Calendar: Events calendar

Juriul tinerilor francofoni la TIFF 2023

Cinci tineri români și francezi, studenți la Cluj în specializările teatru și film, medicină sau cooperare internațională vor viziona anul acesta 7 filme de limbă franceză din Canada, Franța și Elveția, pentru a acorda Premiul TV5 Monde, Institutul Francez și RFI România. Premiul constă în achiziția dreptului de difuzare a filmului în cinematografele din România.

Mentorul Juriului Tinerilor Francofoni TV5MONDE este Corina Șuteu, critic de teatru, manager cultural și fost ministru al culturii. 

Selecția celor cinci membri ai Juriului a fost coordonată de Dora Zegrean, responsabilă de cooperare universitară a Institutului Francez din România la Cluj-Napoca.

Filmele ce urmează a fi jurizate sunt: 
NOEMI ZICE DA, r. Geneviève Albert, Canada  
DEASUPRA TUTUROR, r. Raphaël Mathié, Franța
INSULA, r. Tizian Büchi, Elveția  
INSULA LUI KNIT, r. Ekiem Barbier, Franța  
ACCIDENTUL, r. Simon Rieth, Franța  
BELLE ȘI SEBASTIAN, r. Pierre Coré, Franța  
NOVICII, r. Hugo Thomas, Franța

Juriul tinerilor francofoni la TIFF 2023 este unul dintre proiectele pe care TV5MONDE, Institutul Francez din România și RFI continuă să le dezvolte împreună pentru a susține tinerii și francofonia. Premiul este acordat la TIFF pentru al zecelea an consecutiv.


Iată o prezentare a celor cinci membri ai Juriul tinerilor francofoni de anul acesta:

Andreea Radu are 22 de ani și e studentă în anul 3 la Facultatea de teatru și film, în cadrul departamentului de artă dramatică, UBB Cluj-Napoca. De când e la universitate a văzut filmele TIFF în fiecare an, inclusiv în 2021, când a avut loc retrospectiva Rohmer, unul dintre realizatorii săi francezi preferați. Este încântată că anul acesta regizorul Jean-Luc Godard este celebrat la TIFF, așteaptă cu nerăbdare să vadă filmele lui pe marele ecran și să participe la discuții despre producții. Participarea în acest proiect îi permite să combine două mari pasiuni: dragostea pentru cinema și pasiunea pentru limba franceză, totul presărat cu magia de a întâlni oameni noi cu aceleași interese.

Raluca Bălan este studentă în anul 3 la artă dramatică, în cadrul Facultății de Teatru și Film, UBB Cluj-Napoca. Participarea la TIFF în calitate de membru al juriului francofon îi permite nu doar să împărtășească pasiunea pentru cinema cu alți tineri la fel de entuziaști, ci și să contribuie la recunoașterea și promovarea industriei cinematografice franceze. Fiind în anul 3 de studii de artă dramatică, este deja familiarizată cu procesul de analiză și interpretare a operelor artistice. E obișnuită să lucreze în echipă și să participe la dezbateri constructive, ceea ce va facilita implicarea ei activă în juriu și colaborarea cu ceilalți membri.

Adelina Hess este masterandă în anul întâi la Universitatea din Lille unde studiază Relații interculturale și cooperare internațională. Pasionată de multiculturalitate, a petrecut recent un an în Bologna în cadrul unui sejur Erasmus. De origine română, Adelina a fost mereu atrasă de cultura țării noastre, iar, din dorința de a fi direct conectată cu aceasta, a venit la Cluj pentru a face un stagiu de practică la Institutul Francez.
Pasionată de cinematografie, Adelina a participat la toate edițiile Festivalului internațional de seriale din întreaga lume, Séries Mania, care are loc în Lille începând cu anul 2005. De asemenea, a urmat cursuri de cinematografie și comunicare audiovizuală pentru a-și dezvolta cultura cinematografică. În plus, Adelina a început să facă teatru când era în școala generală și și-a continuat pasiunea la conservatorul din Marcq-en-Barœul, timp de 8 ani.

