Tânăr Ale Kino, Polonia, 2019.
Biografie
Baloji este poet, compozitor/beatmaker, scenarist, actor/performer, regizor și stilist.
Curator: Horațiu Lipot
7 martie – 5 aprilie | La Cave | Institutul Francez Cluj-Napoca
Vernisaj joi, 7 martie ora 18
Program de vizitare: luni – vineri, 10 – 17
Nicolae Romaniţan (n. 1991) este un artist multidisciplinar care explorează diferite realități precum jocurile video, seriale de animație/filme, reviste, manuscrise medievale și alte medii uitate, căutând o corespondență cu evenimentele istoriei recente sau pur și simplu pentru a scoate în evidență lumea materială a unor simboluri cu o iconicitate puternică sau artefacte cât mai tactile. Este de-asemenea într-o continuă căutare a legăturilor istoriei artei cu posibilele realități alternative. Reușește să dezvăluie semnificații profunde, în anumite momente concentrându-se asupra aspectelor mai întunecate ale vieții, cum ar fi alienarea, post-umanismul, eroticul, durerea, violența, absurditatea războiului, totul văzut în mod profund existențial, infuzat cu o ironie necruțătoare. În practica de atelier pictează și desenează, însă abordează și arta digitală sau fotografia în proiecte specifice. Principalul său interes în ultima perioadă a fost să dezvolte și să înfățișeze teme care abordează conceptul de „after-life” și să se concentreze asupra motivului ucigașului de demoni și asupra diferitelor moduri de a vedea viața și moartea, în diferite tehnici, în special pictura în ulei pe diferite suporturi.
Descărcați aici textul expoziției
Parteneri: Domeniile Franco-Române • Delaco
Filme din cele mai importante festivaluri ale lumii în selecția celei de-a 28-a ediții a
FESTIVALULUI FILMULUI FRANCEZ ÎN ROMÂNIA.
Programul complet pe: www.festivalff.ro
Între 21 și 31 martie cinefilii din București și alte 12 orașe din țară sunt așteptați cu un program ce reunește cele mai noi filme franceze prezentate în festivalurile importante ale lumii. Filme din selecțiile de la Cannes, Berlin, Locarno, Veneția, Toronto sau Annecy se văd la cea de-a 28-a ediție a FESTIVALULUI FILMULUI FRANCEZ ÎN ROMÂNIA.
Peste 100 de proiecții de film vor avea loc în cinematografe și spații culturale alternative din: București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Arad, Brașov, Brăila, Constanța, Craiova, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Suceava și Târgu Mureș. Tema din acest an a festivalului organizat de Institutul Francez din România este Veriges, iar programul complet poate fi consultat pe: https://festivalff.ro.
Proiecțiile din Cluj-Napoca vor avea loc la cinema Victoria între 21 și 24 martie, iar biletele sunt deja disponibile aici sau pot fi achiziționate direct de la casieria cinematografului.
Festivalul va fi deschis la Cluj-Napoca cu filmul fantastic Le Règne Animal care „nu e un film tradițional de gen ci mai degrabă o poveste coming-of-age care ia o turnură neașteptată“ (Variety) într-o lume afectată de un val de mutații care îi transformă treptat pe unii oameni în animale. Regizat de Thomas Cailley, cu Romain Duris și Paul Kircher în rolurile principale, filmul a deschis secțiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes și a vândut peste un milion de bilete în Franța.
Filmul face parte din secțiunea Panorama filmelor anului care regrupează unele dintre cele mai importante producții franceze recente, aclamate de critici și de publicul francez deopotrivă.
În această secțiune vor fi prezentate și Une Année Difficile, de Eric Toledano și Olivier Nakache, la rândul său un mare succes de public, care povestește cu umor cum Albert și Bruno se alătură fără convingere unei mișcări ecologiste și Le Procès Goldman – dramatizarea extrem de metodică a lui Cédric Kahn a procesului din 1976 al radicalului Pierre Goldman care „duce la un punct culminant captivant“ (Variety).
