Calendar: Events calendar

Concert Youn Sun Nah

cu Bojan Z la claviaturi

Odată ce ai văzut-o pe Youn Sun Nah pe viu nu o vei uita curând. Vocea ei este captivantă, melodiile ei dezvoltă intensitate hipnotică, concertele ei inspiră.
Cântăreața sud-coreeană formată în Franța vine în România cu un nou spectacol, însoțită de vulcanicul Bojan Z la claviaturi. Repertoriul ales de Youn Sun Nah este inspirat de cântărețe și melodiile care i-au modelat viața. Concertul este dedicat unora dintre primele sale iubiri muzicale și trece fără restricții printr-o mare varietate de stiluri și epoci, păstrându-se clar pe teritoriul jazz-ului.
Veniți să experimentați Youn Sun Nah live pe scenă cu miile ei de voci și fără limite muzicale!

Concertul de la Cluj marchează lansarea ultimului album al lui Youn Sun Nah, Elles printr-un turneu internațional extins, început în noiembrie 2023 cu concerte în Finlanda, Suedia, Spania, Austria, Franța, Germania și România.

Un concert propus de Jazz Fan Rising, asociația connoisseur-ilor de jazz; în parteneriat cu Institutul Francez din România. Organizator: Jazz Festivals & Events.

Bilete disponibile aici

Our voice, our power in peacebuilding

Proiecție, discuție și atelier despre libertatea de exprimare și consolidarea păcii

29 feb, 12:00-15:00, Cinema Victoria
Invitat special: Lavinia Braniște, scenarista Between Revolutions
Moderatori: Mariam Hamdy și Anamaria Tunduc
Limba evenimentului: engleză
Audiență: studenți (literatură, științe politice, film și științe umaniste în general), publicul larg
Participare gratuită
Înscrieți-vă aici înainte de 28 februarie, ora 14:00!

Atelierul va explora diferite forme de consolidare a păcii și libertatea de exprimare, prin intermediul proiecției filmului românesc Between Revolutions de Vlad Petri și al unui set de activități interactive care să permită participanților să se implice și să descopere cum construcția păcii nu este doar un act politic, ci mai degrabă unul uman pe care trebuie să îl cultivăm în mod constant.

Filmul multistratificat Between Revolutions este un documentar de ficțiune care încurajează un dialog pluralist între culturi și pune în lumină dreptul la libertatea de exprimare, prin intermediul poveștii a „două femei separate de revoluții politice [care] găsesc totuși o legătură prin scrisori, sfidând distanța și tulburările”.

Atelierul va fi împărțit în două părți:
Prima parte:
Proiecția filmului urmată de o discuție moderată de Mariam Hamdy & Anamaria Tunduc cu Lavinia Braniște, scenarista filmului Between Revolutions. Participanții sunt încurajați să ia parte activ la discuție.
Partea a doua:
Set de activități interactive pe care Mariam și Anamaria le vor propune participanților pentru a naviga prin diferite forme de libertate de exprimare și consolidare a păcii.

Eveniment organizat în cadrul Forumului Inițiativelor Tinerilor 2024 (coordonat de Ambasada Franței în România).
Organizatori: Institutul Francez din România la Cluj-Napoca, Cinema Victoria, SilverScreen Film School, PATRIR, Societatea Studențească de Științe Politice.

Spectre of a Mountain

Gabriela Olosutean

Curator: Xenia Tinca

Imaginile ne sunt sursă de fascinație, armătură a memoriei și elemente de structură ale identității, de multe ori acționând la un nivel perceptiv și psihologic inconștient sau semi-conștientizat. Puterea imaginilor de a acționa asupra noastră se exercită chiar dacă le observăm cu intenție și atenție sau nu, dacă trecem pe lângă ele indiferenți sau dacă le lăsăm asumat să ne provoace reacții emoționale, gânduri, trasee de idei care pot ajunge să ne construiască sau să dea relief valorilor care ne orientează existența.
Fascinată de lumea și de vitalitatea imaginilor Gabi Olosutean alege să se concentreze în lucrările sale concomitent precise și ușor misterioase pe capacitatea detaliului de a genera semnificație simbolică. Fragmentul, detaliul și suprapunerea definesc imaginile create în tehnici de gravură de către artistă, care reașază elemente banale ale realității vizuale în compoziții cu alură lirică și atmosferă reținut suprarealistă. Gravurile sale pot fi percepute deopotrivă ca un fel de reprezentare a unei arhive de felul cabinetului de curiozități sau ca inventar de simboluri flexibile, deschise amplu spre interpretarea personală a privitorului.