Alexandru Necula este student în anul 4 la medicină, în cadrul UMF Cluj-Napoca. Prietenii îl descriu ca fiind o persoană care se uită la mult prea multe filme. A fost implicat în lumea cinematografiei încă din liceu, atunci când profesorul său de filosofie l-a făcut să descopere filmele de artă și festivalul TIFF. Din acel moment, a devenit dependent de cinema și nu a ratat nicio ediție a festivalului TIFF. Este fan al stilului și al gândirii lui Bresson, Antonioni și Bergman, este de asemenea interesat de cinematografia poloneză, iraniană și greacă, în mod particular de Kieślowski, Kiarostami și Lanthimos. Atunci când se uită la un film, încearcă să nu aibă așteptări ca să-l poată aprecia în cea mai pură formă și să înțeleagă intențiile artistice ale regizorului. Discuțiile despre cinema pe care le are cu prietenii au, de asemenea, un rol esențial în acest proces pentru că aduc perspective diferite la care nu s-ar fi gândit. În plus, îi face plăcere să noteze particularitățile viziunii regizorului despre efectele sonore, despre luminozitatea fețelor personajelor sau despre alegerile cromatice.

Léopold Martel este student în anul 2 la medicină, în cadrul UMF Cluj-Napoca. Din copilărie a fost introdus în cinematografia clasică și contemporană și a avut șansa să primească o educație care i-a permis să înțeleagă multe capodopere din cinematografie, fie că erau de origine franceză semnate de nume precum François Truffaut, Jean-Luc Godard și Roman Polanski sau internațională precum Stanley Kubrick, Quentin Tarantino, Alfred Hitchcock. Pentru Léopold, cinematografia nu este un timp pierdut care îi ocupă serile de duminică, ci o adevărată pasiune. În evaluarea filmelor, va da dovadă de discernământ, obiectivul lui fiind acela de a înțelege fiecare concept artistic în profunzime, de a crea un dialog cu fiecare operă.

Un metru de lumină

Expoziție de Teodor Buruiană

Curator: Xenia Tinca

8–23 iunie 2023 | La Cave | Institutul Francez Cluj-Napoca | str. Brătianu 22
Vernisaj: 8 iunie, ora 18
Program de vizitare: luni–vineri, 10–17

Spațiul și lumina sunt două coordonate fundamentale ale cadrului vieții umane: mai mult sau mai puțin conștienți de existența și influența lor, le folosim pragmatic și simbolic tot timpul și le așezăm în relație: pînă la urmă, cea mai precisă formă de măsurare a distanțelor implică utilizarea vitezei luminii ca reper prezumtiv constant. Lucrările lui Teodor Buruiană din expoziția „Un metru de lumină” pun în legătură lumina și forma cu dimensiunea relațională a vieții, sugerând, vizual spectaculos, conexiunile dintre identitatea intimă și modelarea socială a acesteia. Sculpturile sale folosesc metalul și neonul pentru a transforma atât propriul sine, cât și persoanele apropiate în siluete luminoase, în același timp aparent fantomatice, acut prezente și idiosincratic, deși vag personalizate. Pe de altă parte, instalația interactivă din „Un metru de lumină” invită vizitatorii la interacțiune socială propriu-zisă și îi determină să reflecteze asupra valorilor asumate de fiecare dintre ei, într-o manieră ludică, dar flexibil ghidată de lucrarea de artă însăși, care devine astfel echivalent vizual al unei parabole cu înțeles universal.
Xenia Tinca

  Teodor Buruiană este absolvent de licență la specializarea Arte textile – Design Textil și în prezent student masterand în anul II la specializarea Sculptură din cadrul Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca.
Pentru Teodor, publicul joacă un dublu rol în creațiile sale, acela de inspirație și totodată de participant la actul artistic. Astfel, lucrările sale sunt inspirate de oameni, de nevoile și reacțiile pe care aceștia le au în diverse situații.
Proiectele dezvoltate  cuprind două mari obiective în domeniul de cercetare pe care Teodor îl urmează – documentarea și utilizarea de tehnici noi cu scopul final de a exista interacțiune între public și subiectul propus.
Mediul complex al artei de tip instalație, spune Teodor, „Îmi oferă libertatea de a transmite trăiri și sentimente unice privitorului, prin jocul volumetric și elementele de compunere a spațiului. În procesul artistic, caut să documentez reacțiile oamenilor la diverși stimuli. Folosindu-mă de sunete, culori, mișcare, efecte vizuale, materiale sau acțiuni involuntare, urmăresc o mai bună înțelegere a contextelor sociale, pentru transpuneri cât mai relevante pentru public.”