Publicul va putea vedea, de asemenea, La Bête – noul film al lui Bertrand Bonello – „un vis vast și tulburător despre viitor și trecut“ (The Guardian), selectat în competiție la Festivalul de Film de la Veneția. Filmul spune povestea lui Gabrielle, interpretată de Léa Seydoux, care trăiește într-o lume din viitor dominată de inteligența artificială, în care emoțiile umane sunt considerate o amenințare. De aceea, Gabrielle trebuie să își purifice ADN-ul, întorcându-se în viețile sale anterioare, unde îl găsește pe Louis, marea ei iubire.
Cunoscutul regizor, scenarist şi actor francez Stéphane Brizé iese din seria sa de filme furibunde despre politicile de la locul de muncă cu Hors-saison „această poveste intimă despre ceea ce ar fi putut fi chiar dragoste, interpretată superb de Guillaume Canet și Alba Rohrwacher“ (Variety) – prezentată în competiția de la Veneția.
Competiția tinerelor talente – lungmetraj propune și anul acesta filme de debut cu un parcurs festivalier impresionant, care vor concura pentru Premiul Publicului, oferit de Institutul Francez din România care împlinește anul acesta 100 de ani de la înființare.
Noile voci ale cinematografiei franceze aduse în atenția publicului român la această ediție sunt:
Jean-Baptiste Durand, Premiul César 2024 pentru cel mai bun film de debut pentru Chien de la casse. Prieteni din copilărie, Dog și Mirales locuiesc într-un sat din sudul Franței și își petrec majoritatea zilelor hoinărind pe străzi. Pentru a-și omorâ timpul, Mirales a căpătat obiceiul de a-l tachina pe Dog mai mult decât ar trebui poate. Prietenia lor este pusă la încercare și de sosirea în sat a unei tinere fete.
Delphine Deloget, regizoarea și co-scenarista filmului Rien à perdre, care urmărește o mamă singură în lupta sa cu autoritățile franceze pentru a-și recupera fiul.
Angela Ottobah a cărui debut în lungmetraj Paula spune povestea unei fetițe de 11 ani care, pentru că se cam plictisește la școală și are un singur prieten, este luată de către tatăl său într-o frumoasă casă pe lac pentru a-și petrece vara. Însă ceea ce trebuia să fie o escapadă relaxantă se transformă încet-încet într-o experiență sufocantă. Regizoarea va fi prezentă la București pentru a prezenta filmulul.
Marie Amachoukeli a cărui film, Àma Gloria, a deschis Semaine de la critique la Cannes 2023. Cléo are doar șase ani și este atașată nebunește de Gloria, bona care o crește de când s-a născut. Dar Gloria trebuie să plece de urgență pentru a fi alături de copiii ei.
De la science-fiction și fantasy la horror și film noir, secțiunea Mauvais genres prezintă pentru prima dată în cadrul festivalului o selecție variată de filme franceze de gen.
În Salem, selecționat la Cannes în Un Certain Regard, un tânăr care trăiește într-un cartier rău-famat din Marsilia este îndrăgostit de o fată rromă, membră a grupului rival, care află că este însărcinată.
Călătorind prin abisuri, câinele infernului Rainer povestește cele șase vieți ale lui Conann, mereu condamnată la moarte de propriul ei viitor, de-a lungul epocilor, miturilor și veacurilor. Reinterpretare feminină a mitului cunoscutului barbar, filmul regizat de Bertrand Mandico a avut premiera mondială la Cannes în Quinzaine des Cinéastes.
Personajul din Vincent doit mourir/Să moară Vincent! este atacat, din senin, de mai multe ori și fără motiv de oameni care încearcă să-l omoare, iar atunci când fenomenul se agravează, el nu mai are de ales: trebuie să fugă.
Secțiunea Jeune Public – Filme pentru întreaga familie prezintă trei lungmetraje de neratat: două animații și un documentar.