Xenia Tinca

   Gabriela Olosutean este absolventă a secției de grafică de la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca. A participat la câteva expoziții de grup, iar în 2023 a avut prima expoziție personală în cadrul concursului Expo-Maraton. Folosindu-se de tehnici de multiplicare, ea doreşte ca lucrările ei să inspire o atmosferă meditativă, lentă, în care privitorul să se simtă îndemnat să fie atent la detalii.

CultClassics: Hiroshima, dragostea mea

R.: Alain Resnais • cu Emmanuelle Riva, Eiji Okada
1959 • 1h31′ • dramă, adaptare literară • subtitrat în limba engleză

O actriță franceză călătorește la Hiroshima pentru a face un film despre pace. Acolo întâlnește un japonez care devine iubitul și confidentul ei. El îi vorbește despre viața lui, repetând „Nu ai văzut nimic la Hiroshima”. Ea îi povestește despre adolescența ei din Nevers, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, despre dragostea ei pentru un soldat german și despre umilința pe care a suferit-o la Eliberare.

Acest lungmetraj de debut al lui Alain Resnais, scris de Marguerite Duras, este o poveste spusă pe două voci despre urmările bombei atomice trăite de doi îndrăgostiți la Hiroshima. Filmul este considerat una dintre marile capodopere ale cinematografiei moderniste.

Forșpan

Family Time: Interzis câinilor sau italienilor

R.: Alain Ughetto • cu Ariane Ascaride, Alain Ughetto, Stefano Paganini
2021 • 1h10 • film de animație, dramă, film pentru tineret

Începutul secolului al XX-lea, în nordul Italiei, în Ughettera, locul de naștere al familiei Ughetto. Viața în această regiune a devenit foarte dificilă, iar familia Ughetto visează să o ia de la capăt în străinătate. Potrivit legendei, Luigi Ughetto a traversat Alpii și a început o nouă viață în Franța, schimbând pentru totdeauna destinul iubitei sale familii. Nepotul său spune acum povestea lor.

Forșpan

EuroFabrique Cluj

5-10 decembrie 2023

Clusterul de Industrii Creative Transilvania, Institutul Francez Cluj și Mushuroi Creative Hub în
colaborare cu ANdÉA – Asociația Națională a Școlilor de Artă și Design din Franța organizează în
perioada 5–10 decembrie 2023 EuroFabrique Cluj, a doua ediție a proiectului inițiat în 2022 la
Grand Palais Ephémère de RMN-Grand Palais, École des Arts Décoratifs Paris și ANdÉA în cadrul
Președinției franceze a Consiliului Uniunii Europene.
EuroFabrique Cluj este un spațiu de coeziune și un laborator de proiecte educaționale și artistice
care încurajează producțiile culturale interdisciplinare și participative. Proiectul înființează la
Cluj-Napoca la Mushuroi Creative Hub, un spațiu de interacțiune care reunește 170 de studenți
și profesori din diferite domenii artistice din România, Franța, Germania, Italia, Letonia,
Portugalia, Republica Moldova și Ucraina, personalități importante ale scenei culturale și
artistice europene și reprezentanți ai publicului larg. Scopul EuroFabrique Cluj este de a stimula
creativitatea în diferite contexte de colaborare, de a crește calitatea acțiunii artistice, a
cercetării, a colaborării interdisciplinare.
Astfel, 19 instituții de învățământ superior cu profil artistic au fost invitate să colaboreze în
cadrul a 4 microproiecte creative cu impact cultural, educațional și social. EuroFabrique Cluj
adaptează formatul și metoda de lucru originale EuroFabrique, cu studenți și profesori de la 4
universități de artă din România, în parteneriat cu 7 universități din Franța și 8 universități din
alte țări europene, care se reunesc în echipe multinaționale pentru a reflecta asupra identității
noastre europene și a imagina Europa de mâine în cadrul atelierului intensiv de la Mushuroi
Creative Hub. Implementarea unor metode pedagogice alternative la nivel educațional-artistic și
organizarea de mese rotunde, conferințe, sesiuni de mentorat în cadrul acestui atelier de
creativitate colaborativă problematizează un spectru larg de cunoaștere prin participarea la
eveniment a unor personalități și intelectuali de prestigiu internațional.

