R.: Alain Resnais • cu Emmanuelle Riva, Eiji Okada 1959 • 1h31′ • dramă, adaptare literară • subtitrat în limba engleză
O actriță franceză călătorește la Hiroshima pentru a face un film despre pace. Acolo întâlnește un japonez care devine iubitul și confidentul ei. El îi vorbește despre viața lui, repetând „Nu ai văzut nimic la Hiroshima”. Ea îi povestește despre adolescența ei din Nevers, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, despre dragostea ei pentru un soldat german și despre umilința pe care a suferit-o la Eliberare.
Acest lungmetraj de debut al lui Alain Resnais, scris de Marguerite Duras, este o poveste spusă pe două voci despre urmările bombei atomice trăite de doi îndrăgostiți la Hiroshima. Filmul este considerat una dintre marile capodopere ale cinematografiei moderniste.
R.: Alain Ughetto • cu Ariane Ascaride, Alain Ughetto, Stefano Paganini 2021 • 1h10’ • film de animație, dramă, film pentru tineret
Începutul secolului al XX-lea, în nordul Italiei, în Ughettera, locul de naștere al familiei Ughetto. Viața în această regiune a devenit foarte dificilă, iar familia Ughetto visează să o ia de la capăt în străinătate. Potrivit legendei, Luigi Ughetto a traversat Alpii și a început o nouă viață în Franța, schimbând pentru totdeauna destinul iubitei sale familii. Nepotul său spune acum povestea lor.
Clusterul de Industrii Creative Transilvania, Institutul Francez Cluj și Mushuroi Creative Hub în colaborare cu ANdÉA – Asociația Națională a Școlilor de Artă și Design din Franța organizează în perioada 5–10 decembrie 2023 EuroFabrique Cluj, a doua ediție a proiectului inițiat în 2022 la Grand Palais Ephémère de RMN-Grand Palais, École des Arts Décoratifs Paris și ANdÉA în cadrul Președinției franceze a Consiliului Uniunii Europene. EuroFabrique Cluj este un spațiu de coeziune și un laborator de proiecte educaționale și artistice care încurajează producțiile culturale interdisciplinare și participative. Proiectul înființează la Cluj-Napoca la Mushuroi Creative Hub, un spațiu de interacțiune care reunește 170 de studenți și profesori din diferite domenii artistice din România, Franța, Germania, Italia, Letonia, Portugalia, Republica Moldova și Ucraina, personalități importante ale scenei culturale și artistice europene și reprezentanți ai publicului larg. Scopul EuroFabrique Cluj este de a stimula creativitatea în diferite contexte de colaborare, de a crește calitatea acțiunii artistice, a cercetării, a colaborării interdisciplinare. Astfel, 19 instituții de învățământ superior cu profil artistic au fost invitate să colaboreze în cadrul a 4 microproiecte creative cu impact cultural, educațional și social. EuroFabrique Cluj adaptează formatul și metoda de lucru originale EuroFabrique, cu studenți și profesori de la 4 universități de artă din România, în parteneriat cu 7 universități din Franța și 8 universități din alte țări europene, care se reunesc în echipe multinaționale pentru a reflecta asupra identității noastre europene și a imagina Europa de mâine în cadrul atelierului intensiv de la Mushuroi Creative Hub. Implementarea unor metode pedagogice alternative la nivel educațional-artistic și organizarea de mese rotunde, conferințe, sesiuni de mentorat în cadrul acestui atelier de creativitate colaborativă problematizează un spectru larg de cunoaștere prin participarea la eveniment a unor personalități și intelectuali de prestigiu internațional.
Răpirea Europei este tema care reiterează mitul european și pune în egală măsură sub semnul întrebării obiectivele societății noastre globalizate. Problemele actuale, cum ar fi migrația și schimbările climatice, precum și iminentele crize economice, sanitare, sociale și politice, au repercusiuni imediate și conduc la stări succesive de insecuritate. În același timp, acestea ne motivează să ne reconsiderăm valorile, punând la îndoială deciziile prompte și luând măsuri care stabilesc un curs viabil pentru viitorul omenirii. Procesele, metodologia, experimentul, afirmă doza de creativitate de care depinde tot mai mult viitorul nostru. Prin intermediul EuroFabrique Cluj ne imaginăm situații și fapte, formulăm predicții și abordăm provocări în mediile sensibile în care coexistăm. Suntem deschiși către natură și viață, susținuți de tradiție și de noile tehnologii. Intenția este de a recupera, metaforic, ideea de coeziune a identităților culturale și de constituire a unui limbaj plurivalent al comunității europene. Diversitatea acestui limbaj rezidă în bogăția posibilităților de a imagina multiplele fațete ale unui viitor european comun, stabil.