Lifelike: Invoking Ghosts

Ioana Țurcan și Pablo Ramírez

Curator: Xenia Tinca

28 iunie – 11 iulie | La Cave | Institutul Francez
Vernisaj: 28 iunie, ora 18

Program de vizitare: luni–vineri, 10–17

Proiectul Lifelike: Invoking Ghosts al Ioanei Țurcan și al lui Pablo Ramírez utilizează medii precum video, fotografie și obiect, creând instalații site-specific pentru a chestiona conceptual și a oferi o narațiune vizuală complexă, cu inflexiuni lirice, despre practici și comportamente umane care trădează o atitudine asumată și poate arogantă de superioritate a omului asupra mediului natural. Vânătoarea, taxidermia, chiar taxonomia sunt problematizate ca simptome ale unei asemenea atitudini și privite din unghiul agresivității omului în relație cu restul biosferei, agresivitate pe care asemenea comportamente o implică inevitabil, dar o și voalează adesea.
Lucrările video exhibă o atmosferă comemorativă, cu accente solemne, ce nu exclude o particulară eleganță vizuală, sugerând ca adecvat pentru animal rolul de coabitant al arealelor devenite antropice, mai degrabă decât cel de obstacol ce se cere îndepărtat în procesul de expansiune spațială umană. În ce privește lucrările fotografice, acestea încorporează aceleași conținuturi conceptuale, unele dintre fotografii revendicându-se de la o estetică vizuală impasibilă („deadpan”), în timp ce altele utilizează recuzita vizuală și eclerajul într-o manieră dramatică, de inflexiune delicat barocă.

 
Ioana Țurcan este prezentă prin munca sa ca artist interdisciplinar și uneori ca producător cultural, cu o educație formală în cinematografie pentru film și televiziune (licență), film documentar (master) și producție de film/video (MFA), aceasta din urmă realizată în cadrul unei burse Fulbright și un post-MA în Imagini critice: Demnitate și reprezentare. Documentarul ei de mediu metraj The Other Life of Charon (2015), proiectat la nivel internațional, a fost nominalizat la categoria Cel mai bun scurtmetraj la Premiile Gopo România. În 2021 a finalizat primul ei scurtmetraj de ficțiune, Empiric, care descrie situația tânărului muncitor textilist din perioada comunistă din România, filmul a participat la peste 20 de festivaluri de film.
Ioana a lucrat, de asemenea, cu formate experimentale și medii performative, creând expoziții pentru galerii și spații publice pe diferite teme legate de ecosisteme precum identitatea bazată pe peisaj, constelații familiale și procesul de adaptare la o pierdere ambiguă.
În ultimii ani, Ioana a participat la dezvoltarea unor inițiative locale pentru a promova accesul la educație vizuală/artistică și la producție culturală, facilitând ateliere de fotografie analogică, scriere creativă, sporturi de contact și filmare.
Din 2021 face parte dintr-un duo numit Uncertain Space, care abordează subiecte legate de îngrijire, pierdere ambiguă, ritualuri și dependență fizică, prima lor inițiativă fiind Solitar, o creație în colaborare cu comunitatea locală de îngrijitori. În 2022, în cadrul unui colectiv de artiști transnațional, a dezvoltat activări specifice locului, prezentate la Documenta 15 (Germania), Fotograf Festival (Cehia) și Centrul de Proiecte (România).
  Pablo Ramírez González
Născut în Guadalajara, Mexic în 1990, Pablo a obținut diploma de licență în arte plastice și apoi pe cea de masterat în producție artistică la Universitatea din Morelos, Mexic, urmând apoi studii doctorale la Academia de Arte și Design din Worclaw, Polonia. A avut 6 expoziții personale și a participat în 16 expoziții de grup în Mexic, Polonia și Spania.
De peste șapte ani, Pablo și-a centrat practica artistică pe explorarea formelor de colectivitate, spațiu public, pedagogie și comunitate. Din 2015 este co-fondator al colectivului Los Salvajes alături de prietenul său, artistul Guruseva Khalsa. Face parte din programul de voluntariat în sfera pedagogică al Jumex Foundation of Contemporary Art și în ultimii doi ani a dezvoltat proiectul Social Alchemy în jurul ideii de a construi spații temporare pentru cunoștințe comunitare

Căsuța piticilor

27 mai 2023 (10:00-14:00 și 17:00-18:00)
Institutul Francez Cluj-Napoca, strada I.I.C. Brătianu nr. 22
Teatrul Puck, strada I.I.C. Brătianu nr. 23

Puneți o steluță în calendar, cel mai așteptat eveniment pentru copii se apropie și suntem siguri că și voi îl așteptați cu nerăbdare!