Răpirea Europei este tema care reiterează mitul european și pune în egală măsură sub semnul
întrebării obiectivele societății noastre globalizate. Problemele actuale, cum ar fi migrația și
schimbările climatice, precum și iminentele crize economice, sanitare, sociale și politice, au
repercusiuni imediate și conduc la stări succesive de insecuritate. În același timp, acestea ne
motivează să ne reconsiderăm valorile, punând la îndoială deciziile prompte și luând măsuri care
stabilesc un curs viabil pentru viitorul omenirii.
Procesele, metodologia, experimentul, afirmă doza de creativitate de care depinde tot mai mult
viitorul nostru. Prin intermediul EuroFabrique Cluj ne imaginăm situații și fapte, formulăm
predicții și abordăm provocări în mediile sensibile în care coexistăm. Suntem deschiși către
natură și viață, susținuți de tradiție și de noile tehnologii. Intenția este de a recupera, metaforic,
ideea de coeziune a identităților culturale și de constituire a unui limbaj plurivalent al
comunității europene. Diversitatea acestui limbaj rezidă în bogăția posibilităților de a imagina
multiplele fațete ale unui viitor european comun, stabil.

În paralel cu atelierul, Institutul francez din România Cluj-Napoca – cu sprijinul Institutului
Francez Paris – organizează un program profesional dedicat studenților participanți. Axate pe
aspecte legate de mobilitate și rezidențele europene care oferă oportunități tinerilor artiști, o
serie de mese rotunde le vor permite studenților să afle mai multe despre perspectivele lor
profesionale în Europa. De asemenea, în programul evenimentului o serie de prelegeri și mese
rotunde vor fi susținute la invitația Clusterului de Industrii Creative Transilvania de o serie de
personalități marcante ale scenei de artă contemporană din România care vor face cunoscute
participanților detalii importante din mecanismele de funcționare ale acesteia.
După o perioadă de lucru intensiv cu circuit închis, proiectele colaborative vor putea fi vizionate
în cadrul Preview Day, de către persoanele invitate special la eveniment, iar în cadrul Open Day
de publicul larg. Astfel, în data de 8 decembrie 2023, cu ocazia Preview Day, peste 20 de
curatori, directori de centre de artă și critici de artă europeni sunt invitați să se implice în sesiuni
de mentorat cu studenții participanți, iar reprezentanții sponsorilor, ai mass media și invitații
speciali sunt așteptați să participe la deschiderea oficială a evenimentului de la ora 10.00 și la
diferite tururi ghidate. În aceeași zi, Institutul Francez invită Asociația Națională a Centrelor de
Artă Contemporană din Franța, o rețea de aproape 50 de centre de artă contemporană să
organizeze o masă rotundă axate pe problematici ecologice și de mediu, cu participarea a
numeroase personalități.

Publicul larg este invitat să participe în data de 9 decembrie 2023 la EuroFabrique Open Day, în
cadrul căreia se vor organiza tururi ghidate ale proiectelor artistice (în intervalul orar 12.00 –
18.00) și închiderea oficială a evenimentului (16.00 – 18.00).
EuroFabrique Cluj găzduiește, și prima ediție a EuroFabrique ThinkCamp, un proiect de
cooperare condus de ANdEA în parteneriat cu Fundația Cerveira Art Biennal (PT), Clusterul de
Industrii Creative Transilvania (RO) și Le Signe, Centre National du Graphisme (FR), alături de
Académie de Recherche et d’Enseignement Supérieur (BE), l’Ecole des Arts Décoratifs Paris (FR)
și Réunion des Musées Nationaux – Grand Palais și cu sprijinul programului Europa Creativă al
Uniunii Europene pentru a contribui la tranziția energiei EuroFabrique într-un proiect pe termen
lung, continuând să activeze aceeași abordare colaborativă și implicarea activă a tinerilor creativi
europeni. Această primă tabără își propune să formalizeze transformarea EuroFabrique într-o
marcă ce poate fi adoptată de orice rețea de școli de artă din țările europene.