În paralel cu atelierul, Institutul francez din România Cluj-Napoca – cu sprijinul Institutului Francez Paris – organizează un program profesional dedicat studenților participanți. Axate pe aspecte legate de mobilitate și rezidențele europene care oferă oportunități tinerilor artiști, o serie de mese rotunde le vor permite studenților să afle mai multe despre perspectivele lor profesionale în Europa. De asemenea, în programul evenimentului o serie de prelegeri și mese rotunde vor fi susținute la invitația Clusterului de Industrii Creative Transilvania de o serie de personalități marcante ale scenei de artă contemporană din România care vor face cunoscute participanților detalii importante din mecanismele de funcționare ale acesteia. După o perioadă de lucru intensiv cu circuit închis, proiectele colaborative vor putea fi vizionate în cadrul Preview Day, de către persoanele invitate special la eveniment, iar în cadrul Open Day de publicul larg. Astfel, în data de 8 decembrie 2023, cu ocazia Preview Day, peste 20 de curatori, directori de centre de artă și critici de artă europeni sunt invitați să se implice în sesiuni de mentorat cu studenții participanți, iar reprezentanții sponsorilor, ai mass media și invitații speciali sunt așteptați să participe la deschiderea oficială a evenimentului de la ora 10.00 și la diferite tururi ghidate. În aceeași zi, Institutul Francez invită Asociația Națională a Centrelor de Artă Contemporană din Franța, o rețea de aproape 50 de centre de artă contemporană să organizeze o masă rotundă axate pe problematici ecologice și de mediu, cu participarea a numeroase personalități.
Publicul larg este invitat să participe în data de 9 decembrie 2023 la EuroFabrique Open Day, în cadrul căreia se vor organiza tururi ghidate ale proiectelor artistice (în intervalul orar 12.00 – 18.00) și închiderea oficială a evenimentului (16.00 – 18.00). EuroFabrique Cluj găzduiește, și prima ediție a EuroFabrique ThinkCamp, un proiect de cooperare condus de ANdEA în parteneriat cu Fundația Cerveira Art Biennal (PT), Clusterul de Industrii Creative Transilvania (RO) și Le Signe, Centre National du Graphisme (FR), alături de Académie de Recherche et d’Enseignement Supérieur (BE), l’Ecole des Arts Décoratifs Paris (FR) și Réunion des Musées Nationaux – Grand Palais și cu sprijinul programului Europa Creativă al Uniunii Europene pentru a contribui la tranziția energiei EuroFabrique într-un proiect pe termen lung, continuând să activeze aceeași abordare colaborativă și implicarea activă a tinerilor creativi europeni. Această primă tabără își propune să formalizeze transformarea EuroFabrique într-o marcă ce poate fi adoptată de orice rețea de școli de artă din țările europene.
Proiect co-finanțat de programul Creative Europe al Uniunii Europene
Cu susținerea financiară a: Ministerului Culturii din România Institut français, Paris OFAJ, Franco-German Youth Office Fondation Hippocrène Banca Transilvania
Cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca și al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
Contact: eurofabriqueclujnapoca@gmail.com
Voyages numériques / Călătorii digitale / Digital Journeys
Circuit de expoziții, instalații și proiecții dedicat artelor digitale și artelor video
24–26 noiembrie ArtMelange | Biju Gallery |Camera |Casa Matei | La Cave |Centrul de Interes | Centrul pentru Tineret (un proiect al Centrului Cultural German) |Cinema Arta |Magazin Central et. 4 | Matca artspace
Asemeni unei nopți a galeriilor, evenimentul Călătorii digitale vă invită să descoperiți arta digitală sub diverse forme, pe durata unui weekend în mai multe spații din oraș. Prin intermediul expozițiilor, instalațiilor și proiecțiilor, artiștii invitați vor aborda fiecare în manieră proprie chestiuni legate de imaginea virtuală și peisajul mental. Proiectul oferă o scenă deschisă lucrărilor artistice care explorează și interpretează peisaje interioare și imaginare ale spiritului uman și pun accentul pe emoții, gânduri, amintiri și stări mentale.