Căsuța piticilor – La Maison des lutins – ediția a V-a, va avea ateliere și surprize ce merită să fie descoperite în familie!

Suntem pregătiți să fim locul preferat pentru distracție, învățare și bucurie pentru copiii plini de energie și mereu în căutare de noi activități. Îmbinăm creativitatea, jocurile și atelierele inedite pentru a oferi tuturor posibilitatea de a afla și experimenta lucruri noi și interesante.

Dorim să aducem copiii mai aproape de Franța și tocmai de aceea propunem activități prin care aceștia să descopere limba și cultura franceză.

Sâmbătă, 27 mai, vă așteptăm la Institutul Francez la ateliere între orele 10:00 și 14:00 și încheiem ziua la Teatrul Puck alături de magicianul francez Magic Mouss. Vă garantăm un spectacol captivant în care veți descoperi că magia și iluzia ne fascinează pe toți în egală măsură.

Ateliere la Institutul Francez (10:00-14:00)

Copiii cu vârsta între 3 și 12 ani se vor putea bucura de jocuri și activități fascinante, care le vor solicita îndemânarea, atenția și creativitatea, toate presărate cu multă voie bună!

3-6 ani

Miracolul de la fermă
Personaje animate în 3D
Jocurile copilăriei: țop, țop, hop
Grădina din palma mea
Sănătoși de mici

7-12 ani

Jocuri à la française
E o poveste sau un desen animat?
1, 2, 3 – DADA
Căpitanul farfurie

Pauza dintre ateliere va fi delicios de magică!

Copiii se vor bucura de gustările oferite (Cora și Danone), vor descoperi câteva trucuri de magie alături de Magic Mouss și se vor distra cu mascota Dino Danonino.

Părinții sunt așteptați la tombola cu surprize oferite de către Yves Rocher.

Spectacol de magie la Teatrul Puck cu magicianul francez Magic Mouss (17:00-18:00)

Vă garantăm un spectacol captivant în care veți descoperi că magia și iluzia ne fascinează pe toți în egală măsură.

Spectacolul va începe la ora 17.00, accesul în sală se va face în ordinea sosirii.

Locurile în sala de spectacol sunt limitate, copiii cu vârsta între 3-6 ani vor fi însoțiți de către un părinte. Părinții copiilor de 7-12 ani, vor putea participa la spectacol, în limita locurilor disponibile, prin achiziționarea unui bilet: 25 lei/participant.

Ca de fiecare dată, Căsuța Piticilor devine magică și datorită partenerilor noștri:

Emerson, Groupama, Cora, Teatrul Puck, Danone, Sănătos de mic, Lecom, Delaco, Yves Rocher.

REGULAMENT CĂSUȚA PITICILOR

Ca să ne asigurăm că totul merge bine, vom avea și un set de reguli pe care le-am creat special pentru siguranța și buna dispoziție a tuturor participanților.

Ele sunt trecute mai jos, în atenția părinților.