Proiect co-finanțat de programul Creative Europe al Uniunii Europene

Cu susținerea financiară a:
Ministerului Culturii din România
Institut français, Paris
OFAJ, Franco-German Youth Office
Fondation Hippocrène
Banca Transilvania

Parteneri strategici: Energom | Electroglobal | EnergoBit

Sponsori: BRD | Fundația Transilvania Leaders | USAMV | Da Pino | Epson | PMA invest

Cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca și al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca

Contact: eurofabriqueclujnapoca@gmail.com

Voyages numériques / Călătorii digitale / Digital Journeys

Circuit de expoziții, instalații și proiecții dedicat artelor digitale și artelor video
 

24–26 noiembrie
ArtMelange | Biju Gallery |
Camera | Casa Matei | La Cave | Centrul de Interes | Centrul pentru Tineret (un proiect al Centrului Cultural German) | Cinema Arta | Magazin Central et. 4 | Matca artspace

Asemeni unei nopți a galeriilor, evenimentul Călătorii digitale vă invită să descoperiți arta digitală sub diverse forme, pe durata unui weekend în mai multe spații din oraș.
Prin intermediul expozițiilor, instalațiilor și proiecțiilor, artiștii invitați vor aborda fiecare în manieră proprie chestiuni legate de imaginea virtuală și peisajul mental. Proiectul oferă o scenă deschisă lucrărilor artistice care explorează și interpretează peisaje interioare și imaginare ale spiritului uman și pun accentul pe emoții, gânduri, amintiri și stări mentale.

FICȚIUNI INSTABILE
Expoziție colectivă
Faye Formisano, Olivier Bémer, Grégory Chatonsky, Virgil Puiac, Agata Olteanu, Peter Leidl & Márton Gáspárik, Gergely Mátyás
Curator: Horea Avram
Titlul acestei expoziții reia termenul de ficțiune în cel mai simplu sensul al său, urmărind etimologia cuvântului, latinul fingere, care are mai multe înțelesuri: 1) a modela, 2) a inventa și 3) a se preface. Ficțiunea nu este deci doar o lume inventată, ci o poveste legată prin legături complexe de realitate. Imaginația și imaginarul joacă aici un rol crucial. Iar printre multiplele semnificații ale ideii de imaginar, cea construită în raport cu iluzia este cea pe care o explorăm în cadrul acestei expoziții.
Vineri, 24 noiembrie: 18.00–22.00
Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 14.00–19.00
UBB (Magazin Central, et. 4), str. Regele Ferdinand 22

THE LETTER X
Morgane Baffier
Expoziție personală
Morgane Baffier elaborează conferințe performative, în același timp poetice și politice. Cu un umor coroziv ea deturnează formatul de conferință, luând pe rând rolul de expertă sau de neofită. La Camera ea prezintă o instalație video care materializează o prelegere performativă în limba engleză a avatarului artistei pe tema literei X. „Litera X este factorul necunoscut, dar este și litera folosită pentru a vorbi despre pornografie. Recent, Elon Musk a redenumit Twitter „X”. Însă de unde vine misticismul din jurul acestei litere? Și care sunt consecințele sale?”
Vineri, 24 noiembrie: 18.00–22.00
Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 17.00–20.00
Camera, str. Albert Einstein 6

CONSTELLATIONS
Lucrări din colecția Espace Multimedia Gantner (Franța)
Susan Hiller, Enzo Schott, Ugo Arsac, Lauren Huret, Pierre Alféri
Spațiu atipic și unic în Franța, Espace Gantner construiește de peste douăzeci de ani o colecție axată pe artele digitale, într-un sat de 2000 de locuitori. Expoziția reunește lucrările a 5 artiști din generații diferite. Fiecare dintre ei chestionează, în stil propriu, natura realității, a percepției și a conștienței, creând punți între lumea interioară și cea exterioară.
Vineri, 24 noiembrie: 18.00–22.00
Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 14.00–19.00
Casa Matei, str. Matei Corvin 3