FICȚIUNI INSTABILE Expoziție colectivă Faye Formisano, Olivier Bémer, Grégory Chatonsky, Virgil Puiac, Agata Olteanu, Peter Leidl & Márton Gáspárik, Gergely Mátyás Curator: Horea Avram Titlul acestei expoziții reia termenul de ficțiune în cel mai simplu sensul al său, urmărind etimologia cuvântului, latinul fingere, care are mai multe înțelesuri: 1) a modela, 2) a inventa și 3) a se preface. Ficțiunea nu este deci doar o lume inventată, ci o poveste legată prin legături complexe de realitate. Imaginația și imaginarul joacă aici un rol crucial. Iar printre multiplele semnificații ale ideii de imaginar, cea construită în raport cu iluzia este cea pe care o explorăm în cadrul acestei expoziții. Vineri, 24 noiembrie: 18.00–22.00 Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 14.00–19.00 UBB (Magazin Central, et. 4), str. Regele Ferdinand 22
THE LETTER X Morgane Baffier Expoziție personală Morgane Baffier elaborează conferințe performative, în același timp poetice și politice. Cu un umor coroziv ea deturnează formatul de conferință, luând pe rând rolul de expertă sau de neofită. La Camera ea prezintă o instalație video care materializează o prelegere performativă în limba engleză a avatarului artistei pe tema literei X. „Litera X este factorul necunoscut, dar este și litera folosită pentru a vorbi despre pornografie. Recent, Elon Musk a redenumit Twitter „X”. Însă de unde vine misticismul din jurul acestei litere? Și care sunt consecințele sale?” Vineri, 24 noiembrie: 18.00–22.00 Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 17.00–20.00 Camera, str. Albert Einstein 6
CONSTELLATIONS Lucrări din colecția Espace Multimedia Gantner (Franța) Susan Hiller, Enzo Schott, Ugo Arsac, Lauren Huret, Pierre Alféri Spațiu atipic și unic în Franța, Espace Gantner construiește de peste douăzeci de ani o colecție axată pe artele digitale, într-un sat de 2000 de locuitori. Expoziția reunește lucrările a 5 artiști din generații diferite. Fiecare dintre ei chestionează, în stil propriu, natura realității, a percepției și a conștienței, creând punți între lumea interioară și cea exterioară. Vineri, 24 noiembrie: 18.00–22.00 Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 14.00–19.00 Casa Matei, str. Matei Corvin 3
THE ENTROPIST Sabina Suru – instalație participativă / video generat de IA Incapacitatea de a înțelege ceea ce se ascunde în spatele colectării și tratamentului informațiilor noastre constituie o sursă de anxietate. The Entropist confruntă gândurile și temerile noastre prin revelarea creaturii tehnologice într-o lume fizică, forțându-ne să punem sub semnul întrebării viața noastră privată și controlul nostru asupra acestei creaturi, despre care știm mult mai puține decât știe ea despre noi. Sabina Suru – direcție artistică Andrei Tudose – curatoriere Cristi Balaș – programare Cătălin Crețu – design de sunet Mulțumiri: Marginal, Qolony, Irina Marinescu, Floriama Candea Vineri, 24 noiembrie: 18.00–22.00 Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 14.00–17.00 Biju Gallery, str. Memorandumului 17
I COULD ALSO MAKE A LIST OF Un proiect de Julie Vacher în colaborare cu studenții Masteratului de bandă desenată și desen animat al UAD, coordonați de Alice Iliescu, Bencze László și Mihai Guleș Artist video, Julie Vacher pune în scenă procesele de transformare care au loc în cadrul raporturilor dintre oameni, dintre oameni și non-umani, dintre ființele vii și mediul lor, într-o eră în care coexistă fizicul și virtualul. Fiind invitată să conducă un atelier de o săptămână cu un grup de studenți ai departamentului de animație al UAD, ei vor prezenta rezultatele acestui proces creativ colectiv. Vineri, 24 noiembrie: 18.00–22.00 Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 14.00–19.00 Art Melange, Palatul Jósika, pța. Unirii 10, la etaj