  • Accesul la eveniment se face pe baza unei taxe de participare, 70 lei/participant, care poate fi achitată prin virament bancar în contul RO39 BRDE 130 SV 077 3206 1300, precizând Căsuța piticilor și numele participantului, sau direct la Institutul Francez Cluj-Napoca (card bancar sau numerar) până în 24 mai 2023. Tariful redus de 60 lei/participant se aplica la înscrierea celui de al doilea frate sau soră din aceeași familie.
  • Înscrierile la eveniment și confirmarea acestora se fac la Institutul Francez Cluj-Napoca sau prin email la adresa: mediatheque.cluj@institutfrancais.ro.
  • Aceasta nu poate fi returnată, dar poate fi transmisă unui alt părinte având un copil de aceeași vârstă.
  • După achitarea taxei de participare veți primi un bilet de tombolă pe care avem rugămintea să îl păstrați.
  • Vă rugăm să nu întârziați și să vă prezentați cu cel puțin 15 min înainte de începerea activităților (ora 9:45 pentru ateliere, respectiv 16:45 pentru spectacol).
  • Accesul copiilor în locația evenimentului se face doar însoțiți de către un adult (părinte sau tutore) și supravegheați de către acesta/aceștia în timpul pauzelor. Programul pauzelor va fi transmis părinților înainte de eveniment.
  • Copiii sunt repartizați pe grupe de vârste (3-6 și 7-12 ani) și sunt însoțiți pe tot parcursul atelierelor de către echipa Institutului Francez și de către voluntari.
  • Produsele oferite ca și gustare în pauză și la anumite ateliere conțin alergeni (gluten, lactoză, nuci).
  • Organizatorul își rezervă dreptul de a folosi fotografiile și înregistrările video cu participanții la ateliere și la spectacol în scop promoțional. Spectatorii își cedează – prin participarea la eveniment – toate drepturile pentru fotografiile și înregistrările realizate în timpul evenimentului.
  • Contravaloarea taxei de participare poate fi obținută doar în cazul anulării evenimentului de către organizator.

Prin participarea la evenimentul Căsuța Piticilor, persoanele înscrise declară că au luat la cunoștință prezentul Regulament și se obligă să îl respecte în integralitate.

Organizator: Institutul Francez din România la Cluj-Napoca

Portret Ligeti, proiecții de filme documentare

Ligeti Festival Transylvania

Cinema Arta | sâmbătă, 27 mai | de la ora 16:30

Bilete aici

Institutul Francez se asociază Festivalului Ligeti Transylvania pentru a aduce la Cluj-Napoca în premieră două filme documentare de referință dedicate vieții și operei compozitorului György Ligeti! Ambele pelicule sunt produse de Abacaris Films, Franța: György Ligeti Portrait și Trois Études pour Piano, ultimul fiind realizat cu implicarea pianistului francez Pierre-Laurent Aimard. Documentarele vor fi prezentate publicului clujean de către muzicologul Louise Duchesneau, fosta asistentă a lui Ligeti și Arnaud de Mezamat, producătorul celor două filme. Acest eveniment pune în lumină aspecte necunoscute ale creației și biografiei compozitorului.

Louise Duchesneau a studiat pianul și muzicologia la Ottawa și Montreal precum și la Universitatea de Hamburg, unde a și predat timp de mai mulți ani. Din 1983 până în 2005 a fost asistenta lui György Ligeti. În 2006-7 a făcut parte din echipa lui Kent Nagano în cadrul Orchestrei simfonice din Montreal. După întoarcerea în Germania în 2008, a lucrat ca și autoare și traducătoare independentă. Alături de Wolfgang Marx, a co-editat lucrarea György Ligeti : Of Foreign Lands and Strange Sounds (Woodbridge : Boydell & Brewer, 2011).

După studii de litere și de drept, Arnaud de Mezamat a lucrat timp de mai mulți ani în domeniul artelor spectacolului (teatu și apoi muzică alături de Pierre Boulez), dezvoltându-și în același timp o practică artistică personală în domeniul fotografiei și al picturii. De peste treizeci de ani, lucrează ca autor/regizor și semnează douăzeci de filme documentare ale căror tematici sunt orientate spre domeniul artelor (muzică, arte plastice, literatură), chestiuni sociale, psihanaliză și mărturii. Este producător și a fondat în 2007 platforma www.film-documentaire.fr pe care o și conduce. În mod punctual activează și ca profesor în domeniul filmului documentar.

Sub vitrum

Expoziție de bioartă realizată de studenți ai UAD și USAMV Cluj-Napoca.
3–26 mai, La Cave, Institutul Francez Cluj-Napoca
Vernisaj: miercuri, 3 mai, ora 18
Program de vizitare: luni–vineri, 10–17
Program special de Noaptea Muzeelor, sâmbătă, 13 mai: 18–24

Curatori: Corina Cătană, Marius Georgescu, Alexandra Mureșan, Paula Oros.

Studenți expozanți: Bianca Peter, Oana Barna, Elena Arcire, Iris Enghiș, Diana Trifan, Daria Rusu, Bianca Stoica, Tincu Ionuţ-Adrian, Ciobanu Cristian, Imbuzan Cerasela, Buz Alexandra Mara, Marosan David, Rusu Alexandru.