THE ENTROPIST
Sabina Suru – instalație participativă / video generat de IA
Incapacitatea de a înțelege ceea ce se ascunde în spatele colectării și tratamentului informațiilor noastre constituie o sursă de anxietate. The Entropist confruntă gândurile și temerile noastre prin revelarea creaturii tehnologice într-o lume fizică, forțându-ne să punem sub semnul întrebării viața noastră privată și controlul nostru asupra acestei creaturi, despre care știm mult mai puține decât știe ea despre noi.
Sabina Suru – direcție artistică
Andrei Tudose – curatoriere
Cristi Balaș – programare
Cătălin Crețu – design de sunet
Mulțumiri: Marginal, Qolony, Irina Marinescu, Floriama Candea
Vineri, 24 noiembrie: 18.00–22.00
Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 14.00–17.00
Biju Gallery, str. Memorandumului 17

I COULD ALSO MAKE A LIST OF
Un proiect de Julie Vacher în colaborare cu studenții Masteratului de bandă desenată și desen animat al UAD, coordonați de Alice Iliescu, Bencze László și Mihai Guleș
Artist video, Julie Vacher pune în scenă procesele de transformare care au loc în cadrul raporturilor dintre oameni, dintre oameni și non-umani, dintre ființele vii și mediul lor, într-o eră în care coexistă fizicul și virtualul. Fiind invitată să conducă un atelier de o săptămână cu un grup de studenți ai departamentului de animație al UAD, ei vor prezenta rezultatele acestui proces creativ colectiv.
Vineri, 24 noiembrie: 18.00–22.00
Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 14.00–19.00
Art Melange, Palatul Jósika, pța. Unirii 10, la etaj

WAITING ROOM
Expoziție multimedia de Iulia-Dana Pușcașu și Baptist Gheeraert 
Cei doi artiști explorează complexa interacțiune dintre imaginar și real, folosind referințe din diverse discipline științifice și paradigme filosofice. Urmând o abordare deopotrivă meticuloasă și experimentală, lucrările sunt elaborate prin intermediul diferitor instrumente, de la inteligența artificială și construcții 3D la explorarea liberă a montajului video. Imageria rezultată este lăsată în voia privitorului, care se regăsește în sala de așteptare: un spațiu latent, simbol pentru unele dintre cele mai fundamentale preocupări privind experiența conștientă de zi cu zi.
Vineri, 24 noiembrie 18.00–22.00
Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 14.00–19.00
La Cave, Institutul Francez, str. I.I.C. Brătianu 22

HYPERBOREAN RUINS
Instalație de Toma Bărbulescu
În cadrul expoziției Twisted Lullabies, artistul prezintă o nouă lucrare audio-video care explorează o teorie a conspirației privind structurile megalitice din Carpați. Instalația folosește filmări realizate de drone în diverse zone ale munților Carpați, care au fost trecute apoi prin filtrul de inteligență artificială deepdreamgenerator.com și procesate cu ajutorul aplicației EBSynth.
Vineri 24 noiembrie: 19.00–22.00
Sâmbătă, 25 și duminică, 26 noiembrie: 18.00–21.00
Matca artspace, calea Turzii 21

MEANDERING RIVER
Kling Klang Klong
Instalație AV
Meandering River (râul șerpuitor) este o instalație audio-vizuală creată în colaborare de colectivul Kling Klang Klong și studio-ul onformative, ambele din Berlin. Lucrarea este compusă din imagini generate în timp real de un algoritm, muzica fiind compusă de inteligența artificială. Această operă de artă digitală face ca schimbarea să fie perceptibilă prin crearea unei conștientizări unice a timpului. Desfășurată pe mai multe ecrane, compoziția reinterpretează comportamentele dinamice ale râurilor prin vizualizarea și sonificarea impactului lor asupra suprafeței pământului.
Vineri, 24 noiembrie: 18.00–22.00
Sâmbătă, 25 noiembrie: 14.00–21.00
Duminică, 26 noiembrie: 14.00–19.00
Sesiune Meet the Artist: vineri, 24 noiembrie, 19.00
Centrul Cultural German – Centrul pentru Tineret, str. Iuliu Maniu 1