WAITING ROOM Expoziție multimedia de Iulia-Dana Pușcașu și Baptist Gheeraert Cei doi artiști explorează complexa interacțiune dintre imaginar și real, folosind referințe din diverse discipline științifice și paradigme filosofice. Urmând o abordare deopotrivă meticuloasă și experimentală, lucrările sunt elaborate prin intermediul diferitor instrumente, de la inteligența artificială și construcții 3D la explorarea liberă a montajului video. Imageria rezultată este lăsată în voia privitorului, care se regăsește în sala de așteptare: un spațiu latent, simbol pentru unele dintre cele mai fundamentale preocupări privind experiența conștientă de zi cu zi. Vineri, 24 noiembrie 18.00–22.00 Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 14.00–19.00 La Cave, Institutul Francez, str. I.I.C. Brătianu 22
HYPERBOREAN RUINS Instalație de Toma Bărbulescu În cadrul expoziției Twisted Lullabies, artistul prezintă o nouă lucrare audio-video care explorează o teorie a conspirației privind structurile megalitice din Carpați. Instalația folosește filmări realizate de drone în diverse zone ale munților Carpați, care au fost trecute apoi prin filtrul de inteligență artificială deepdreamgenerator.com și procesate cu ajutorul aplicației EBSynth. Vineri 24 noiembrie: 19.00–22.00 Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 18.00–21.00 Matca artspace, calea Turzii 21
MEANDERING RIVER Kling Klang Klong Instalație AV Meandering River (râul șerpuitor) este o instalație audio-vizuală creată în colaborare de colectivul Kling Klang Klong și studio-ul onformative, ambele din Berlin. Lucrarea este compusă din imagini generate în timp real de un algoritm, muzica fiind compusă de inteligența artificială. Această operă de artă digitală face ca schimbarea să fie perceptibilă prin crearea unei conștientizări unice a timpului. Desfășurată pe mai multe ecrane, compoziția reinterpretează comportamentele dinamice ale râurilor prin vizualizarea și sonificarea impactului lor asupra suprafeței pământului. Vineri, 24 noiembrie: 18.00–22.00 Sâmbătă, 25 noiembrie: 14.00–21.00 Duminică, 26 noiembrie: 14.00–19.00 Sesiune Meet the Artist: vineri, 24 noiembrie, 19.00 Centrul Cultural German – Centrul pentru Tineret, str. Iuliu Maniu 1
CHIMÈRE SONG Julie Vacher Pe deasupra peisajelor coastei de vest a Franței, o pasăre mecanică survolează mareele de alge verzi. Privirea sa străbate solurile nisipoase acoperite de o masă vâscoasă și proteiformă. Glasul său devine povestea peisajului, precum o odă adusă mareei. În paralel, radiografii digitale ale mareei verzi, ființă vie hibridă, pe jumătate naturală, pe jumătate poluată, sunt generate de tehnologiile de modelizare 3D fotogrammetrice la scară mică și mare. Progresiv, himera contemporană prinde formă și viață. Proiecție și întâlnire cu artista Sâmbătă, 25 noiembrie: 18.00 Centrul de interes, str. Fabricii de chibrituri 9
ARS ELECTRONICA ON TOUR Festivalul de animație austriac Ars Electonica invită spectatorii la o călătorie pasionantă printre cele mai bune producții artistice actuale din sfera largă a animației digitale. Evantaiul de formate cuprinde scurt metraje de animație, documentare animate, lucrări video experimentale și abstracte. Bilete disponibile aici Duminică, 26 noiembrie: 18.00 – 19.00 Cinema Arta, str. Universității 3
TUR GHIDAT ArtCrawl Clujoferă tururi ghidate interactive prin spații de artă contemporană și creative, facilitând întâlnirea dintre public și artă. În cadrul unui ArtCrawl vizităm expoziții, ateliere sau evenimente, umblăm, întrebăm, discutăm, analizăm. ArtCrawls sunt ca și cum un prieten pasionat de artă te-ar duce în locuri surprinzătoare pe care nu le-ai fi găsit singur/ă. Sâmbătă, 25 noiembrie: 14.00–16.00 Duminică, 26 noiembrie: 14.00–16.00 Informații suplimentare: https://www.facebook.com/artcrawlcluj/ https://www.instagram.com/artcrawlcluj/
Olivia-Ioana Costaș – transmisiuni poetice
Lansarea cărții de poezii Ce am iubit la Alina este cum se spală pe dinți și alte născociri și a cărții de cercetare literară Apollinaire ou la flânerie esthétique Prezintă Simona Jișa și Alexandru Jurcan
15 noiembrie ora 17.00 | Mediateca Ioana Costaș, Institutul Francez Cluj-Napoca, str. I.I.C. Brătianu 22
Institutul Francez din România la Cluj-Napoca are plăcerea de a vă invita la lansarea a două cărți scrise de Olivia-Ioana Costaș, directoare delegată a Institutului Francez la Cluj în perioada 2019–2022. La mai mult de un an de la trecerea sa în neființă, aducem un omagiu personalității luminoase și creative care a fost Olivia-Ioana Costaș, în mediateca ce îi poartă numele.