BioArta este arta cu țesuturi vii, organisme vii și procesele de viață. Utilizând tehnici științifice de laborator precum tehnici de inginerie genetică, cultura de țesuturi vegetale și clonarea, operele de artă sunt produse în laboratoare, și apoi expuse publicului în galerii sau în studiourile artiștilor.

Expoziția propune un dialog între știință și artă, în scopul identificării rolului rezultat din fuziunea celor două domenii și  în scopul promovării raporturilor creative transdisciplinare. Crearea de lucrări de bioartă și practicarea științelor vieții de către artiști plastici în echipă cu cercetătorii generează investigații etice, sociale și estetice.

Întâlnire cu Olivier Guez

Lansarea cărții Secolul dictatorilor
(editura Humanitas)

Olivier Guez, jurnalist și scriitor francez, laureat al premiului Renaudot în 2017, vine la Cluj pentru o discuție literară cu filosoful Ciprian Mihali și lansarea cărții Secolul dictatorilor (ed. Humanitas). Cartea este o colecție de 22 de portrete ale celor mai importanți și detestabili dictatori ai secolului XX, scrise de excelenți jurnaliști și istorici sub coordonarea lui Olivier Guez.

Născut la Strasbourg, Olivier Guez a studiat știinţe politice la Strasbourg (1992-1996), apoi la London School of Economics (1996-1997) și la College of Europe din Bruges (1997-1998). Lucrează ca jurnalist independent pentru mai multe canale media internaționale importante, printre care New York Times, Le Monde, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Le Figaro Magazine, L’Express, Le Point.

A lucrat la Bruxelles pentru Libération și a realizat reportaje în America Latină, Europa și Orientul Mijlociu. Între 2000 și 2005, a fost reporter la departamentul de Economie Internațională al ziarului La Tribune. Realizează investigații și reportaje despre Europa Centrală, America Latină, Orientul Mijlociu, Uniunea Europeană, geopolitica petrolului.

Din această perioadă datează prima sa lucrare, scrisă în colaborare cu Frédéric Encel, La Grande Alliance (Flammarion, 2003). Îi datorăm în special L’Impossible Retour (Flammarion, 2007), dar și un prim roman intitulat Les Révolutions de Jacques Koskas (Belfond, 2014), precum și un foarte stimulant Éloge de l’esquive (Flammarion, 2014).  

În 2016, a câștigat Premiul german pentru cel mai bun scenariu pentru filmul Fritz Bauer, un erou german, regizat de Lars Kraume în 2015. Olivier Guez este finalist la Premiul cititorilor Landerneau și a primit Premiul Renaudot 2017 pentru romanul său biografic La Disparition de Josef Mengele, tradus la Editura Meteor Press.  Cel mai recent demers editorial al său este coordonarea Le Grand Tour – Autoportrait de l’Europe par ses écrivains, o lucrare colectivă ce reunește textele a 27 de scriitori europeni apărută în 2022 la editura Grasset.


Olivier Guez (ed.) – Secolul dictatorilor. Lenin, Stalin, Mussolini, Hitler, Franco, Mao, Pinochet, Pol Pot, Saddam, Gaddafi, Kim Ir-Sen, Castro, Tito, Assad și alții

O carte edificatoare. – Le Point

Fenomen vechi de când lumea, dictatura a suferit o transformare majoră odată cu sfârșitul Primului Război Mondial și apariția sistemelor totalitare comunist și fascist, Marea Criză din 1929 favorizând mai apoi venirea la putere a nazismului.
Timp de patru generații, pe toate continentele, regimurile ideologice totalitare au făcut să domnească în țările pe care le-au guvernat o ordine de fier, întreținută prin războaie și exterminări, marcând un secol barbar, care a frânt încrederea în progresul omenirii. Această formă absolută de absolutism a fost or-chestrată de lideri nemiloși, care, în ciuda unor traiectorii și caractere diferite, adesea diametral opuse, au fost mânați de aceeași sete de putere întemeiată pe banalizarea terorii, de aceeași neîncredere în semeni și de același dispreț profund față de viața umană și față de orice formă de libertate.
Secolul dictatorilor ne pune în fața unei galerii a ororilor care ar trebui să ne rămână gravată în memorie: portretele celor mai importanți 22 de dictatori ai secolului XX, cu tot ce au făcut acești tirani în numele ideologiei sau al setei de putere.