CHIMÈRE SONG
Julie Vacher
Pe deasupra peisajelor coastei de vest a Franței, o pasăre mecanică survolează mareele de alge verzi. Privirea sa străbate solurile nisipoase acoperite de o masă vâscoasă și proteiformă. Glasul său devine povestea peisajului, precum o odă adusă mareei. În paralel, radiografii digitale ale mareei verzi, ființă vie hibridă, pe jumătate naturală, pe jumătate poluată, sunt generate de tehnologiile de modelizare 3D fotogrammetrice la scară mică și mare. Progresiv, himera contemporană prinde formă și viață.
Proiecție și întâlnire cu artista
Sâmbătă, 25 noiembrie: 18.00
Centrul de interes, str. Fabricii de chibrituri 9

ARS ELECTRONICA ON TOUR
Festivalul de animație austriac Ars Electonica invită spectatorii la o călătorie pasionantă printre cele mai bune producții artistice actuale din sfera largă a animației digitale. Evantaiul de formate cuprinde scurt metraje de animație, documentare animate, lucrări video experimentale și abstracte.
Bilete disponibile aici
Duminică, 26 noiembrie: 18.00 – 19.00
Cinema Arta, str. Universității 3

TUR GHIDAT
ArtCrawl Cluj oferă tururi ghidate interactive prin spații de artă contemporană și creative, facilitând întâlnirea dintre public și artă. În cadrul unui ArtCrawl vizităm expoziții, ateliere sau evenimente, umblăm, întrebăm, discutăm, analizăm. ArtCrawls sunt ca și cum un prieten pasionat de artă te-ar duce în locuri surprinzătoare pe care nu le-ai fi găsit singur/ă.
Sâmbătă, 25 noiembrie: 14.00–16.00
Duminică, 26 noiembrie: 14.00–16.00
Informații suplimentare: https://www.facebook.com/artcrawlcluj/
https://www.instagram.com/artcrawlcluj/

Olivia-Ioana Costaș – transmisiuni poetice

Lansarea cărții de poezii Ce am iubit la Alina este cum se spală pe dinți și alte născociri și a cărții de cercetare literară Apollinaire ou la flânerie esthétique 
Prezintă Simona Jișa și Alexandru Jurcan

15 noiembrie ora 17.00  | Mediateca Ioana Costaș, Institutul Francez Cluj-Napoca, str. I.I.C. Brătianu 22

Institutul Francez din România la Cluj-Napoca are plăcerea de a vă invita la lansarea a două cărți scrise de Olivia-Ioana Costaș, directoare delegată a Institutului Francez la Cluj în perioada 2019–2022.
La mai mult de un an de la trecerea sa în neființă, aducem un omagiu personalității luminoase și creative care a fost Olivia-Ioana Costaș, în mediateca ce îi poartă numele.

     Olivia-Ioana Costaș, Apollinaire ou la flânerie esthétique.
Ediție îngrijită de Simona Jișa
Ed. Casa Cărții de Știință, colecția „Romanul francez actual”, 2023

Cercetarea întreprinsă de Olivia-Ioana Costaș este foarte bine documentată, autoarea „plimbându-se”, cu eleganță, de la un text la altul, literar sau nonliterar, pentru a susține o reconfigurare a imaginii lui Apollinaire; ea țese o rețea credibilă de fire comune care îl caracterizează pe omul și scriitorul Apollinaire. (Simona Jișa)
Cu un efort analitic plin de finețe și sensibilitate, cercetătoarea trasează rețele de interpretare printr-o operă proteiformă care nu încetează să încânte și să intrige. Explorează teritorii complexe și delicate precum erudiția, colajul și hibridizarea genurilor literare și […] evidențiază marea libertate a lui Apollinaire, curiozitatea sa, formele ubicuității sale și poetica sa de trecere. (Laurence Campa)

     Olivia-Ioana Costaș, Ce am iubit la Alina este cum se spală pe dinți și alte născociri
Poezie
Ed. Casa Cărții de Știință, 2023