Olivia-Ioana Costaș, Apollinaire ou la flânerie esthétique. Ediție îngrijită de Simona Jișa Ed. Casa Cărții de Știință, colecția „Romanul francez actual”, 2023
Cercetarea întreprinsă de Olivia-Ioana Costaș este foarte bine documentată, autoarea „plimbându-se”, cu eleganță, de la un text la altul, literar sau nonliterar, pentru a susține o reconfigurare a imaginii lui Apollinaire; ea țese o rețea credibilă de fire comune care îl caracterizează pe omul și scriitorul Apollinaire. (Simona Jișa) Cu un efort analitic plin de finețe și sensibilitate, cercetătoarea trasează rețele de interpretare printr-o operă proteiformă care nu încetează să încânte și să intrige. Explorează teritorii complexe și delicate precum erudiția, colajul și hibridizarea genurilor literare și […] evidențiază marea libertate a lui Apollinaire, curiozitatea sa, formele ubicuității sale și poetica sa de trecere. (Laurence Campa)
Olivia-Ioana Costaș, Ce am iubit la Alina este cum se spală pe dinți și alte născociri Poezie Ed. Casa Cărții de Știință, 2023
Poemele incluse în acest volum, redactate într-o manieră unică și autentică, sunt rodul unei munci susținute pe parcursul mai multor ani, în momente diferite din viața autoarei, și aduc în fața cititorului o lume pe cât de familiară pe alocuri, pe atât de inedită și insolită, dar cu care ne putem, o bună parte dintre noi, identifica cu siguranță. Una dintre ultimele dorințe ale Ioanei a fost publicarea acestui volum, pentru ca lumea să poată cunoaște și această fațetă a personalității ei artistice. (Sorin Costaș, soțul autoarei)
Olivia-Ioana Costaș (1985–2022) s-a născut la Huedin într-o familie de învățători, Livia și Ioan Bota. A urmat școala și liceul în orașul natal, activând în diferite cercuri artistice pentru tineri. A fost studentă a Facultății de Litere din Cluj-Napoca, urmând mai apoi doctoratul în literatură franceză la Universitatea Paris 4 Sorbonne, încheiat cu teza Apollinaire ou la flânerie esthétique,care vede azi lumina tiparului la editura Casa Cărții de Știință, sub îngrijirea dnei Simona Jișa. Dragostea sa pentru limba franceză a început de timpuriu și s-a consolidat prin toate activitățile de studiu sau parteneriale, excursiile desfășurate în Franța și mai apoi prin angajarea sa la Institutul Francez din Cluj. Aici a început ca profesor de franceză, apoi asistent mediatecă, responsabil cultural și de comunicare, responsabil de cooperare universitară, iar în septembrie 2019 a fost numită director delegat al Institutului Francez din România la Cluj-Napoca. În calitate de director, a inițiat și coordonat proiecte culturale și de cooperare remarcabile și a făcut o prioritate din renovarea mediatecii Institutului Francez, inaugurată de Ambasadoarea Franței Laurence Auer în 2021. Olivia Ioana Costaș a trăit intens doar 36 de ani, în care a ars cu flacără vie și a fost lumina tuturor celor apropiați prin zâmbetul și energia ei pozitivă. În septembrie 2022, mediateca Institutului Francez a primit numele Ioanei Costaș și a fost decorată cu o frescă însoțită de un citat din Apollinaire, în memoria tinerei directoare.
Waiting Room
Expoziție multimedia de Iulia-Dana Pușcașu și Baptist Gheeraert 9–29 noiembrie La Cave, Institutul Francez Vernisaj 9 noiembrie ora 18.00
Program de vizitare: 10 – 23 noiembrie, 27-29 noiembrie: luni–vineri, 10.00–17.00 Călătorii digitale/Voyages numériques: 24 noiembrie 18.00–22.00, 25-26 noiembrie: 14.00–19.00
Cu acest proiect, cei doi artiști explorează complexa interacțiune dintre imaginar și real, folosind referințe din diverse discipline științifice și paradigme filosofice. Urmând o abordare deopotrivă meticuloasă și experimentală, lucrările sunt elaborate prin intermediul diferitor instrumente, de la inteligența artificială și construcții 3D la explorarea liberă a montajului video. Imageria rezultată este lăsată în voia privitorului, care se regăsește în sala de așteptare: un spațiu latent, simbol pentru unele dintre cele mai fundamentale preocupări privind experiența conștientă de zi cu zi.
Waiting Room constă în lucrări deopotrivă meticulos compuse și experimentale, pentru care mijloacele de realizare și referințele se întrepătrund. Avem în vedere, de exemplu, numărul 1271, un semnal care captează atenția în procesele de comunicare. 1271 are doar doi factori primi, 31 și 41, constituind un vehicul pentru mesaje în formă de raster care indică caracterul nealeatoriu al modelelor dezvăluite. Constituind o metaforă care dă sunet unora dintre cele mai elementare, și totuși inerte, dintre preocupările noastre existențiale, camera devine un amalgam conceptual. Gramsci numea cu subînțeles scrierile care se ocupă de mari probleme abstracte „scurte referiri asupra universului”; un tip de preocupare care ar mai bine să fie lăsată pe seama celor cu zeci de ani de experiență. Și totuși, aceasta ține de tipul de gândire în care unul se angajează atunci când nu are la dispoziție nicio formă de distragere. O incintă cu șase ferestre, un loc imposibil, un spațiu latent: elaborate prin diferite instrumente, de la explorarea liberă a montajului audio-video la inteligența artificială și construcții 3D, lucrările din expoziție urmăresc atât raporturile prin care mediile alese permit o devoalare a anumitor aspecte ale experienței de zi cu zi, cât și limitele acestora, pornind de la premisa sălii de așteptare. Cu toții așteptăm ca pisica să moară, sau nu.