„Este remarcabil faptul că dictatura se răspândește astăzi așa cum se răspândea cândva libertatea.“
Paul Valéry, Regards sur le monde actuel

„Pretutindeni, inclusiv în cele mai vechi democrații, asistăm la puseuri autoritare, la izbucniri de tip fascist. Globalizarea – turbocapitalismul, marile migrații, încălzirea globală, noile tehnologii – creează neliniște în rândul oamenilor. Aceștia caută certitudini, repere, ierarhii, într-o lume bulversată de o criză a modernității comparabilă cu cele care au urmat primelor două revoluții industriale. Asemenea predecesorilor lor de tristă amintire, «bărbații» puternici – sau cei care se pretind astfel – oferă soluții simple la probleme din ce în ce mai complicate.“ — Olivier Guez

Une copie mécanique: La chambre bleue

Sabina Suru

Curator: Xenia Tinca

30 martie – 13 aprilie 2023
La Cave, Institutul Francez Cluj-Napoca
Vernisaj: 30 martie, ora 18
Program de vizitare: luni–vineri, 10–17  

Proiectul artistic Une copie mécanique: La chambre bleue s-a generat ca rezultat al demersurilor artistei din cadrul unei rezidențe de o săptămână găzduită de 2/3 galeria din București, al cărei spațiu a fost transformat în cameră obscură pe durata rezidenței. Sabina Suru se inspiră din textul de referință al lui Walter Benjamin, Opera de artă în epoca reproductibilității sale tehnice, și abordează fotografia ca instrument evocativ și concomitent reificant, pentru a concretiza perspective intuitive de înțelegere a realității. Lucrările din proiect examinează de asemenea moduri de instrumentare optică cu impact asupra dimensiunii estetice a imaginii fotografice și introduc o viziune cinematică, în special prin abordarea serială.  

Revizitând scrierile lui Benjamin, dincolo de viziunea acestuia care circumscrie imaginea tehnică și modificarea chiar a statutului ontologic al imaginii indusă de posibilitatea reproducerii ei mecanice și în masă, Sabina Suru se oprește reflexiv asupra înțelegerii registrului temporalității ce se poate dezvolta pornind de la ideile autorului german. Timpul, temporizarea, durata sunt conținuturi referențiale esențiale în arta sa, ce este inclusiv o încercare de a face posibil un dialog problematic între analog și digital. Astfel, demersurile sale creative încearcă să pună sub semnul întrebării preconcepții ce par să ghideze adesea modul în care ne raportăm la fotografie ca instrument de înregistrare a realității, dar și la film, ca mecanism de transfer al percepției și conștiinței într-un nou spațiu-timp narativ.

Sabina Suru

Sabina Suru este artistă multimedia, cofondatoare a asociațiilor culturale Marginal, Qolony și Allkimik, respectiv a VAGon – spațiu in(ter)disciplinat, artist-run în cadrul Atelierelor Malmaison. Practica ei se construiește în jurul fotografiei și holografiei argentice, alternative și experimentale, respectiv a filmului și instalației, și încorporează elemente și concepte din știință (chimie, fizică, optică). Lucrările ei adresează problematici legate de mutații identitare instrumentate de tehnologie, obiectificare și memorie exografică. Lucrează în echipe transdisciplinare alături de artiști vizuali, coregrafi și performeri, cercetători sau programatori. Cele mai recente proiecte ale ei implică holografie și dans contemporan, inteligență artificială și instalație video generativă, respectiv diverse abordări post-digitale asupra fotografiei și filmului.

Parteneri: Distral, Domeniile Franco-Române, Ile de France

Dezbatere despre libertatea presei și comunicarea politică

cu Gnimdéwa Atakpama

Luni, 27 martie | 17:00-18:30 | mediateca Institutului Francez Cluj-Napoca

Dezbatere moderată de Bianca-Livia Bartoș, lector la Facultatea de Litere

Originar din Togo, Gnimdéwa Atakpama este jurnalist, expert media și comunicare, copywriter și scriitor. În cadrul dezbaterii din 27 martie, va aborda subiecte precum libertatea de exprimare, presiunea politică și mijloacele media, autocenzura, emanciparea Africii și prietenia între popoarele lumii.