Poemele incluse în acest volum, redactate într-o manieră unică și autentică, sunt rodul unei munci susținute pe parcursul mai multor ani, în momente diferite din viața autoarei, și aduc în fața cititorului o lume pe cât de familiară pe alocuri, pe atât de inedită și insolită, dar cu care ne putem, o bună parte dintre noi, identifica cu siguranță.
Una dintre ultimele dorințe ale Ioanei a fost publicarea acestui volum, pentru ca lumea să poată cunoaște și această fațetă a personalității ei artistice. (Sorin Costaș, soțul autoarei)


Olivia-Ioana Costaș (1985–2022) s-a născut la Huedin într-o familie de învățători, Livia și Ioan Bota. A urmat școala și liceul în orașul natal, activând în diferite cercuri artistice pentru tineri. A fost studentă a Facultății de Litere din Cluj-Napoca, urmând mai apoi doctoratul în literatură franceză la Universitatea Paris 4 Sorbonne, încheiat cu teza Apollinaire ou la flânerie esthétique,care vede azi lumina tiparului la editura Casa Cărții de Știință, sub îngrijirea dnei Simona Jișa.
Dragostea sa pentru limba franceză a început de timpuriu și s-a consolidat prin toate activitățile de studiu sau parteneriale, excursiile desfășurate în Franța și mai apoi prin angajarea sa la Institutul Francez din Cluj. Aici a început ca profesor de franceză, apoi asistent mediatecă, responsabil cultural și de comunicare, responsabil de cooperare universitară, iar în septembrie 2019 a fost numită director delegat al Institutului Francez din România la Cluj-Napoca.
În calitate de director, a inițiat și coordonat proiecte culturale și de cooperare remarcabile și a făcut o prioritate din renovarea mediatecii Institutului Francez, inaugurată de Ambasadoarea Franței Laurence Auer în 2021. 
Olivia Ioana Costaș a trăit intens doar 36 de ani, în care a ars cu flacără vie și a fost lumina tuturor celor apropiați prin zâmbetul și energia ei pozitivă.
În septembrie 2022, mediateca Institutului Francez a primit numele Ioanei Costaș și a fost decorată cu o frescă însoțită de un citat din Apollinaire, în memoria tinerei directoare.

Waiting Room

Expoziție multimedia de Iulia-Dana Pușcașu și Baptist Gheeraert 
9–29 noiembrie
La Cave, Institutul Francez
Vernisaj 9 noiembrie ora 18.00

Program de vizitare:
10 – 23 noiembrie, 27-29 noiembrie: luni–vineri, 10.00–17.00
Călătorii digitale/Voyages numériques: 24 noiembrie 18.00–22.00, 25-26 noiembrie: 14.00–19.00

Cu acest proiect, cei doi artiști explorează complexa interacțiune dintre imaginar și real, folosind referințe din diverse discipline științifice și paradigme filosofice. Urmând o abordare deopotrivă meticuloasă și experimentală, lucrările sunt elaborate prin intermediul diferitor instrumente, de la inteligența artificială și construcții 3D la explorarea liberă a montajului video. Imageria rezultată este lăsată în voia privitorului, care se regăsește în sala de așteptare: un spațiu latent, simbol pentru unele dintre cele mai fundamentale preocupări privind experiența conștientă de zi cu zi.


Waiting Room constă în lucrări deopotrivă meticulos compuse și experimentale, pentru care mijloacele de realizare și referințele se întrepătrund. Avem în vedere, de exemplu, numărul 1271, un semnal care captează atenția în procesele de comunicare. 1271 are doar doi factori primi, 31 și 41, constituind un vehicul pentru mesaje în formă de raster care indică caracterul nealeatoriu al modelelor dezvăluite. Constituind o metaforă care dă sunet unora dintre cele mai elementare, și totuși inerte, dintre preocupările noastre existențiale, camera devine un amalgam conceptual. Gramsci numea cu subînțeles scrierile care se ocupă de mari probleme abstracte „scurte referiri asupra universului”; un tip de preocupare care ar mai bine să fie lăsată pe seama celor cu zeci de ani de experiență. Și totuși, aceasta ține de tipul de gândire în care unul se angajează atunci când nu are la dispoziție nicio formă de distragere. O incintă cu șase ferestre, un loc imposibil, un spațiu latent: elaborate prin diferite instrumente, de la explorarea liberă a montajului audio-video la inteligența artificială și construcții 3D, lucrările din expoziție urmăresc atât raporturile prin care mediile alese permit o devoalare a anumitor aspecte ale experienței de zi cu zi, cât și limitele acestora, pornind de la premisa sălii de așteptare. Cu toții așteptăm ca pisica să moară, sau nu.