De ziua ei, Juliette poate cere cadou orice dorește. Prima pe lista de dorințe este să pornească într-o aventură, ca eroinele despre care a aflat din cărți în Sirocco et le royaume des courants d’air/Sirocco și regatul vânturilor – Premiul Publicului la Festivalul de la Annecy, iar în Nina et le secret du hérisson/Nina și secretul ariciului o fetiță de 10 ani, pe care tatăl ei a încântat-o mereu cu povești despre un arici, aude zvonuri despre o comoară ascunsă chiar în clădirea fabricii în care a lucrat tatăl ei.
La Cluj-Napoca, clasele de elevi de gimnaziu sau liceu pot rezerva locuri gratuite la proiecția școlară a documentarului Les Gardiennes de la planète/Whale Nation, prin completarea acestui formular. Filmul spune povestea balenelor cu cocoașă, creaturi extraordinare, cu abilități remarcabile și vieți sociale bogate, esențiale pentru ecosistemul planetei noastre de mai bine de 50 de milioane de ani.
Programul complet este deja disponibil pe festivalff.ro unde sunt disponibile mai multe informații și bilete, iar spotul celei de-a 28-a ediții a festivalului, editat de Foarfeca Studio, poate fi vizionat aici:
Filmele Une Année Difficile | Un an dificil, Vincent doit mourir | Să moară Vincent!, Salem și Les Gardiennes de la planète | Whale Natio sunt distribuite în România de Independența Film, Nina et le secret du hérisson | Nina și secretul ariciului și Sirocco et le royaume des courants d’air | Sirocco și regatul vânturilor de Cay Films.
FESTIVALUL FILMULUI FRANCEZ este organizat de Institutul Francez din România la București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara și co-organizat de: Centrul Municipal de Cultură Arad, Alianţa Franceză Braşov, Cinefeel Brăila, Centrul Multifuncţional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin” Constanţa, Inspire Cinema Craiova, Arta by Cityplex Sfântu Gheorghe, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu, Alianța Franceză Suceava, Muzeul Județean Mureș și Consiliul Județean Mureș, F-Sides, Rezidența BRD Scena9, Control Club
Parteneri VR: CINETIc, UNATC, IF Culture VR – La Sélection
Partener Web: Fruit Creative
Prezentat de: Orange
Partener: Groupama
Partener instituțional: Ambasada Canadei în România
Parteneri locali la Cluj: Cinema Victoria, Energom și Domeniile Franco-Române
Parteneri media principali: TV5 Monde, Phoenix Media, Radio Guerrilla, AGERPRES
Parteneri media: Radio România Cultural, Radio România Internațional, RADOR, BIZ, Haute Culture, Zile și Nopți, Cinemap, Films in Frame, IQ Ads, Smark, Observator Cultural, Urban.ro, LiterNet, CineFan, Film Menu, Acoperișul de sticlă, Revista FILM, Cinemagia, Ziarul Metropolis, Movie News, Munteanu Recomandă, AARC – All About Romanian Cinema, Librăriile Cărturești.
Partener cultural: RFI România
cu Bojan Z la claviaturi
21 februarie | 19:00 | Sala studio a Academiei Naționale de Muzică Gheorghe Dima
Odată ce ai văzut-o pe Youn Sun Nah pe viu nu o vei uita curând. Vocea ei este captivantă, melodiile ei dezvoltă intensitate hipnotică, concertele ei inspiră.
Cântăreața sud-coreeană formată în Franța vine în România cu un nou spectacol, însoțită de vulcanicul Bojan Z la claviaturi. Repertoriul ales de Youn Sun Nah este inspirat de cântărețe și melodiile care i-au modelat viața. Concertul este dedicat unora dintre primele sale iubiri muzicale și trece fără restricții printr-o mare varietate de stiluri și epoci, păstrându-se clar pe teritoriul jazz-ului.
Veniți să experimentați Youn Sun Nah live pe scenă cu miile ei de voci și fără limite muzicale!