Parteneri: Facultatea de Litere, Facultatea de Studii Europene, Centrul de Reușită Universitară UBB, Centrul de Studii Africane

Festivalul Filmului Francez

Cea de-a 27-a ediție a Festivalului Filmului Francez în România ajunge la Cluj-Napoca în 17–19 martie, la cinema Victoria și cinema Arta.

Program complet și bilete

Prin alegerea temei acestei ediții, Cinéma, mon amour / Cinema-ul, dragostea mea, festivalul își afirmă o dată în plus sprijinul pentru cinematografele din România, care se află de mulți ani într-o situație dificilă. 

Sărutul de pe afiș este o trimitere la Jean Eustache, unul dintre cei mai mari cineaști francezi. La Cluj-Napoca veți putea vedea filmul său Mes petites amoureuses (1974)în versiune restaurată.

Pentru a marca cei 30 de ani de când România este membru al Organizației Iinternaționale a Francofoniei, festivalul include în premieră în programarea sa secțiunea Pépites francophones, o selecție de filme prezentate la cele mai importante festivaluri internaționale. Două filme din acestă secțiune se văd la cinema Arta din Cluj și anume La ligne de Ursula Meier, o producție franco-elvețiană selectată la Berlinale 2022, care spune povestea unei familii disfuncționale și filmul tulburător Dalva al regizoarei belgiene Emmanuelle Nicot distins cu premiul FIPRESCI Semaine de la critique la Cannes 2022.

Secțiunea Panorama, secțiunea emblematică a festivalului, prezintă 10 filme ce au înregistrat un succes deosebit în rândul publicului și al criticilor din Franța, în 2023. Printre ele se numără comedia polițistă L’innocent de Louis Garrel, care deschide oficial festivalul la Cluj-Napoca vineri 17 martie de la ora 19.30 după ce a fost prezentat în afara competiției la Festivalul de la Cannes 2022 sau Saint Omer de Alice Diop, „Leul de Argint” la Festivalul de la Veneția 2022, o peliculă foarte apreciată de critica internațională de film.

Competiția tinerelor talente – lungmetraj pune în valoare, ca în fiecare an, filme de debut ale unor tineri regizori. Acestea intră în cursa pentru Premiul publicului: o bursă de 1000 euro oferită de Institutul Francez din România. Printre lungmetrajele prezentate se numără Mourir à Ibiza de Anton Balekdjian, Mattéo Eustachon și Léo Couture, un film subtil și emoționant despre prietenie, și Astrakan de David Depesseville. Acesta din urmă a făcut parte din competiția Festivalul de la Locarno, în 2022, și este o explorare a copilăriei într-un ton naturalist și oniric.

3 filme dedicate publicului tânăr sunt incluse în programul festivalului la Cluj-Napoca, iar clasele de elevi sunt invitate vineri 17 martie ora 12 la cinema Victoria la proiecția filmului La petite bande de Pierre Salvadori, urmată de o discuție cu Daniel Iftene, lector la Facultatea de Teatru și Film, UBB. Intrare la acest film este gratuită pentru elevii și profesorii care însoțesc grupurile de elevi, pe baza înscrierii de către profesor prin acest formular.

Festivalul filmului francez este organizat de Institutul Francez din România în perioada 15–26 martie la București și în alte 12 orașe din țară: Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Arad, Brașov, Brăila, Constanța, Craiova, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Suceava și Târgu Mureș.

Prezentat de Orange
Partener: Groupama
Parteneri la Cluj-Napoca: Pfeiffer Vacuum, cinema Victoria, cinema Arta, Domeniile Franco-Române
Parteneri instituționali: Ambasada Confederaţiei Elveţiene în România, Ambasada Canadei în România, Ambasada Republicii Armenia în România, Forumul Cultural Austriac București, Ars Electronica
Parteneri media: TV5 Monde, Phoenix Media, RFI România, Europa FM, Radio România Cultural, Radio România Internațional, IQads, Smark, Agerpres, RADOR, Observator Cultural, Ziarul Metropolis, Zile și Nopți, Cinemap, Acoperișul de sticlă, Film Menu, Munteanu Recomandă