Iulia-Dana Pușcașu (n.1999, RO) este o artistă stabilită în Cluj-Napoca, România. Munca ei se întinde între cercetarea teoretică și o abordare artistică vizuală personală, având adesea ca punct de plecare concepte și metode din filosofie și paradigme ale comunicării în complexe socioculturale puternic mediate. De la scriere și medii vizuale tradiționale, precum desenul și fotografia, la instalații și new media, practica lui Pușcașu chestionează modul în care arta și tehnologia acționează asupra individului și construiește un cadru complex de schimburi între participanții săi.

Iulia-Dana Pușcașu este licențiată în arte plastice și masterandă în filosofie, iar în prezent este doctorandă la Școala Doctorală de Filosofie a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Lucrările sale au fost expuse în Cluj-Napoca și Bruxelles și în mai multe publicații de artă și literatură științifică.

     

Baptist Gheeraert (n. 1989) este un artist vizual născut în Flandra, Belgia, care locuiește în prezent la Marsilia. Practica sa artistică înglobează diverse medii, de la video, fotografie, sculptură, modelare 3D și inteligență artificială.

După ce și-a finalizat studiile în criminologie la KULeuven, a urmat cursurile Academiei Regale de Arte din Bruxelles și continuă cu o formare postuniversitară la Beaux-Arts din Marsilia. Lucrările lui Baptist Gheeraert au fost expunse în cadrul unor expoziții de grup la Bruxelles și Anvers.

     

Louis Laouchez. Amprente identitare

Curator: Cathy Crochemar

Muzeul de Artă Cluj-Napoca
25 octombrie – 12 noiembrie | miercuri – duminică | între orele 10–17

Vernisaj: 25 octombrie | ora 18

Povestea lui Louis Laouchez (1934-2016) este povestea unei explorări a identității. Povestea unui artist pionier din Martinica ale cărui lucrări vibrante și expresive vorbesc despre originea populațiilor de culoare din Caraibe.

Această expoziție se articulează în jurul conceptului de transmitere, o tematică pe care Louis Laouchez o abordează artistic într-o manieră subtilă și totodată plină de forță. Lucrările sale acționează asemenea unor punți între culturi și generații, conectând trecuturi și prezenturi într-un dans frenetic. Poartă în ele atât ecoul strigătului înăbușit al africanilor răpiți de pe tărâmurile natale pe vremea negoțului cu sclavi, cât și strigătul actual al antilezilor care își caută rădăcinile.

Născut în Martinica, și-a găsit, la început, inspirația, în peisajele și culturile insulei natale, urmând ca apoi să-și lărgească orizontul artistic studiind în sudul Franței, unde și-a perfecționat tehnica. Perioada petrecută în Africa a fost un prilej de a stabili legături profunde cu comunitățile locale, ceea i-a îmbogățit arta cu noi perspective și povești împărtășite. Revenirea în Martinica a fost momentul unei remarcabile fuziuni a acestor experiențe, Louis Laouchez concepând un limbaj artistic ce transcende granițele geografice și culturale. În creațiile sale ce recurg la mijloace de exprimare multiple, formele se amestecă și se individualizează, dau viață materiei și spațiului. Prezentate acum pentru prima dată în România, operele lui Louis Laouchez deschid o poartă către un dialog intercultural. Vizitatorii sunt invitați să descopere acest parcurs artistic lăsându-se purtați de rezonanțele universale ale artei și ale transmiterii.

Expoziție realizată de Institutul Francez din România la Cluj-Napoca în colaborare cu Muzeul de Artă Cluj-Napoca, cu susținerea Direcției pentru cultură Martinique.
Parteneri: Foundever, Golden Cargo, La Malterie, Alliance des Etudiants d’Outre-mer, Domeniile Franco-Române.