Concertul de la Cluj marchează lansarea ultimului album al lui Youn Sun Nah, Elles printr-un turneu internațional extins, început în noiembrie 2023 cu concerte în Finlanda, Suedia, Spania, Austria, Franța, Germania și România.
Un concert propus de Jazz Fan Rising, asociația connoisseur-ilor de jazz; în parteneriat cu Institutul Francez din România. Organizator: Jazz Festivals & Events.
29 feb, 12:00-15:00, Cinema Victoria
Invitat special: Lavinia Braniște, scenarista Between Revolutions
Moderatori: Mariam Hamdy și Anamaria Tunduc
Limba evenimentului: engleză
Audiență: studenți (literatură, științe politice, film și științe umaniste în general), publicul larg
Participare gratuită
Înscrieți-vă aici înainte de 28 februarie, ora 14:00!
Atelierul va explora diferite forme de consolidare a păcii și libertatea de exprimare, prin intermediul proiecției filmului românesc Between Revolutions de Vlad Petri și al unui set de activități interactive care să permită participanților să se implice și să descopere cum construcția păcii nu este doar un act politic, ci mai degrabă unul uman pe care trebuie să îl cultivăm în mod constant.
Filmul multistratificat Between Revolutions este un documentar de ficțiune care încurajează un dialog pluralist între culturi și pune în lumină dreptul la libertatea de exprimare, prin intermediul poveștii a „două femei separate de revoluții politice [care] găsesc totuși o legătură prin scrisori, sfidând distanța și tulburările”.
Atelierul va fi împărțit în două părți:
Prima parte:
Proiecția filmului urmată de o discuție moderată de Mariam Hamdy & Anamaria Tunduc cu Lavinia Braniște, scenarista filmului Between Revolutions. Participanții sunt încurajați să ia parte activ la discuție.
Partea a doua:
Set de activități interactive pe care Mariam și Anamaria le vor propune participanților pentru a naviga prin diferite forme de libertate de exprimare și consolidare a păcii.
Eveniment organizat în cadrul Forumului Inițiativelor Tinerilor 2024 (coordonat de Ambasada Franței în România).
Organizatori: Institutul Francez din România la Cluj-Napoca, Cinema Victoria, SilverScreen Film School, PATRIR, Societatea Studențească de Științe Politice.
Curator: Xenia Tinca
Imaginile ne sunt sursă de fascinație, armătură a memoriei și elemente de structură ale identității, de multe ori acționând la un nivel perceptiv și psihologic inconștient sau semi-conștientizat. Puterea imaginilor de a acționa asupra noastră se exercită chiar dacă le observăm cu intenție și atenție sau nu, dacă trecem pe lângă ele indiferenți sau dacă le lăsăm asumat să ne provoace reacții emoționale, gânduri, trasee de idei care pot ajunge să ne construiască sau să dea relief valorilor care ne orientează existența.
Fascinată de lumea și de vitalitatea imaginilor Gabi Olosutean alege să se concentreze în lucrările sale concomitent precise și ușor misterioase pe capacitatea detaliului de a genera semnificație simbolică. Fragmentul, detaliul și suprapunerea definesc imaginile create în tehnici de gravură de către artistă, care reașază elemente banale ale realității vizuale în compoziții cu alură lirică și atmosferă reținut suprarealistă. Gravurile sale pot fi percepute deopotrivă ca un fel de reprezentare a unei arhive de felul cabinetului de curiozități sau ca inventar de simboluri flexibile, deschise amplu spre interpretarea personală a privitorului.
Xenia Tinca
![]() |
Gabriela Olosutean este absolventă a secției de grafică de la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca. A participat la câteva expoziții de grup, iar în 2023 a avut prima expoziție personală în cadrul concursului Expo-Maraton. Folosindu-se de tehnici de multiplicare, ea doreşte ca lucrările ei să inspire o atmosferă meditativă, lentă, în care privitorul să se simtă îndemnat să fie atent la detalii. |