Iulia-Dana Pușcașu (n.1999, RO) este o artistă stabilită în Cluj-Napoca, România. Munca ei se întinde între cercetarea teoretică și o abordare artistică vizuală personală, având adesea ca punct de plecare concepte și metode din filosofie și paradigme ale comunicării în complexe socioculturale puternic mediate. De la scriere și medii vizuale tradiționale, precum desenul și fotografia, la instalații și new media, practica lui Pușcașu chestionează modul în care arta și tehnologia acționează asupra individului și construiește un cadru complex de schimburi între participanții săi.
Iulia-Dana Pușcașu este licențiată în arte plastice și masterandă în filosofie, iar în prezent este doctorandă la Școala Doctorală de Filosofie a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Lucrările sale au fost expuse în Cluj-Napoca și Bruxelles și în mai multe publicații de artă și literatură științifică.
Baptist Gheeraert (n. 1989) este un artist vizual născut în Flandra, Belgia, care locuiește în prezent la Marsilia. Practica sa artistică înglobează diverse medii, de la video, fotografie, sculptură, modelare 3D și inteligență artificială.
După ce și-a finalizat studiile în criminologie la KULeuven, a urmat cursurile Academiei Regale de Arte din Bruxelles și continuă cu o formare postuniversitară la Beaux-Arts din Marsilia. Lucrările lui Baptist Gheeraert au fost expunse în cadrul unor expoziții de grup la Bruxelles și Anvers.
Louis Laouchez. Amprente identitare
Curator: Cathy Crochemar
Muzeul de Artă Cluj-Napoca 25 octombrie – 12 noiembrie | miercuri – duminică | între orele 10–17 Vernisaj: 25 octombrie | ora 18
Povestea lui Louis Laouchez (1934-2016) este povestea unei explorări a identității. Povestea unui artist pionier din Martinica ale cărui lucrări vibrante și expresive vorbesc despre originea populațiilor de culoare din Caraibe.
Această expoziție se articulează în jurul conceptului de transmitere, o tematică pe care Louis Laouchez o abordează artistic într-o manieră subtilă și totodată plină de forță. Lucrările sale acționează asemenea unor punți între culturi și generații, conectând trecuturi și prezenturi într-un dans frenetic. Poartă în ele atât ecoul strigătului înăbușit al africanilor răpiți de pe tărâmurile natale pe vremea negoțului cu sclavi, cât și strigătul actual al antilezilor care își caută rădăcinile.
Născut în Martinica, și-a găsit, la început, inspirația, în peisajele și culturile insulei natale, urmând ca apoi să-și lărgească orizontul artistic studiind în sudul Franței, unde și-a perfecționat tehnica. Perioada petrecută în Africa a fost un prilej de a stabili legături profunde cu comunitățile locale, ceea i-a îmbogățit arta cu noi perspective și povești împărtășite. Revenirea în Martinica a fost momentul unei remarcabile fuziuni a acestor experiențe, Louis Laouchez concepând un limbaj artistic ce transcende granițele geografice și culturale. În creațiile sale ce recurg la mijloace de exprimare multiple, formele se amestecă și se individualizează, dau viață materiei și spațiului. Prezentate acum pentru prima dată în România, operele lui Louis Laouchez deschid o poartă către un dialog intercultural. Vizitatorii sunt invitați să descopere acest parcurs artistic lăsându-se purtați de rezonanțele universale ale artei și ale transmiterii.
Expoziție realizată de Institutul Francez din România la Cluj-Napoca în colaborare cu Muzeul de Artă Cluj-Napoca, cu susținerea Direcției pentru cultură Martinique. Parteneri: Foundever, Golden Cargo, La Malterie, Alliance des Etudiants d’Outre-mer, Domeniile Franco-Române.
Întâlnire literară cu Monique Proulx
7 noiembrie | ora 18:00 | mediateca Institutului Francez din România la Cluj-Napoca
Întâlnire literară și lansarea cărții Dă noaptea deoparte în limba română (Editura Casa Cărții de Știință)
Moderatori: Rodica Baconsky și Bogdan Ghiu În prezența lui David Bongard, adjunctul reprezentantului Organizației Internaționale a Francofoniei pentru Europa centrală și orientală Discuția va avea loc în limba franceză
Monique Proulx s-a născut în Québec și locuiește în Montreal și în regiunea Munților Laurentini. Este scenaristă, nuvelistă și romancieră. În toate cele trei domenii, lucrările sale au fost aclamate de critici și de public deopotrivă și au primit numeroase premii. Pe lângă mai multe povestiri publicate în antologii și reviste din Québec, Canada și din străinătate, Monique Proulx a publicat nouă cărți, traduse în engleză, română și spaniolă, printre care Homme invisible à la fenêtre, Les Aurores montréales, Champagne [Ținutul sălbatic, Ed. Univers], Ce qu’il reste de moi [Ce-a mai rămas din mină, Ed. Univers]. A scris numeroase scenarii de lungmetraj, inclusiv două adaptări ale propriilor romane: filmul Le Sexe des étoiles, bazat pe romanul cu același nume, a reprezentat Canada în cursa pentru premiile Oscar, printre alte distincții. De câțiva ani, este tutore pentru tinerii scenariști.
Cel mai recent roman al său, Enlève la nuit, a fost publicat de Éditions du Boréal în martie 2022 și a câștigat Prix des Cinq continents de la Francophonie. Traducerea în limba română a volumului apare în această toamnă la editura Casa Cărții de Știință, în traducerea Rodicăi Baconsky și Alinei Pelea.
Un fragment din acest roman a fost subiectul celei de-a 14-a ediții a concursului național de traducere Mot à monde, organizat de Institutul Francez din România la Cluj, care a reunit 178 de studenți din 17 universități românești. Ceremonia de decernare a premiilor va avea loc în prezența autoarei pe 8 noiembrie 2023, la ora 15:00, la Facultatea de Litere.
Rezumatul romanului Dă noaptea deoparte Un om poate veni pe lume la orice vârstă. Pentru Markus, se întâmplă la douăzeci de ani, când fuge din comunitatea închisă în care s-a născut și care îl sufocă. Este aruncat în „Lumea proaspătă”, în jungla urbană, cu riscul de a se îneca. Nu este o coincidență că Markus ajunge să îi ajute pe cei mai defavorizați din oraș. Pentru că Markus este diferit. El este mistuit de o flacără care îl împinge să aducă lumină asupra celor care par să sufere de întuneric – și sunt numeroși. Cum își poate găsi locul fără să-și piardă sufletul? Unde este bunătatea supremă care lipsește cu cruzime? Și cine este această umbră care îl veghează de la început, acest bătrân misterios pe care Markus îl numește „Maestrul K” și care se îndepărtează de fiecare dată când Markus se apropie de el? Cuvintele și ochii sinceri ai lui Markus sunt cele care ne dezvăluie dezastrele care sunt peste tot și orbirea lumii libere care aleargă pentru a scăpa de ea însăși.
Parteneri: Casa Cărții de Știință, OIF, Ambasada Canadei, AUF, Librairie Kyralina, Artlit
La main, le visible et la lumière
Conferință susținută de Anca Vasiliu
13 octombrie | ora 11 | mediateca Institutului Francez
În cadrul colocviului organizat în onoarea Doamnei Anca Vasiliu, Doctor honoris causa al Universității Babeș-Bolyai, laureată a Marelui Premiu pentru filosofie al Academiei Franceze
Conferință în limba franceză va fi urmată de intervenții în limba română din partea invitaților:
Raluca Bujor (Univ. din București), Alexandru Tofan (UAIC Iași), Florin Crîșmăreanu (UAIC Iași), Claudiu Mesaros (UVT Timișoara), Mihai Maci (Universitatea din Oradea), Vlad Țoca (UAD Cluj), Bogdan Iacob (UAD Cluj) ,Adrian Papahagi (UBB Cluj), Virgil Ciomos (UBB Cluj), Alexandra Baneu (UBB Cluj) Soos Amalia (UBB Cluj) Mihai Maga (UBB Cluj), Vlad Ile (UBB Cluj), Andrei Marinca (UBB Cluj), Ioana Curut (UBB Cluj).
Moderator: Alexander Baumgarten (UBB Cluj).
Anca Vasiliu, născută în 1957 la București, este o personalitate de referință în domeniul studierii filosofiei antice, care trăiește de peste două decenii în Franța. După absolvirea studiilor la Colegiul Sf. Sava și la Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu, s-a dedicat cercetării și predării filosofiei. Ca cercetătoare la CNRS și profesor universitar la Paris IV Sorbonne, Anca Vasiliu a contribuit semnificativ la dezvoltarea studiilor în domeniul filosofiei antice. Prin publicațiile sale, coordonarea proiectelor de cercetare și implicarea în comisii academice, a devenit un lider în domeniu și o voce apreciată internațional. În prezent, Anca Vasiliu este recunoscută pentru contribuțiile sale în filosofie și pe date de 12 octombrie anul curent va fi distinsă cu titlul de Doctor Honoris Causa de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. În anul 2022 a primit Marele Premiu pentru Filosofie al Academiei Franceze.
Pòros
Diana Popuț
La Cave | 19 octombrie – 3 noiembrie | Vernisaj: 19 octombrie, ora 18 | Program de vizitare: luni–vineri, 10–17
Curator: Xenia Tinca
Pòros este un termen cu rădăcini etimologice antice și încrengături semantice bogate și complexe. În greaca veche, cuvântul putea să însemne deopotrivă instrument sau străpungere, trecere sau resursă, pod sau călătorie. În moștenirea etimologică pe care a lăsat-o în multe limbi moderne, polivalența sa se manifestă pregnant. Pòros se poate de asemenea referi la limită, poate circumscrie ideea unei granițe subtile -reală dar totuși permeabilă- între două dimensiuni ale realității. Astfel, el poate fi un concept central pentru înțelegerea modurilor în care lucrurile nevăzute comunică și influențează domeniul vizibilului. Pòros – străpungerea este ceea ce facilitează conexiunea și interacțiunea dintre cele două lumi. În această înțelegere, cuvântul sugerează că realitatea nu e simplă, lineară sau superficială, ci posedă dimensiuni profunde, adâncimi ce pot fi explorate și înțelese.
Pòros se poate înțelege ca resursă și astfel poate conota ideea de plinătate creativă care stă la baza însăși existenței universului și a complexității acestuia. Dintr-o perspectivă contemporană, pòros poate fi asociat cu potențialul și capacitatea creativă a individului de a genera și aduce ceva nou în lume. Se referă la capacitatea de a explora și de descoperi noi idei, soluții și abordări inovatoare. În fine, un alt sens relevant al termenului este trecerea, curgerea. Putând fi deci asociat cu ideea de mișcare continuă, de permanentă devenire a realității, el ajunge să conoteze natura dinamică și schimbătoare a realității, permanentul ei flux și bogăția potențialului existenței, mereu capabil de a genera o multitudine de forme.
În ce privește lucrările expuse de Diana Popuț, pòros este conceptul care le unește pe toate, atât din perspectiva sensurilor pe care acestea le încorporează, cât și din punct de vedere al esteticii vizuale pe care artista o asumă. Cu delicatețe și rafinament, dar și cu o inconfundabilă sofisticare, lucrările sale utilizează texturi organice și poroase, sugerând entități care respiră și au viață, în sensul cel mai general (sau generos) al termenului. Sunt adesea realizate din acumulări de urme, cu existență aproape imaterială, din gesturi simple care se traduc în urme repetitive și ireversibile, în perforări și cavități formând structuri vizuale ce aduc în discuție fragilitatea, ca parte a procesului creativ și inerentă componentei tehnice a acestuia.
Lucrările Dianei Popuț oferă ca sens esențial o conștientizare a dualității existenței, a ireversibilității acțiunilor umane și a faptului că însăși viața poate fi concepută și construită artistic, că poate poseda a anumită estetică formală și conceptuală. Ca indivizi, suntem cu toții în paradoxala situație de a exista ca puncte în univers și totuși capabili să manifestăm elemente comune care ne conectează, ne așază în comunicare și în comuniune, suntem mici și umile perforări ale suprafeței realului și totuși contribuim unic și împreună la implauzibila și fascinanta armonie a întregului creației.
Născută în Cluj-Napoca, România, în 1994, Diana Popuț și-a obținut licența în arte vizuale la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca.
În 2015 a studiat cu bursă Erasmus timp de un semestru în Spania, la Universidad de Castilla la Mancha din Cuenca, unde a realizat prima ei instalație Sine qua non.
În 2016, beneficiind de aceeași bursă la Accademia di Belle Arti di Brera di Milano, a început seria Finestre – un proiect pe termen lung.
În 2020 a beneficiat de o mobilitatea de plasament Erasmus la atelierul lui Laurențiu Adrian Craioveanu din Lodi, Italia (în cadrul doctoratului la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca), unde a învățat noi tehnici de sculptură și a început o serie de lucrări în marmură folosind materiale aduse de aluviunile râului Adda. În prezent locuiește și lucrează la Cluj și la București.